Aygaz, tam yol denizde

Güncelleme Tarihi:

Aygaz, tam yol denizde
Oluşturulma Tarihi: Ocak 18, 1998 00:00

Haberin Devamı

Koç Grubu'nun LPG sektöründeki temsilcisi Aygaz, ihtiyacı için filosunda bulundurduğu dört tankerle, deniz taşımacılığında da iddialı hale geldi. Aygaz tankerleri, diğer LPG şirketlerine de taşımacılık hizmeti veriyor.

Koç Holding denizcilik sektöründe de iddialı. Türkiye'de LPG ve diğer kimyevi gazları taşıma yeteneğine sahip tek firma olan Aygaz A.Ş.'ye bağlı Aygaz Gemi İşletmeciliği bugün özel donanımlı 4 tankeri ile terminalleri arasındaki mal dolaşımını sağlıyor. Aygaz Genel Müdürü Yavuz Veyisoğlu, bu tankerlerle Türkiye'deki LPG terminalleri arasındaki mal ulaşımını sağladıklarını belirterek kendi taşımalarından sonra artan yüzde 20-30 kapasite fazlasını diğer LPG şirketlerine taşıma yaparak ya da yurtdışına gemilerini kiralayarak değerlendirdiklerini söyledi.

Aygaz'a ait gemilerin en büyüğü bugün bir seferde yaklaşık 2 bin 500-2 bin 600 ton taşıma kapasitesine sahip. Yeni inşaa edilmiş böyle bir geminin fiyatı 15-20 milyon dolar arasında değişiyor. 15-20 milyon dolara bugün 5-8 yaşında 100-200 bin ton kapasiteli bir gemi alınabiliyor.

YENİLİĞİ ÖNEMLİ

Aygaz A.Ş. Genel Müdürü Veyisoğlu, ‘‘Bizim yaptığımız ihtisaslaşmış bir taşımadır ve çok özel bir yatırım gerektiriyor’’ dedi. 15 yıl önce aldıkları gemiye 10.5 milyon dolar bedel ödediklerini vurgulayan Veyisoğlu, 6.7 milyon dolarla o tarihte birkaç yüz tonluk 18-20 yaşında gemi alınabileceğini söyledi. Veyisoğlu, ‘‘Gemi yaşı, kapasitesi bizim işimizde çok önemli. Asıl önemli olan da ne taşıdığımız. Biz gemilerin yeni inşa edilmiş olmasına özen gösteririz’’ dedi.

Temmuz 98'de ISM Kod sertifikasının tüm tankerler için zorunlu olacağını söyleyen Veyisoğlu, ‘‘Biz buna ISO 9000 ekledik, kalite ekledik. Biz kaliteyi standardı daha önce yakaladık. Türk Denizciliği vizyon değiştirmelidir. Hem ISO 9002 hem de ISM koduna sahip Türkiye'de tek şirket biziz. Biz Türkiye'de en güvenli LPG şirketi olmak istiyoruz. Bizim bugün ulaştığımız nokta bunun hiç de ütopik olmadığını gösteriyor’’ dedi.

Türkiye'nin de üye olduğu uluslararası bir denizcilik kuruluşu olan IMO'nun aldığı bir kararla 1998 yılının Temmuz ayı başına kadar, Uluslararası Güvenli Gemi Yönetimi ve Çevre Kirliliğini Önleme (ISM) Kod sertifikalarını almayan şirketler, gemilerini bu kuruluşa üye ülkelerin limanlara sokamayacak. Aygaz Gemi İşletmeciliği Genel Müdürü Kaptan Tayfun Sözer, şunları söyledi: ‘‘Türkiye'de dünya standartlarında gemi yönetimi ve çevreye duyarlı bir kod olan ISM'i uygulayabilecek altyapıya sahip şirketlerin oranı yüzde 30'dur. Ben yine iyimserliğimi kaybetmeyerek Türk Deniz Ticareti için 1998 Temmuz ayını bir çağ atlama tarihi, bir rönesans çizgisi olarak görüyorum. Türkiye ya bunu becerecek bu çizgiyi atlayacaktır ya da yok olmaya mahkumdur.’’

LPG'nin yüzde 40’ı Koç’un

1997 yılında Türkiye'de tüketilen LPG miktarı yaklaşık 2 milyon 880 bin ton. Bunun 2 milyon 50 bin tonu ithal edilirken, yaklaşık 800 bin tonu da Türkiye'deki 5 rafineride üretiliyor. Sadece Aygaz'ın bu pazardaki payı 970 bin tonla yüzde 34. Koç topluluğu bünyesindeki Lipet, Mogaz ve Aygaz'ın toplam pazar payı ise yüzde 40'a ulaşıyor. LPG'yi Türkiye'de devlet sübvanse ediyor. Ancak Aygaz'ında bu gazı ithal etme hakkı var. Yılda 3-5 gün ya da 1 ay süreyle gaz bulanamayacağı hallerde, Aygaz ithalat yapabiliyor. Aygaz'ın 1997 yılında yaptığı ithalat ise 30 bin ton.






Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!