GeriEkonomi Akaryakıtta kıyasıya fiyat rekabeti olmaz
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    1
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Akaryakıtta kıyasıya fiyat rekabeti olmaz

Yeni yılla birlikte fiyat serbestisine geçilmiş olmasının akaryakıt fiyatlarında kıyasıya rekabete neden olmayacağı savunuluyor. Sektör temsilcileri özellikle sektördeki yüksek vergiler nedeniyle kár marjlarındaki düşüklüğü buna engel olarak gösteriyor.

YENİ yasayla birlikte fiyat serbestisinin hayata geçirilmesinin akaryakıt sektöründeki rekabetin fiyatlara nasıl yansıyacağı merak konusu olmaya başladı. Akaryakıt dağıtım şirketi temsilcileri, fiyatların serbest bırakılmasıyla sektördeki rekabetin kısa sürede fiyatlara yansımayacağı görüşünde birleşiyor. Buna gerekçe olarak da akaryakıt ürünlerinde yüzde 75’lere varan vergi yükü ile kár marjlarının çok düşük olmasını gösteren sektör temsilcileri, Tüpraş’ın rafineri çıkış fiyatında yaptığı indirimin aynı oranda yansıtılmasının da mümkün olmadığını belirtiyor.

Opet Genel Müdürü Yavuz Erkut, fiyatlandırma konusunda şu değerlendirmeyi yaptı: ‘Uluslararası piyasalardan sonra akaryakıt fiyatlarının içindeki en büyük etken yüzde 70-75’e varan ÖTV ve KDV’den oluşan vergiler. Piyasaya baktığımız zaman uzun yıllardır bayi ve akaryakıt dağıtım şirketlerinin kár paylarının baskı altında olduğunu görüyoruz. Fiyat düşüşü ancak vergilerin düşürülmesiyle mümkün olabilecektir. Çünkü bayiler ile dağıtım şirketlerinin kár marjları halen ilave bir fiyat indirimi için yetersiz kalmaktadır. Bu nedenle sektörde, fiyatların serbestleşmesiyle birlikte kısa vadede fiyat bazında çok büyük bir rekabet beklemiyoruz.’

DİLEYEN BAYİ DÜŞÜRÜR

Shell Türkiye Perakende Satışlar Müdürü Ahmet Erdem ise 1 Ocak itibarıyla fiyatlar açısından fazla birşey değişmediğini belirterek, şöyle konuştu: ‘Biz önceden de bayilerimize Petrol İşleri Genel Müdürlüğü tarafından bildirilen tavan fiyatı bildiriyorduk ve bayiler isterse onun altına satabiliyordu. 1 Ocak 2005 itibarıyla artık dağıtım şirketleri belirlenen tavan fiyatı önce Enerji Piyasası Denetleme Kurulu’na sonra da bayilerine bildiriyor. Dileyen bayiler, yine bu tavan fiyatın altında satış yapabilir. Akaryakıt fiyatları, ham petrol maliyeti, vergiler, ürün maliyetleri, pazarlama ve dağıtım maliyetleri gibi çeşitli faktörlerin etkisi altında oluşuyor. Vergi oranlarında ciddi bir değişiklik olmadığı sürece akaryakıt fiyatlarında büyük değişim olmasını beklemek gerçekçi olmayacak.’

Motorini ucuzlatan dünya piyasaları oldu

PETROL
Ofisi Genel Müdürü Ertuğrul Tuncer, bazı akaryakıt ürünlerinin pompa satış fiyatlarındaki düşüşlerin Tüpraş’ın maliyetlerindeki inişten kaynaklandığını belirtti. Tuncer, 31 Aralık 2004 tarihinde Tüpraş tarafından yapılan fiyat ayarlamasının ertesi gün pompa fiyatlarına yansıdığını hatırlatarak, şunları söyledi: ‘1 Ocak 2005 tarihi itibariyle akaryakıt sektöründe serbest fiyatlandırmaya geçildi. Aynı tarihte ürün maliyetlerinde dünya piyasalarındaki düşüşler de göz önüne alınarak motorin fiyatlarında ayarlamalar yapıldı. Motorin fiyatlarındaki yüzde 3.2 oranındaki bu düşüşün nedeni fiyat serbestisi sonucu ortaya çıkan rekabet değildir.’

Tüpraş benzinde yüzde 4.6 indirim yaptı

ULUSLARARASI
piyasalardaki benzin fiyatlarındaki düşüş üzerine Türkiye Petrol Rafinerileri A.Ş. (Tüpraş) rafineri çıkış fiyatlarını yeniden ayarladı. Kurşunsuz benzinde yüzde 4.7, süper ve 98 oktan kurşunsuz benzinde ise yüzde 4.6 oranında indirime gidildi. Fuel-oil fiyatında da yüzde 9’luk indirim yapıldı. Tüpraş Genel Müdürü Hüsamettin Danış, ayarlamanın ‘CIF Akdeniz fiyatlarındaki değişiklik ve şirketin yeni fiyatlandırma sistemi’ gereğince yapıldığını vurguladı. İzmit Rafineri’sinde süper benzinin metreküpü 365.36 YTL, kurşunsuz benzin 375.75 YTL, 98 oktan kurşunsuz benzin 397.37 YTL, No.6 fuel-oilin tonu ise 195.91 YTL oldu. Ancak rafineri çıkış fiyatı, tüketiciye ulaşan fiyat anlamına gelmiyor. Bu fiyatın üzerine ÖTV, dağıtım şirketi payı, nakliye giderleri , EPDK gelir payı ve KDV ekleniyor.
False
Haber Yorumlarını Göster
Haber Yorumlarını Gizle