Öğretmenlere 10 ödev sorusu

Güncelleme Tarihi:

Öğretmenlere 10 ödev sorusu
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 11, 2015 09:20

Öğrencilere verdiğiniz ödevler kaç dakikada bitiyor, seviyesi tüm çocuklara uygun mu, tek başına yapılabiliyor mu?

Haberin Devamı

Öğrencilere verilen ev ödevleri tartışmalı bir konu. Eğitimcilerin bir kısmı ev ödevlerinin faydalı olduğunu, bir kısmı da öğrenciyi yorduğunu savunur. Ama mutlaka ev ödevi verilecekse, öğretmenlerin de dikkat etmesi gereken konular var. Eğitim uzmanlarına ve tecrübeli öğretmenlere göre, verilen ödevin kaç dakika sürdüğü, sınıftaki tüm öğrencilerin başarı seviyesine uygun olup olmadığı gibi soruların yanıtı düşünülmeli. Öğretmenler için, öğrenciye ev ödevi verirken kendilerine sormaları gereken 10 soruyu ve cevaplarını derledik.

1- Ne kadar sürüyor?

Yaş gruplarına göre öğrencilerin günlük çalışma kapasiteleri farklı. Bazı çocukları okulda geçirdiği zaman bile yormaya yeterken, bazıları daha fazla dayanır. Ödev, çok uzun ya da kısa olmamalı. Öğrencinin hem konuyu daha iyi kavramasını sağlamalı hem de onu konudan uzaklaştıracak kadar uzun sürmemeli.

Haberin Devamı

2- Tek başına yapabilir mi?

Uzun süren ödevler öğrenciyi sıkacağı için bazen bildiği konuları bile yapamayabilirler. Böyle durumlarda da en yakındaki yetişkinlere, yani anne-babalara koşarlar. Özellikle akademik başarıyı çok önemseyen ve öğrenci adına ödev yapmanın sakıncalarının farkında olmayan aileler dayanamaz ve başlar çocuğun yerine dersi yapmaya. Böyle olunca da öğrenciye faydası olmaz. Sadece uzun sürecek olanlar değil, zor ödevler de öğrenciyi, yetişkinlerden yardım almaya itebilir. Bazen yardım almanın iyi sonuçları olsa da öğrencinin kendi başına yapabileceği ödevler vermek gerekiyor.

3- Çocukların yeteneklerini keşfetmesini sağlıyor mu?

Çok duymuşuzdur, “Bir kitap okudum hayatım değişti” diyenleri. Bunu öğrencilere uyarlayacak olursak bazen derste okunan bir şiir ya da çözülen bir matematik problemi öğrencinin o alana ilgisini ortaya çıkarabilir. Örneğin, bir şiiri öğrencinin çok beğendiği fark edildiğinde ona, “Sen de bize bir şiir yaz” demek çocuğun bu konudaki yeteneğini keşfetmesine yardımcı olabilir. Ya da matematik sorularını çözmekten hoşlanan öğrenciye, “Sen de bize bir soru hazırla, yarın matematik dersini sen anlat” gibi yönlendirmeler hayatını değiştirmeye yetebilir. Bu nedenle verilen ödevlerin sadece öğrenilen bilgiyi pekiştirmeye değil, öğrencilerin farklı yönlerini ortaya çıkarmasına da yardımcı olması gerekiyor.

Haberin Devamı

4- İmkânları aşıyor mu?

Bu durumla bazen proje ve performans ödevlerinde karşılaşılabilir. Öğrenciden bir maket yapması istenirken, yaşadığı yerde gereken malzemelere ulaşıp ulaşamayacağının düşünülmesi gerekiyor. Örneğin evde bir maket ödevi verildiğinde öğrenci karton, yapıştırıcı, renkli kâğıt gibi malzemelere ulaşamayacak durumda ise strese girer. Bu durumda okuldan bile soğuyabilir. Bu tür ödevler verildiğinde öğrencinin bütün imkânları düşünülmeli.

5- Tüm öğrencilerin başarı düzeyini dikkate alıyor mu?

Genelde ödevler verilirken, başarı düzeyi orta seviyede bir öğrenci dikkate alınır. Ortalamanın altındaki öğrenciler ise diğerlerine göre ev ödevlerini hazırlarken daha çok zaman harcar. Bu nedenle de de çeşitli etkinliklere zaman ayırmakta zorlanabilir. Kültürel etkinliklerin de öğrencinin kişisel gelişiminde oldukça önemli olduğu düşünülecek olursa, ev ödevleri verilirken başarı düzeyi en alt seviyede olan, öğrenme güçlükleri çeken öğrenciler de dikkate alınmalı.

Haberin Devamı

6- Öğrencinin kişisel gelişimine katkısı var mı?

Ödevlerin bir diğer özelliği ise öğrenciye başarılı olacağına dair özgüven kazandırmak, ilerleyen yıllarda ihtiyaç duyacağı birikime sahip olmasını sağlamak. Verilen ödevleri başarıyla tamamlayan öğrenciler, bir sonraki etkinlikler için daha hevesli olur. Çünkü başarılı olacağına dair inancı ve özgüveni artar. Ayrıca öğretmenlerin, bu ödevlerin faydalarını anlatması, öğrencide farkındalığa yol açar. Bu sayede ödevler külfet gibi gelmez.

7- Öğrenmeyi dört duvar dışına taşıyor mu?

Sınıfta ders işlerken günlük hayattan örnekler verilmesi öğrenci motivasyonunu arttırır. Örneğin, matematikte ‘dikdörtgen’, ‘kare’ gibi konular anlatılırken, öğrencinin günlük hayatında kullandığı, bu şekillere sahip ev eşyalarından örnekler verilebilir. Bu boyutlardaki bir eşyanın içine hangi boyutlardaki yiyeceklerin sığabileceğini ölçmesi istenebilir.

Haberin Devamı

Coğrafya dersinde iklim koşulları, bitki örtüsü gibi konular ele alındığında, yaşadıkları bölgenin iklim koşullarını tespit etmeleri istenebilir. Böylece öğrenme günlük hayata uyarlanır ve hem ödevi bitirme süresi azalır hem de öğrencinin motivasyonu artar.

8- İlgi alanlarına göre mi?

Her çocuğun ilgi alanı farklı. Kimi matematikte daha başarılı olur, kimi edebiyatta, kimi fen derslerinde. Oysa öğrencilere ödev verilirken, onun hangi dersi daha çok sevdiği, hangisine daha ilgili olduğu pek düşünülmez.

Ancak özellikle ilkokul öğretmenleri, öğrencilerini daha yakından tanıyabildiği için ilgi ve yeteneklerinin de farkında olabilir. Öğrenciye daha az sevdiği bir dersle ilgili çok fazla ödev yerine, her öğrencinin ilgi alanına göre farklı derslerden ödev verilebilir. Bu hem öğrenciyi okuldan soğutmaz, hem de başarısını arttırabilir.

Haberin Devamı

9- Geri bildirim alınıyor mu?

Ödevin konusu kadar takibi de önemli. Sadece ödevleri kontrol edip, not vermenin öğrenciye çok fazla katkısı olmaz. Oysa ödevler kontrol edilerek öğrencinin hangi konularda eksik olduğunu görmek, çözüme yardım eder. Böylece öğrenci de daha çok fayda sağlar. Aksi halde öğrenci sadece verilen görevi yerine getirir.

10- Farklı alanlarla bağlantı kurduruyor mu?

Sınıf içi etkinlikler ve verilen ödevler öğrencilerin farklı alanlarla bağlantı kurmalarını da sağlayabilir. Örneğin, matematik dersine dil bilgisini de dahil edebilirsiniz. Bir problemi çözmeye çalışırken öğrencilere bu sorudaki ‘nokta’, ‘virgül’ kullanımının doğru olup olmadığı sorulabilir. Böylece öğrenci hem hızlı düşünür hem de konular arasında bağlantı kurma yeteneği gelişmiş olur.

Öğretmenlere 10 ödev sorusu

TEOG mazeret sınavlarına katılmak için ne zamana kadar başvuru yapmam gerekiyor?

-29-30 Nisan’daki TEOG ortak sınavlarına katılamayan ve mazeretini belgeleyen adaylar mazeret sınavlarına girebilecek. Ancak bunun için 5 Mayıs’a kadar okullara başvuru yapılması gerekiyordu.

Ortaokul 5’inci sınıflara yabancı dil ağırlıklı müfredat ne zaman uygulanacak?

-MEB yetkilileri 5’inci sınıflarda yabancı dil ağırlıklı müfredatın önce, Türkiye genelinde 7 bölgedeki 7 ilde pilot okullarda uygulanacağını açıkladı. Programın 2016 yılına yetiştirilmesi planlanıyor.

Öğretmenlere 10 ödev sorusu

TEOG mazeret sınavları hafta sonu

Ortaokul 8’inci sınıf öğrencilerine yönelik TEOG ortak sınavları 29-30 Nisan’da düzenlendi. Bu tarihlerde TEOG ortak sınavlarına katılamayan adaylar için mazeret sınavları ise 16-17 Mayıs Cumartesi ve Pazar günleri yapılacak. Türkçe, matematik, din kültürü ve ahlak bilgisi, fen ve teknoloji, T.C inkılap tarihi ve Atatürkçülük ile yabancı dil olmak üzere 6 dersten yapılacak. Ancak asıl sınavlardan farklı olarak öğrenciler kendi okullarında değil, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından belirlenen okullarda sınavlara katılacak. Her oturum 40 dakika sürecek. Öğrencilere 20’şer soru yöneltilecek. Oturumlar arasında yarımşar saat ara verilecek.

Yaşar Kemal’in adı Bilgi’de yaşatılacak

Türk edebiyatının usta ismi Yaşar Kemal’in adı üniversitede yaşatılacak. Yazarın adı İstanbul Bilgi Üniversitesi santralistanbul Kampusu’ndaki Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi’nde bir binaya verilecek. ‘Yaşar Kemal Binası’nın açılış töreni bugün santralistanbul Kampusu E2 Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi’nde yapılacak. Törene ünlü edebiyatçının eşi Ayşe Semiha Baban da katılacak. Türkiye’nin kültürel, akademik, sosyal hayatında iz bırakan akademisyenleri kurumu bünyesinde yaşatmayı amaçlayan İstanbul Bilgi Üniversitesi, ilk olarak 2012’de santralistanbul Kampusu’nda Latif Mutlu Kütüphanesi’ni açmıştı. Nisan ayında da Prof. Dr. Toktamış Ateş’in ismi Kuştepe Kampusu’ndaki konferans salonuna verilmişti.

Öğretmenlere 10 ödev sorusu

- İngiltere’nin başkenti Londra merkezli uluslararası yükseköğretim derecelendirme kuruluşu QS’in 2015 sıralamasıda ODTÜ, ‘havacılık, makine, imalat mühendisliği’ ve ‘inşaat mühendisliği’nde dünya üniversiteleri arasında 51- 100 bandında yer almayı başardı.

- Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’nın özel kreş, gündüz bakımevleri ve çocuk kulüplerine getirdiği yeni standartlara göre bu kurumların yanında baz istasyonu bulunmayacak. Binaların bitişiğinde çocuklar için tehlike yaratabilecek fırın, patlayıcı ve yanıcı madde satan ya da depolayan işletme olmayacak.

Öğretmenlere 10 ödev sorusu

Öğretmenlere 10 ödev sorusu
Okulda hijyen

Hacettepe Üniversitesi Halk Sağlığı Enstitüsü Müdürü Prof. Dr. Hilal Özcebe okulda hijyen konusundaki soruları cevapladı.

1) Okulda hijyen neden önemli?

-Kişisel temizlik davranışlarının kazanılamaması ya da temiz olmayan çevre koşulları, çocukların hasta olmasına neden oluyor. Bu yüzden okulda lavabo ve tuvaletlerin, sınıfın, spor salonlarının ve koridorların temiz olması gerekiyor. Her teneffüste tuvalet ve lavaboların temizliğinin yapılması, bu alanlarda tuvalet kâğıdı, havlu kâğıt ve sıvı sabunun bulunması önemli. Ayrıca tuvaletlerde akar su olmalı, çöp kutusu bulundurulmalı, çöp kovası ayakla açılma mekanizmasına sahip olmalı.

2) Dersliklerin temizliğinde nelere dikkat edilmeli?

- Sınıflar sık sık havalandırılmalı. Sıra, sandalye, masa ve çocukların kullandığı dolap varsa bu alanlar ders aralarında temizlenmeli. Sınıf perdelerinin sık sık yıkanması gerekiyor. Pencerelerde panjur varsa tozu alınmalı. Kalorifer peteklerinin yapısına göre temizlik yönteminin belirlenmesi ve uygulanması da unutulmamalı. Beden eğitimi veya giyinme salonlarında kullanılan malzemelerin ve fiziksel ortamın temizliği de önemli.

3) Çocuğun kişisel temizliği nasıl sağlanmalı?

-Çocukların okulda kişisel temizliklerinde en önemli konu, el temizliği. Yemek yemeden önce ve sonra, tuvaletten sonra, ayakkabı ile temasta bulunulduğunda, herhangi bir kirli iş yapılmasının ardından el temizliğine dikkat edilmeli. Bunun için akar su altında eller ıslatılmalı, sabunlanmalı ve tüm yüzeyi, parmak araları, el sırtı ve ayası ovalanarak yıkanmalı. Daha sonra da durulanarak kurulanmalı. Çocuklar beden eğitimi dersi sırasında giysi değişikliği yapıyorlarsa, okul elbiselerini temiz olarak katlamaları ve dersten sonra da giymeleri önerilir.

4) Çocuklara hijyen eğitimi nasıl verilmeli?

- Çocuklar hijyenik olmayı görerek öğreneceği için, öncelikle büyüklerin temizliğine dikkat etmesi gerekiyor. Okulda ise öğretmenlerin katkısı çok önemli. Öğretmenlerin söylediklerini, davranışlarını çocuklar çabuk kabul eder. Eğer okulda hijyen kurallarına ilişkin uygun ortam sağlandıysa hızla bunları benimser ve uygularlar. Diğer taraftan okul kitaplarında ve derslerde konu olarak ‘kişisel hijyen’in anlatılması da gerekiyor.

5) Okul kantinlerinin temizliği için neler önerirsiniz?

-Kantin görevlisinin temiz kıyafetler giymesi, sokak elbiseleriyle çalışmaması gerekiyor. Yiyecek ve içeceklerin hazırlanması sırasında ellerinin temiz olması, eldiven ve maske kullanması önemli. Eldiven kullanırken yiyecek dışında başka bir yere dokunulduysa eldivenlerin değiştirilmesi, yiyecek ve içecek hazırlanırken kullanılan muftak malzemesinin temiz olması şart. Servis sırasında farklı yiyeceklere ayrı kaşıklar kullanılmalı. Mutfakta yiyecek ve içecek servisi yapan görevlinin, çocukların verdiği paraya dokunmaması, yiyecek ve içecekleri temiz eldivenle servis etmesi önemli. Çocuklara tek kullanımlık tabak, çatal ve kaşık verilmeli.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!