GeriEğitim LGS'ye 5 kala öneriler
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

LGS'ye 5 kala öneriler

LGS'ye 5 kala öneriler

6 Haziran’da uygulanacak LGS öncesi, MEF Okulları Bahçeşehir Kampüsü Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bölümü uzmanları, anne babalara bazı önerilerde bulundu.

LGS maratonunun sonlarına doğru yaklaşıyoruz. Öğrencilerimiz, bütün bir yıl boyunca hazırlıklarını yaptılar. Siz velilerimizin de çocuklarınızla birlikte bu süreçte onların heyecanını paylaştığınızı biliyoruz. Ebeveyn olarak çocuğunuzun emeklerinin karşılığını almasını dilemeniz, çocuklarınızın kendi geleceklerini kurma yolculuklarında iyi adımlar atmasını istemeniz oldukça normal. Ancak çocuklarınızın yaşamlarındaki yolculuklarının kahramanının kendileri olduklarını zaman zaman kendinize hatırlatmakta fayda var.

Sınava yaklaştıkça çocukların heyecanı artabilir ve onlar  kendilerini “Her şeyi unutacakmış gibi” hissedebilirler. Burada çocukların model ve güvenli liman olarak gördükleri ebeveynlerinin de sınava dair yaklaşımları önemlidir. Kaygı bulaşıcı bir duygudur; eğer siz kaygılıysanız bu, çocuğunuzun da kaygısını arttırabilir. İşte bu noktada yolcuğun kahramanını kendimize hatırlatalım: “Sınava siz değil çocuğunuz girecek!” Öğrenciler sınav konusunda zaten öğretmenlerinden tüm kazanımları aldılar, çok sayıda deneme sınavına girdiler ve sınavın provasını defalarca yaptılar. Sınava çocuğu ile birlikte giren ebeveyn değil, destekleyen ebeveyn olun ve çocuğunuza sınav konusunda güvenin.  Çocuklarınızla olan konuşmalarınızın mesajı “Çok çaba gösterdiğini görüyorum. Elinden gelenin en iyisini yapacağını biliyorum ama yapamazsan da dünyanın sonu değil” olmalı. Burada verilmek istenen mesaj, çocuğunuzun kendi değerini sınav ile ilişkilendirmemesidir. Sınava yaklaştıkça çocukların heyecanı artabilir ve onlar  kendilerini “Her şeyi unutacakmış gibi” hissedebilirler. Burada çocukların model ve güvenli liman olarak gördükleri ebeveynlerinin de sınava dair yaklaşımları önemlidir. Kaygı bulaşıcı bir duygudur; eğer siz kaygılıysanız bu, çocuğunuzun da kaygısını arttırabilir. İşte bu noktada yolcuğun kahramanını kendimize hatırlatalım: “Sınava siz değil çocuğunuz girecek!” Öğrenciler sınav konusunda zaten öğretmenlerinden tüm kazanımları aldılar, çok sayıda deneme sınavına girdiler ve sınavın provasını defalarca yaptılar. Sınava çocuğu ile birlikte giren ebeveyn değil, destekleyen ebeveyn olun ve çocuğunuza sınav konusunda güvenin.  Çocuklarınızla olan konuşmalarınızın mesajı “Çok çaba gösterdiğini görüyorum. Elinden gelenin en iyisini yapacağını biliyorum ama yapamazsan da dünyanın sonu değil” olmalı. Burada verilmek istenen mesaj, çocuğunuzun kendi değerini sınav ile ilişkilendirmemesidir. 

SINAVLAR KİŞİLİĞİN DEĞERLENDİRMESİ DEĞİLDİR
Bu sınavın bir sıralama sınavı olduğunu unutmayın. Sınav sonucuna göre tümüyle “başarısız” ya da “başarılı” olacağını düşünen çocuklarda kaygı düzeyi daha yüksek olabilir. Sınavın kişiliğin değerlendirmesi değil, bilgilerin değerlendirmesi olduğunu ve sınav sonucuna göre çocuğunuzun değerinin değişmeyeceğini ona hissettirin. Yıl boyunca çaba gösteren çocuğunuza, sonucun değil süreç içindeki gayretinin değerini ona hatırlatın. Eğer varsa kendi yaşamınızdan zorlandığınız, belki de kendinizi “başarısız” hissettiğiniz ancak sonrasında başa çıkabildiğiniz anılarınızı çocuğunuzla paylaşabilirsiniz. Hatta çocuğunuzun daha önceki başarılarını hatırlamasında onlara yardımcı olabilirsiniz. Buradaki amacınız çocuğunuzun zorlandığı zamanlar olsa bile gösterdiği çabanın kıymetli olduğu olmalı. Eğer çocuğunuzun sınav için yeterince hazırlanmadığını düşünüyorsanız da çocuğunuza güven verin ve desteğinizi hissettirin. 
Hedeflere giden yollarda alternatifler olabilir. Bu süreçte çocuğunuzla eğer işler plânladığı gibi gitmezse neler olabileceği hakkında konuşabilirsiniz. Bu konuşmayı eğer çocuğunuzun ihtiyacı olduğunu hissederseniz bir kez bile yapmanız yeterli olacaktır. Mutlaka onun eğitimi için en faydalı olana destek konusunda her zaman yanında olduğunuzun mesajını verin. Tek bir seçenek yerine eğer işler planlanılan gibi gitmezse alternatifleri ya da seçenekleri olacağını bilmek çocuğunuzu da rahatlatacaktır. Söylediklerimizi davranışlarımızla da göstermekte fayda var. Örneğin bu süreçte evdeki gündeminiz, konuşmalarınız yalnızca sınav üzerine olmamalı. “Senin için yapabileceğimiz bir şey var mı?” diye sormak onun desteğinizi hissetmesine katkı sağlayacaktır. 

SINAVA ADIM ADIM
LGS’ye az bir zaman kala öğrencilerin deneme sonuçlarında düşüşler olabilir, pandemi ile birlikte süreci yönetirken onlar da oldukça yoruldu. Bu nedenle çocuklarınızı sınavın son haftasında mümkün olduğunca dinlenmeye teşvik edin ancak onların bireysel farklılıklarını da unutmayın. Bazı öğrenciler sınavdan birkaç gün önce çalışmaya ara vermek isteyeceği gibi bazı öğrenciler ise sınav gününe kadar çalışmalarını sürdürmek isteyebilirler. Burada önemli olan öğrencilerin çalışmalarını sürdürmek tercihleri bile olsa özellikle son haftada dinlenme sürelerini arttırmaları ve çalışma tempolarını düşürmeleri olacaktır. Bazı öğrenciler sınav yaklaştıkça daha çok çalışma yapmalıyım diye düşünebilir. Böyle durumlarda çocuğunuzla LGS’ye bütün yıl hazırlandığını, dinlenmeye de ihtiyacımız olduğunu hatırlatabilirsiniz.

UYKU VE BESLENMEYE DİKKAT
• Bu hafta çocuğunuza uyku ve beslenme düzenini ayarlamasında destek olabilirsiniz. Bunun için aslında normal zamanda alışık olduğu uyku düzenini sürdürmesi ve her zamanki gibi sağlıklı ev yemekleri ile beslenmesi yeterli olacaktır. Sınav günü kahvaltıda çocuğunuzun normalde yemediği bir şeyi “Faydası olur!” diye düşünerek yemesi konusunda ısrarcı olmayın ya da normalde olmadığı kadar abartılı bir kahvaltı hazırlamayın. 
• Sınavdan bir gün önce öğrencilerden uykuya dalmakta güçlük çekenler olabilir ancak uyku konusunda ısrarcı olmak “Hadi bugün erkenden uyu, yarın sınavda uyuyacaksın!” gibi söylemlerde bulunmak işe yaramayacaktır.  Bunun yerine ılık bir duş alması, sıcak bir içecek tüketmesi, kitap okuması konusunda onu uyku öncesi rahatlatacak bir yönlendirme daha faydalı olabilir. Sınav öncesi yeterli bir uyku almak faydalıdır ancak korkulduğunun aksine, sınavdan bir gün önce az uyumanın etkisi ancak ertesi gün öğlen saatlerinden sonra anlaşılmaya başlar. Sınav sabah erken saatte olacağı için öğrenciler sanıldığı kadar bu durumdan etkilenmeyebilir.

SINAV GÜNÜ VE SONRASI
• Sınavdan bir gün önceki günü ve sınav gününü normal bir gününüzmüş gibi geçirin. 
• Çocuğunuza sınavdan bir gün önce sınava giderken yanınızda bulundurmanız gereken eşyaları (geçerli kimlik belgesi, en az iki adet kurşun kalem, silgi, kalemtıraş, su) ve giyeceği kıyafetleri hazırlamak konusunda destek olun. Sınav sabahı çocuğunuzu endişelendirmeden siz de götürülecek eşyaları kontrol edebilirsiniz. 
• Sınav günü giriş kontrolleri yapılması ve öğrencilerin yerleşmeleri için en az bir saat önceden okulda bulunun. 
• Okula geldiğinizde kendinizi çok fazla konuşma yapmanız gerekiyormuş gibi hissetmeyin. Bazen sıcak bir ses tonu ve içten bir sarılma ile sadece “Başarılar” demek yeterlidir. 
• Çocuklarınız düzenine alıştıkları, defalarca denemeye girdikleri kendi okullarında sınava gireceği için gözünüz arkada kalmasın. Sınav esnasında siz de yürüyüş yapabilir, bir kahve içebilir, kendinizi rahatlatacak aktiviteler yapabilirsiniz.
• Sınav bitişini yine içten bir sarılma ve “Geçmiş olsun.” diyerek birlikte kutlayın, o günü birlikte zaman geçirmek için bir fırsat olarak değerlendirin.  

LGS’YE 5 GÜN KALA TÜYOLAR
Milyonlarca öğrencinin daha iyi bir lise eğitimi almak için ter dökeceği Liselere Geçiş Sınavı (LGS) öncesinde, Nesibe Aydın Okulları Eğitim Uzmanları, öğrenci ve velilerin en çok merak ettikleri soruların yanıtlarını verdi. İşte o sorular ve yanıtları:

BUGÜNDEN İTİBAREN NELER YAPMALIYIM?
- Eksik veya yetersiz olduğun konuları tekrar etmeli, her gün bir adet LGS deneme çözmelisin.
- Akşam en geç, saat 22.30’da yatmalı, sabah da saat 07.00’de kalkmalısın.
- Her sabah kahvaltı yapmalı, öğünlerini atlamadan, sağlıklı besinler tüketmelisin.
- Her gün temiz havada yürüyüş ve fiziksel hareketler yapmalısın.
- Covid-19 nedeniyle, hijyen tedbirlerine ve sosyal mesafe kuralına uymalı, dışarı çıkarken maske takmalısın.

SINAVDAN BİR GÜN ÖNCE NELER YAPMALIYIM?
- Cumartesi günü, çalışmayıp dinlenebilirsin.
- Beslenme alışkanlıklarının dışına çıkmamalı, dışarıda yemek yememeli, metabolizmanın tepki vermesine sebep olacak yağlı ve ağır yiyecekler tüketmemelisin.
- Gün içerisinde temiz havada ve yeşillik bir ortamda, 1 - 1,5 saat kadar yürüyüş yapmalısın.
- Sınav günü giyeceğin kıyafeti hazırlamalı, eşofman tarzı rahat ve pamuklu kıyafetler seçmelisin.
- Sınav günü yanında olması gereken nüfus cüzdanı, kalem, silgi, su, maske, küçük boy sprey dezenfektan gibi materyalleri hazırlamalı ve şeffaf bir kalem kutusunun içine yerleştirmelisin.
- Uyumadan önce sıcak bir duş almak, bünyenizi dinlendirip, gece rahat uyumanızı sağlayacaktır.

 SINAV SABAHI NASIL HAZIRLANMALIYIM?
- Sabah 07.00’de kalkıp dengeli bir kahvaltı yapmak, hem bedenini hem de ruhunu dinç tutacaktır.
- Evden çıkmadan önce sınav esnasında yanında bulunması gereken materyalleri son kez kontrol etmeli ve mutlaka maskeni takmalısın.
- Sınava kendi okulunda gireceğini biliyorsun. En geç, saat 08.45’te sınav yerinde (okulunda) olacak şekilde, evden erken çıkmalısın.
- Bina girişinde sosyal mesafeyi koruyarak bekleyemeye özen göstermelisin.

SINAVDA NELERE DİKKAT ETMELİYİM?
- Sınav başlamadan önce, mutlaka tuvalet ihtiyacını gidermelisin.
- Sınav giriş belgeniz sıranıza konulmuş olacak, adınıza düzenlenmiş optik form da (cevap kâğıdı) gözetmen tarafından size sınavdan önce verilecektir.
- Sınav başladığında, maskeni çıkarıp çıkarmama kararını kendin verebilirsin.
- Sık sık saate bakmak, yaşadığın stresi artıracaktır. Sürekli zamanı kontrol etmek yerine sorulara odaklanmalısın.
- Çözemediğin soruyla inatlaşmamak ve işaret koyarak diğer soruya geçmek, zamanı iyi kullanman için en önemli kuraldır. Vaktin kalırsa dönüp tekrar o soruya bakabilirsin.
- Sınav esnasında yaşanabilecek hiçbir negatif durumun seni etkilemesine izin vermemeli ve başarının en büyük anahtarının “öz güven” olduğunu bilmelisin. Unutma; çok çalıştın ve başaracaksın!

LGS’DE SON HAFTA ÖNERİLERİ 
6 Haziran’da yapılacak Liselere Giriş Sınavı’na (LGS) sayılı günler kaldı. İSTEK Okulları PDR Ortaokul Koordinatörü Sibel Turan Pelivan, son haftada öğrencilerin ve ailelerin yapması gerekenler hakkında bilgi verdi.
Sınav haftası adayların kalan zamanın doğru kullanması gerektiğini belirten Pelivan, “Deneme sınav sayısını arttıranlar, sınavda da süreyi doğru kullanır. Sınav yaklaşırken alıştığınız saatte yatıp, kalkmalısınız. Uyku saatlerinizi değiştirmeyin. Uyku kaçırıcı ilaç ve içeceklerden, sınavla ilgili olumsuz konuşmalardan uzak durun. Artık yeni konu öğrenmeye değil, sonu tekrarları ve deneme sınavlarına ağırlık verilmeli” dedi.

KAYGI BULAŞICIDIR
Sınav döneminde ailede sınava giren bir kişi olmasına rağmen, sınava hazırlanan tüm aile fertlerinin bu süreçten etkilendiğini aktaran Pelivan, “Eğitim hayatında ailenin tutum ve davranışları eğitim ile ilgili beklentileriyle şekillenir. Anne ve babalar beklentilerini şekillendirirken çocuklarını iyi tanımalı ve onların eğitim hayatındaki potansiyeli iyi değerlendirmeli. Sınav döneminde anne babalar da en az çocuklar kadar kaygılıdır. Kaygı bulaşıcı bir duygudur. Sıklıkla aileler kendi kaygılarını çocuklarına yansıtmaktadırlar. Bu nedenle öncelikle aileler kendi kaygılarını azaltmaya çalışmalıdırlar” diye konuştu.

Pelivan, çocukların çok dikkatli olduğunu aktararak “Söz ile beden dilinin söylediği çelişiyorsa öğrenci daha çok beden diline dikkat edecektir. Çok fazla sorumluluk alan kaygılı çocuklarda ‘sana çok güveniyoruz mutlaka başaracağına inanıyoruz’ denmesi bile ‘bana çok güveniyorlar, ailemin güvenini boşa çıkartırsam’ düşüncesine ve kaygıya sebep olabilir” ifadelerini kullandı.

AİLE TUTUMU ÇOK ÖNEMLİ
Ebeveyn tutumlarının sınav dönemlerine etkisinin büyük olduğunu dile getiren Pelivan, şunları söyledi: “Sert, disiplinli, fazla baskıcı, kuralcı ebeveynlere sahip çocukların sınav kaygısı oluşturma ihtimali oldukça yüksek. Eleştirel ailelerde çocuklar kendilerini baskı altında hissederler ve asla başarılı olamayacaklarını düşünürler. Çocuklar ailelerinin beklediği yüksek başarılara ulaşmak için çabalarken ciddi kaygı yaşarlar ve bu durum onların başarısız olmalarına sebep olur. Aşırı korumacı ebeveynlerin çocukları ise sosyal kaygı geliştirdiği ve bu durumun akademik başarılarına etki ettiği biliniyor. İlgisiz ailelerin çocuklarının ise ailenin bir beklentisi olmadığı için başaramayacaklarını hissedip ve düşünürler. İlgisiz, baskıcı ve korumacı ailelerin çocuklarında güvensizlik, umutsuzluk, çaresizlik ve kaygı durumları görülüyor. Bütün bu duygular gençlerin akademik başarısını oldukça olumsuz etkiler.”

OLUMLU İLİŞKİ MOTİVASYONU ARTTIR
Pelivan’ın ailelere önerileri ise şunlar:
• Ailesi tarafından koşula bağlı olmaksızın (başarılı olursan-uslu olursan gibi.) sevgi ve saygı gören çocuğun özgüven ve motivasyonu yüksek olacağı unutulmadan, koşulsuz sevgi ve kabul gördüğü çocuğa hissettirilmeli.
• Çocuğun gerçek potansiyeli göz önünde bulundurularak hedefler potansiyeline uygun belirlenmeli, beklentiler çocuğun kapasitesinin üzerinde tutulmamalı.
• Potansiyeli doğrultusunda çalışan çocuğun çabası fark ve takdir edilmeli.
• Aile içerisinde kurulan bu olumlu ilişki çocuğun motivasyonunu artıracaktır.

Sınavlar, sadece birer fırsattır, sınavlar, hiçbir şeyin sonu değil pek çok şeyin başlangıcı da olabilir.

SINAV KAYGISINI AZALTMANIN YOLLARI
Milyonlarca öğrencinin katılacağı lise ve üniversite giriş sınavları, önümüzdeki günlerde yapılacak. Öğrenciler bir yandan sınav stresi yaşarken öte yandan da COVID – 19 salgınıyla ilgili stres ve kaygılardan da etkileniyor. Yaşar Üniversitesi Psikoloji Bölümü Dr. Öğretim Üyesi Berrin Eylen Özyurt, sınav kaygısıyla baş etmenin öğrenilebilir bir beceri olduğunu belirterek, öğrenciler ve ailelerine önerilerde bulundu.Bu dönemde, sınava girecek öğrencilerin hem sınav hem de COVİD – 19 salgını nedeniyle daha fazla stres ve kaygı taşıdığını belirten Özyurt, birçok öğrencinin, okullar kapalı olduğundan aylarca evde çalışmak durumunda kaldığını hatırlattı.

BELLİ BİR DÜZEYE KADAR KAYGI MOTİVE EDİCİ OLABİLİR
Dr. Berrin Eylen Özyurt, sınav öncesinde ve sırasında yaşanan kaygının, belli bir düzeye kadar normal hatta motive edici olarak kabul edilebileceğini belirterek, “Bu durumun başarıyı artırıcı bir etkisi de vardır. Odaklanmayı ve çabayı artıracağından, başarıyı da arttırır. Bu nedenle öğrencilerin tamamen kaygısız olmasını beklemek mümkün değil. Ancak kaygı yoğun olarak yaşandığında odaklanmayı ve başarıyı düşüren bir etki yaratır. Özellikle olağanüstü koşullarda yaşadığımız şu günlerde öğrencilerimizin yaşadığı kaygı, çok daha yüksek olabilir ve artık sınav performansını düşürecek hâle gelebilir. Yüksek kaygı düzeyi hafızayı etkileyebileceği gibi öğrencilerin bilseler bile cevapları unutmasına da sebep olabilir. Bazı öğrenciler sınav stresini iyi idare edebiliyor. Ancak bazıları sınav stresinden etkilenerek mutsuz bir duygu durumu, uykuya dalmakta güçlük ve iştahsızlık gösterebilir hatta bazıları da aşırı önlemler alarak kendilerini ve çevrelerindeki kişileri sıkıntıya sokacak durumlar yaratabilirler” dedi.

SINAV ÖNCESİNDE NELER YAPMALI?
Sınav öncesi günlerde olumlu etki yaratacak şeyleri de anlatan Dr. Özyurt, “Düzenli uyumak, düzenli olarak yemek yemek ve bol bol su içmek, sadece yürümek bile olsa sık sık egzersiz yapmak, gün ışığında vakit geçirmek, kendine uygun bir rahatlama tekniği öğrenmek ve uygulamak, dinlenirken sadece dinlenmek ve başka bir şeyle ilgilenmemek, salgın nedeniyle genellikle ekranda olabilse de yine de arkadaş ve sevdikleriyle bağlantı kurmak yani sosyalleşmek gibi önlemler işe yarar” dedi.

Sınav günü yapılması gerekenleri de hatırlatan Dr. Berrin Eylen Özyurt, “Sınav günü hazır olmak için güne iyi bir kahvaltı ile başlamak ve sınav salonuna gitmek için kendine bol zaman vermek, talimatları ve soruları okumak için zaman ayırmak önemli etkenler. Bu zaman yeterince ayrıldığında öğrenci kendisinden ne beklendiğini tam olarak anlar. İhtiyaç duyduğunda sınav görevlilerinden yardım istemek, her soru için ne kadar zamana ihtiyaç olacağını planlamak, bir soruya takıldığında paniğe kapılmadan diğer sorulara devam etmek ve sınav sonunda yapılamayan sorulara geri dönmek için kendine yeterince zaman bırakmak da pozitif etki yaratan önemli etkenlerdir” diye konuştu.

SAĞLIĞINIZ İÇİN ÖNERİLERE KULAK VERİN
Önemli bir sınav öncesinde ya da sağlığı tehdit eden bir durumda, kaygı duymanın duruma uygun bir tepki olduğunu belirten Dr. Berrin Eylen Özyurt, “Kaygı ile baş etmede en önemli araç, bilgidir. Eğer durum hakkında yeterli bilgiye sahip olur ve gerekli tedbirleri alırsak hem durumu hem de kaygıyı kontrol etmek mümkün olur. Yetkili kaynaklardan verilen COVID – 19 ile ilgili bilgiler bu virüsten nasıl korunulacağı konusunda bize yeterli donanımı kazandırıyor. Bu bilgiler, kaygıyı kontrol etmek açısından da önemli. Sınava hazırlanırken kendi sağlığına odaklanmak ve korumak her zaman önemlidir, ancak içinde bulunduğumuz koşullarda özellikle önem taşır. Sınav gününde de Sağlık Bakanlığı’nın ve sağlık personelinin önerdiği gibi maske takmaya, mesafe kuralına uymaya, el temizliğine özen göstermeye, tuvalete gitme ihtiyacı doğarsa öncesinde ve sonrasında elleri iyice yıkamaya ve kapıları açıp kapatırken kağıt havlu vb. kullanmaya, sınav sırasında ise yüzüne veya boynuna dokunmaktan kaçınmaya dikkat etmek gerekir. Ayrıca, insanlarla ve sınava giren diğer öğrencilerle nasıl etkileşimde bulunulacağıyla ilgili sağduyulu kararlar vermek önemli” dedi.

GEVŞEME VE NEFES EGZERSİZLERİ YAPABİLİRSİNİZ
Kaygıyı azaltmanın bir başka önemli yolunun da gevşeme ve nefes egzersizleri yapmak olduğunu hatırlatan Özyurt, “Kaygı, kasların kasılmasına ve sık, yüzeysel nefes alınmasına neden olan bir duygu durumdur. Kasların gevşetilmesi ve diyaframdan nefes almanın öğrenilmesi ile kaygıyı azaltmak mümkün olmaktadır. Yoga, meditasyon ve farkındalık içeren diğer tekniklerden bir tanesini öğrenmek ve kaygının arttığı durumlarda uygulamak oldukça işe yaramaktadır. Kaygıyı kontrol etmek; düşünceleri organize etmede, dikkati toplamada yardımcı olur, olumsuz düşünmeyi ve paniğe kapılmayı engeller, kontrol duygusu başarmaya yardım eder, gerçek performansın sergilenmesinde önemli rol oynar” diye konuştu.

SON GÜNLERDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
Öğrencilerin iyi bir lise hayaliyle hazırlandığı LGS 6 Haziran’da yapılacak.  LGS’ye az süre kala öğrenci ve velilerin de heyecanı artıyor.  Bilnet Okulları PDR Bölüm Başkanı Begüm Özşener; “Öğrenciler LGS konularının çoğunu tamamladılar. Binlerce adayın ter dökeceği sınava sayılı günler kaldı. Bu sürede öğrencinin kendini zihinsel olarak hazırlanması önemli. Bu zamana kadar başardıklarınıza odaklanın; kendinize güvenin. Çalışmalarınızın karşılığını alacağınıza inanın” uyarısında bulundu.

SON GÜNLERDE NELERE DİKKAT ETMELİYİZ?
1- DÜZENİNİZİ KORUYUN
Son günlerde, daha fazla soru çözmek için uyku ve beslenme düzeninizi bozmayın. Planlı çalışmak, sizlerin uyku ve beslenme düzenimizin korunmasına yardımcı olacaktır.
- Gün içinde üç ana öğün yemek yemeye özen gösterin. Çalışma aralarında sağlıklı atıştırmalıklar tüketin. LGS’den bir gün önce özellikle yağlı ve şekerli besin tüketmemeye dikkat edin.
- Günde 7-8 saat uyumaya özen gösterin. LGS’den bir gün önce uykuya dalmakta güçlük yaşarsanız, kendinizi iyi hissetmenizi sağlayacak aktiviteler yapın.

2- KALAN GÜNLERİNİZİ PLANLAYIN
Hangi dersleri ve konuları tekrar edeceğinizi gün gün planlayın. Planlı bir şekilde bu günleri geçirmek sınavdan önce yaşayabileceğiniz panik duygusunun da önüne geçer, kaygınızı yönetmenizi kolaylaştırır ve öz güveninizi arttırır.

3- DENEME SINAVLARINI LGS SINAV SÜRESİ VE SIRASIYLA ÇÖZÜN
Bu süreçte çözdüğünüz deneme sınavlarınızı LGS sınav süresine ve kendi belirlediğiniz sıralamanıza eş değer bir şekilde planlayarak çözünüz. Sınav süreci ile eş güdümlü ilerlemek stresinizi azaltarak kendinizi güvende hissettirir.

4- TURLAMA TEKNİĞİ KULLANIN
Çözmüş olduğunuz deneme sınavlarında turlama tekniğini kullanın. Bu yöntemde çözemediğiniz soruların yanına işaret koyarak hemen diğer soruya geçiniz. Bu teknik sınav esnasında zaman kaybını önleyecektir. Tüm soruları gördükten sonra tekrar çözemediğiniz sorulara bakın.

5- SORU KÖKLERİNE DİKKAT EDİN
Soruları çok hızlı okumak bazen hataya sebep olabilir. O yüzden dikkatli ve anlayabileceğiniz bir hızda okuyun. Soruyu iyi analiz edin ve soru köklerinde yer alan ‘’değildir, her zaman, asla’’ gibi ifadelere dikkat edin.

6- MATEMATİK SORULARI ÇÖZERKEN KALEM KULLANIN
Matematik sorularını çözerken kalem kullanın. Böylelikle zihinden işlem yaparken yapılabilecek hataları en aza indirgemiş olursunuz. Görsel olarak yazdıklarınızı görmek hatanızı kısa sürede fark etmenizi de sağlayacaktır. Böylelikle zamanınızı verimli bir şekilde yönetirsiniz.

7- DENEME SINAVI ÇÖZERKEN YAPILAN YANLIŞLARI GÖZDEN GEÇİRİN
Deneme sınavlarında daha önce yapmış olduğunuz hatalarınızı fark etmek şu an için bir fırsat. Doğrularını öğrenmek için hala zamanınız var.

8- TÜRKÇE SORULARINDA AYRINTILARA DİKKAT EDİN
Türkçe sınavına dahil olan sözel mantık soruları çözülürken soruda verilen tüm görsel okuma eklerinin sorunun çözümüne hizmet ettiği unutulmamalıdır. Soruda sözel olarak verilen bilgilerin tablolaştırılması ya da grafik çizimi sorunun çözümünü kolaylaştıracaktır.

9- ELEKTRONİK EŞYA KULLANIMINI AZALTIN
Bu süreçte teknolojik aletler ile çok vakit geçirmek yerine size iyi hissettirecek aktiviteler yapabilirsiniz. Örneğin; hafif tempolu bir yürüyüş ya da resim yapmak size kendinizi canlı ve pozitif hissettirecektir.

10- HEYECAN DOĞAL BİR DUYGUDUR
Sınav sürecinde dikkatinizin dağıldığı veya heyecanlı hissettiğiniz anlar olabilir. Böyle anlarda nefes egzersizleri rahatlamanıza yardımcı olacaktır. Burnunuzdan 3 saniye derin bir nefes alın ve 1 saniye bekleyin. Nefesinizi verirken iki katı sürede verin. Kendinizi rahatlamış hissedene kadar bu egzersizi tekrarlayabilirsiniz.

VELİLER SON GÜNLERE NASIL HAZIRLANMALI?

  • Öğrenciler mümkün olduğunca sınavdan önceki günü normal bir gün olarak geçirsinler.
  • LGS’ye az bir zaman kalmışken, aile içi sohbetlerinizin sınav odaklı olmamasına özen gösterin. Son süreçte sınav odaklı konuşmalar öğrencilerin kaygı düzeylerinin artmalarına sebep olabilir.
  • Öğrencilerin heyecanlarını ya da kaygılarını paylaşmalarına izin verin. “Heyecanlanmana gerek yok” gibi cümleler kullanmaktan kaçının. Bunun yerine “Emeklerinin karşılığını alacağına inanıyorum.” diyerek moral sağlayabilirsiniz.
  • Öğrenci çok heyecanlandığını ve kaygısını kontrol edemediğini söylüyorsa; bu durumun normal olduğunu nefes egzersizlerini uygulayabileceğini söyleyin. Hatta onunla birlikte sizlerde bunu uygulayabilir; ona destek olabilirsiniz.
  • LGS’den bir gün önce öğrenci ders tekrarı veya test çözmek isterse, izin verin yapsın.
  • Son süreçte özellikle öğrencinin fiziksel ya da zihinsel olarak yoran aktivitelerden kaçınmasını sağlayın. (tv, tablet, bilgisayar, cep telefonu vb. ) Hafif tempolu bir yürüyüş ya da kendini iyi hissettirecek aktivitelere yönelmesi için teşvik edin.
  • Son dönemde öğrencinin beslenme ve uyku düzeni her zamanki gibi olmalıdır. Özellikle bu süreçte yağlı ve şekerli yiyeceklerden mümkün olduğunca uzak tutmaya çalışın.
  • Sınavdan önce öğrencinin heyecanlanmasına ve kaygısını arttırmasına sebep olacak kişilerle mümkün olduğunca görüşmeyin.

 

 

 

SOSYAL MEDYA DİYETİ ÖNERİLİYOR
Bir milyondan fazla öğrencinin heyecanla beklediği Liselere Geçiş Sınavı’na (LGS) kısa bir zaman kaldı. Pandemi sürecinde bir yandan eğitimine devam etmeye çalışan 8’inci sınıf öğrencileri, diğer yandan da 6 Haziran’da uygulanacak sınava hazırlanmaya devam ediyor. LGS’nin bir zeka sınavı değil, emek sınavı olduğunu söyleyen Uğur Okulları PDR ve Ar-Ge’den Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Barış Sezgin, “Sosyal medya diyeti yapın, bol bol soru çözün ve eksikleri tamamlamak için 40’ar dakikalık ders planlamaları yapın” dedi.

EKSİKLERİ TAMAMLAMAK İÇİN 40 DAKİKALIK PLANLAR YAPIN
Sezgin “Sınava çok fazla öğrenci katılacak. Doğru yanıtlanan bir soru öğrencinin yüzdelik dilimini etkiliyor. Bu nedenle öğrenci hangi konularda başarısız olduğunu bilmeli ve bu eksiği tamamlamalı. Başarılı oldukları konuların yanı sıra zorlandıkları alanlarda fazladan bir soru yapabilmek çok önemli.  Ders çalışma süreleri 40’ar dakika olarak planlanmalı. Çünkü insan beyninin odaklanma süresi 40 dakikadır. Deneme sınavları ise LGS’nin bir provası olmalı ve mutlaka süre konularak çözülmeli. LGS zaman ödüllü bir sınav. Bu nedenle öğrenci zamana karşı yarışmayı bilmeli” diyerek öğrencilere sınav öncesinde öneriler verdi.

NEFES EGZERSİZLERİ YAPIN
Sınav heyecanı çoğu öğrencinin yaşadığı bir durum. Heyecan ve kaygı arasındaki ilişkiyi çok iyi görmek lazım. Öğrencilerin heyecanlı olmaları çok normal çünkü dört yıldır bu sınav için çok çalıştılar. Son iki yıldır da pandemi sürecinde sınava hazırlandılar. Ama unutmayalım sınavda bu heyecan olumlu motivasyona dönüşecektir. Nefes egzersizleri yapabilirler. Derin nefes almak kalp atışlarımızı yavaşlatır ve vücudumuz daha kontrollü olur bu da kaygıyı azaltır. Bunun yanı sıra kaygıyla baş etmenin en önemli yöntemlerinden biri spor yapmaktır. Bu nedenle sınava sayılı günler kala her gün yürüyüş yapmayı ihmal etmesinler. Sınav sırasında ise elbette öğrenciler sorulara odaklanıyor ve gözlerini kağıttan ayırmadan soru çözmeye çalışıyor. Bu da nörolojik olarak kaygıyı yükselten bir durumdur. Ara ara soru kitapçığından başını kaldırıp birkaç saniye etrafa bakmak, odak değiştirmek kaygıyı azaltır. Ancak el titremesi, mide bulantısı gibi sağlık problemleri yaşayan öğrencilerin hekim desteği almasını öneriyorum.

SORULARA ŞİFRELER KOYUN
Sınavda zaman yönetimi doğru yapılmalı. Sınava kolay sorulardan başlayın. Kolay sorulardan başlamak hem zamanı doğru yönetmeye yardımcı olur hem de moral ve motivasyonu yükseltir. Sorulara şifreler konulabilir. Öğrenci emin olmadığı ya da zorlandığı soruların yanına işaretler koyabilir. Böylece sınav bitiminde turlama tekniği ile tekrar gözden geçirme şansı bulduğunda sorulara o gözle bakabilir.

SOSYAL MEDYA DİYETİ YAPIN
Cep telefonu çok ciddi bir dikkat dağıtıcıdır bu nedenle bu süreçte cep telefonundan mümkün olduğunca uzak durulmalı. Ders çalışırken cep telefonu öğrencinin yanında olmamalı. Öğrenci derse konsantre olduğu sırada gelen bir mesaj ya da sosyal paylaşım sitelerinden gelen bir bildirim, çalışmayı ve öğrenmeyi olumsuz etkiler. Bu nedenle bu süreçte bir sosyal medya diyeti yapmalarını tavsiye ederim. Bu yaş grubundaki öğrencilerin duygu durumu ile öğrenme kapasitesi arasında çok ciddi bir ilişki var ve sosyal medya etkileşimleri kişileri duygusal olarak etkiliyor. Uyaran ne kadar az ise öğrenme o kadar yüksektir. Bu nedenle sosyal medyanın yanı sıra bir yandan dijital oyun ya da film platformlarıyla ilgilenirken bir yandan da ders çalışmak da mümkün değildir.

UYKU DÜZENİNE DİKKAT EDİN
Ergenlik döneminde uyku düzeni çok önemlidir. Pandemi sürecinde bazı öğrencilerin gündüz uyuyup gece yaşamaya başladıklarına tanık oluyoruz. Bu başarıyı olumsuz etkiler. Gece çalışmak gündüz kadar verimli değildir. Beynimiz günebakan çiçeğine benzer. Öğrenmeye en açık olduğumuz zaman sabah saatleridir. Güneşin doğuşuyla birlikte beynimizin nörolojik fonksiyonları çok daha iyi çalışır.

DENGELİ BESLENİN VE YÜRÜYÜŞ YAPIN
Öğrenciler açlık tokluk düzenine dikkat etmeli. Sınava hazırlık gruplarında diyet yapılmasını önermiyorum. Öğrenciler dengeli beslenmeli. Çünkü kan şekeri düşük olduğunda öğrenci odaklanmakta güçlük çeker. Ancak dengeli beslenmenin yanı sıra bu dönemde hareket etmek de önemli. Bedenimiz bizim makinamızdır. Öğrencilerin her gün güvenli ortamlarda en az yarım saat yürüyüş yapmaları öğrenme kapasitesini artırır. 

VELİLER ELEŞTİRİ YAPMAMALI
LGS önemli bir sınav ancak veliler şunu unutmamalı hayat boyu çocukları bekleyen birçok sınav var. Kimlik edinme sınavı, akranlar içinde yer edinme sınavı, doğru ilişkiler kurma sınavı… Aslında bu sınavlar LGS’den çok daha önemli. Bu yaş grubundaki öğrenciler öğüt dinlemek yerine anlaşılmak istiyor. Duyguyu anlamak ve telafi edilebileceğini göstermek bile çocukları çok fazla rahatlatıyor.  Pandemide sınava hazırlanan, arkadaşlarından uzaklaşan ve zor bir süreçten geçen çocuklarımızın stres ve kaygılarını anlamalıyız. Olumsuz eleştiriler yerine yapıcı olunmalı. Veliler çocukların yapamadıklarını eleştirmek yerine yaptıklarını takdir etmeli. Sınavda istedikleri okulu kazanamasalar bile bu sınav ileriki yıllardaki kazanma motivasyonlarını artıracaktır.

False