Kaynaştırma öğrencilerinin ‘okul bulma’ sorunu

Kaynaştırma öğrencilerinin ‘okul bulma’ sorunu

Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) verilerine göre, 2017-2018 öğretim yılında 257 bin 819 öğrenci tam zamanlı kaynaştırma eğitimi aldı.

Haberin Devamı

Bu öğrencilerin hakları kanunlarla korunuyor. Ancak bazıları için buna ulaşmak kolay olmuyor, aileler uygulama kısmında birçok sorunla karşılaşabiliyor. İstanbul Otizm Gönüllüleri Derneği, otizmli çocukların okullara alınmamasına dikkat çekmek için Türkiye Özel Okullar Derneği’ne bir ihtarname gönderdi. İhtarnamede özel okullarda otizmli öğrencilerin eğitimlerini sürdürebilmesi, çalışmaların yapılması için işbirliği çağrısında bulunuldu. Otizmli çocukların özel okullara kabulleri konusunda yaşanan ayrımcalıklara dikkat çekilerek, önlemlerin alınması istendi. Aynı ihtarname MEB’e de iletildi. MEB yetkilileri, gerekli hassasiyetin gösterilmesi için özel okullara ve 81 il valiliğine bir yazı gönderdi. Geçtiğimiz günlerde down sendromlu, otistik ve diğer gelişim bozukluklarına sahip bireylerin durumlarına çözüm için Meclis Araştırma Komisyonu kurulması olumlu karşılansa da hâlâ atılması gereken çok adım bulunuyor.

‘SORUNLARI HEP BİRLİKTE AŞACAĞIZ’
İstanbul Otizm Gönüllüleri Derneği Başkanı, otizmli olduğu gerekçesiyle okullara kabul edilmeyen oğlu Ozan için yıllardır mücadele veren, AİHM’e kadar giden avukat Sedef Erken, bu sürecin aileleri çok yorduğunu belirtiyor. Erken, birkaç gün önce oğlunun zorunlu eğitim sisteminden çıkarılmasını talep etti. Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk ise sosyal medyada “Sevgili Ozan Barış’ın, özel evlatlarımızın okul ve eğitim hayatı bizler için çok değerli. Bahsettiğiniz sorunları hep birlikte aşacağız. En yakın zamanda bir araya gelelim, konuşalım. Ozan’a selamlar” diyerek Erken’e yanıt verdi.

Haberin Devamı

HER ŞEY ‘VARMIŞ GİBİ’
“Sistemin bizim çocuklarımızın eğitim almasını desteklemediği çok açık” diyen Erken, birçok ailenin zorluklar yaşadığını belirterek, şunları söylüyor:
“Aynı şeyleri söylemekten yorulduk. Sistemin bizim çocuklarımızın eğitim almasını desteklemediği çok açık. Kâğıt üzerinde her şey ‘varmış gibi’ ancak uygulamada hiçbiri yok, olanlar da eğitim kalitesi olarak son derece düşük maalesef. Üstelik bunu aileler dışında pek umursayan yok. Çoğu eğitimci dahi bu çocukları bizim okullara getirmeyin, onların yeri engelli okulu deyip işin içinden çıkıyor. Ailelerin talepleri açık; çocuklarımızın Anayasa ile yasal teminat altına alınan eğitim haklarının her yaşta, her aşamada istisnasız tüm çocuklar için temin edilmesi. Ancak eğitim sistemine ve sorunlara bakınca, buna bir talep değil ütopya demek yanlış olmayacak. Daha okulun kapısından bile girmeden başlıyor kâbuslarımız. Birkaç iyi niyetli öğretmenin çabası bile aileler için büyük bir nimete dönüşüyor.” 

ŞİKÂYETLERİN TAKİBİ İÇİN NELER YAPILIYOR?
Bakanlık yetkilileri, şikâyetlerle ilgili valiliklere talimat verdiklerini belirterek, şunları söylüyor: “Talep ve şikâyetleri değerlendirilerek, eğitime erişimin sağlanması için gerekli tedbirlerin alınması, sonucunda bakanlığımıza ve veliye bilgi verilmesi için valiliklere talimat veriliyor. Bunlar milli eğitim müdürlüklerindeki Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Şube Müdürleri tarafından takip ediliyor. Yöneticiler ve öğretmenler konu hakkında bilgilendirilerek farkındalıkları artırılıyor.”

Haberin Devamı

377 BİNİ ÖZEL EĞİTİMDE 
Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde eğitim alan öğrenci sayısı ise ağustos itibariyle 377 bin 112.

Haberle ilgili daha fazlası: