GeriEğitim Engelli çocuğun eğitimi de engelli
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Engelli çocuğun eğitimi de engelli

Engelli çocuğun eğitimi de engelli

Eğitim Reformu Girişimi raporuna göre, Türkiye’deki engelli çocukların yarısından fazlası, yani yaklaşık 300 bini eğitim alamıyor. TÜİK verilerine göre de 6 yaş ve üzeri engellilerin neredeyse yarısı okuryazar bile değil.

Bugün 3 Aralık Dünya Engelliler Günü. Engelli çocukların en büyük problemlerinden biri de eğitim.

Eğitim Reformu Girişimi’nin (ERG) Haziran 2016 tarihli ‘Engelli Çocukların Türkiye’de Eğitime Erişimi’ raporuna göre, Türkiye’de 0-18 yaş arasında, en az bir engeli olan yaklaşık 600 bin çocuk olduğu tahmin ediliyor. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) 2015-2016 eğitim öğretim yılı istatistiklerine göre ise, örgün eğitimdeki engelli öğrenci sayısı 288 bin 489. Yani engelli çocukların yarısından fazlası eğitim hakkına erişemiyor.

SINIFTA OLMAK YETMEZ
Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) 2010 tarihli ‘Özürlülerin Sorun ve Beklentileri’ başlıklı araştırmasına göre de, 6 yaş ve üzeri engelli bireylerin yüzde 41.6’sı okuryazar değil. ERG raporunu hazırlayan ekipte bulunan, Boğaziçi Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü Öğretim Üyesi ve Yük- seköğretim Kurulu (YÖK) bünyesindeki Engelli Öğrenciler Komisyonu Üyesi Yrd. Doç. Dr. Z. Hande Sart, “Kaliteli eğitime ulaşmakta ciddi problemler var” diyor. Sart’ın Hürriyet’e yaptığı açıklamalardan satır başları şöyle:

“Özel gereksinimi olan çocuklar tıbbi ve eğitsel tanılama sürecinden sonra engel durumuna ve yaşına göre farklı eğitim ve rehabilitasyon hizmetlerinden yararlanabilirler. Akranları ile aynı sınıfta olması sadece akademik açıdan değil, bireyin sosyal ve duygusal gelişimi için de çok önemli. Kaynaştırma eğitimi beyin gelişimini de olumlu etkiliyor. Yaşıtlarıyla aynı sınıfta olması, kaynaştırma eğitimi olarak da algılanmamalı. Çünkü fiziksel olarak aynı sınıfta bulunması, eğitim programlarına tam ve etkin katılım sağladığı anlamına gelmiyor. Sınıf ortamında en arkada oturtularak ders saatleri boyunca aynı ödevin yapılıyor olması, okuma yazma bilmediği halde sınıf geçilmesi ya da işitme problemi olduğu için öğrenciyi en ön sırada tek başına oturtmak, kaynaştırma için iyi bir örnek teşkil etmez.”

ENGELLİ NÜFUSUNUN YÜZDE 41.6'SI OKURYAZAR DEĞİL
2010 tarihli ‘Özürlülerin Sorun ve Beklentileri’ başlıklı TÜİK araştırmasına göre, 6 yaş ve üzerindeki bireylerin yüzde 41.6’sı okuryazar değil. Yüzde 18.2’si okuryazar ancak bir okul bitirmemiş. Yüzde 22.3’ü ilkokul, yüzde 10.3’ü ortaokul ve yalnızca yüzde 7.7’si lise veya daha üstü bir kurumdan mezun.


 

False