Bakan Nabi Avcı: İstemediği halde imam hatipe yerleştirilen öğrenci sayısı 209

Güncelleme Tarihi:

Bakan Nabi Avcı: İstemediği halde imam hatipe yerleştirilen öğrenci sayısı 209
Oluşturulma Tarihi: Eylül 04, 2014 10:00

Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı, geçtiğimiz günlerde katıldığı bir televizyon programında TEOG sonucu istemediği halde imam hatip liselerine yerleştirilen öğrenci sayısını yanlışlıkla 2 bin olarak açıkladığını belirterek bu sayının 209 olduğunu söyledi. Uzak ve isteği dışındaki okullara yerleştirilen öğrencilere yönelik ise “Sistem çemberi geniş tutabiliyor” dedi.

Haberin Devamı

Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı, dün akşam TRT’de katıldığı bir programda gündeme yönelik değerlendirmelerde bulundu. Bakan Avcı, Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sistemi kapsamında istemediği halde sistem tarafından imam hatip Anadolu liselerine 209 öğrencinin yerleştirildiğini açıkladı. Bunun nedenini ise hiçbir okul tercihinin yapılmaması olarak belirtti. Sisteme ‘özel okul tercih edeceğim’ seçeneği eklenmediği için özel okula gidecek adayların başka devlet liselere yerleştirildiği için böyle bir sorun olduğunu söyledi. Öğretmen atamalarının da TBMM’nin yeni hükümete vereceği güven oylamasının ardından Torba Yasa’nın kabul edilmesiyle yapılacağını belirterek, özetle şu açıklamalarda bulundu.
Geçtiğimiz yıllarda Seviye Belirleme Sınavı (SBS) vardı, onu kaldırdık. Senede bir kere yapılıyordu. Onunla öğrenciler liselere yerleştiriliyordu. Adaylar “Yarış atına dönüyor”, “Test tost çocukları” gibi klişeler vardı. Dershaneler de buna göre şekillenmişti. Biz de tek sınav olmasın dedik. Yıl içinde yapılan yazılılardan öğrencilerin aldıkları notları toplayıp, birinci ve ikinci dönemde kendi okullarında kendi sınıflarında telafisi olan bir denetimli yazılıları da yapalım dedik.
Ortaokulu bitiren 1 milyon 300 bin öğrenci var. Eskiden 70’e yakın okul türü vardı şimdi 6 temel başlık altında topladık. Sosyal bilimler, fen, anadolu, Anadolu meslek, imam hatip, çok programlı Anadolu liselerimiz var. Ortaokulu bitiren 1 milyon 300 bin çocuğun geçmişteki başarıları, yerleştirme puanları bulunuyor. Bunlara göre yerleştiriyoruz. E-okul programı var. Burada 15 okulluk bir tercih listesi yapılıyor. Adaylar, bu okulların geçmiş yıllarda hangi puan ve yüzdelik dilime göre öğrenci aldığına bakıyor ve ona göre tercih listesi oluşturuyorlar. Özel okullar da var ama onlar bu sistemde gözükmüyor.
Adaylar A grubunda 15 okul tercih ediyor. Ama bunlara yerleşmezsen ikinci tercih listeni yaz diyoruz. Burada okul adları değil okul türleri var. Sosyal bilimler, Anadolu liseleri gibi 6 okul türü var dedik. “Bunların hangisine seni yerleştirelim?” diyoruz. Öğrenci bunlardan dördünü seçiyor. Müracaat bittikten sonra makine otomatik olarak aramaya başlıyor ve 15 okuldan birine puanı yetiyorsa ona göre, birinci ikinci seçtiği okul türüne göre yerleştiriyor. Böyle yerleştirilen öğrenci sayımız 1 milyon 50 bin. Yani 1 milyon 300 bin öğrencimizin 1 milyon 50 bini, 15 tercihinden birine yerleşti.

Haberin Devamı

İZAHI ZOR MAKİNA ÇEMBERİ GENİŞ TUTUYOR

Haberin Devamı

550 bin öğrenci ise ilk 3 tercihinden birine yerleşti. Bunlarda hiç sorun yok. Geriye kalan 250 bine yakın öğrenci 4 okul türünden birine yerleştiriliyor. Önce kendi ilçesinde ona uygun okul arıyoruz. 4 tercihten ilkine mi, ikincisine mi yerleşiyor ona bakılıyor. Böyle tarana tarana dolaşıyor. Fakat makine bazen, şimdi bile izah etmekte zorlandığımız çemberi bazen çok geniş tutabiliyor.
Evlerinden daha uzak yerlere yerleştirilenlerin telafisi var. Nakil dönemi başlattık, veliler pazartesi-perşembe arasında gitmek istedikleri okul için nakil başvurusunda bulunabiliyor. Bunu nasıl yapacaklar? Orada boş kontenjan var mı? Biz her cuma günü boş kontenjanları ilan ediyoruz. Öğrenciler veya veliler bakıyor ve boş kontenjanları görüyorlar. Puanlarına da bakıyorlar ve orası için nakil başvurunda bulunabiliyorlar. Biz de bunları alıyoruz ve cuma akşamı da yerleştiriyoruz. Hangi okulda kaç kontenjan var şimdi bunu görüyor insanlar. Şeffaf bir sistem. Bütün yerleştirme işlemi merkezden yapılıyor.

Haberin Devamı

İMAM HATİP LİSELERİNE ERMENİ, MUSEVİ ÖĞRENCİLER NASIL YERLEŞTİ?

15 tercih yapılıyor. Ama bir de hiç sisteme girmeyen öğrenciler var. Hiç tercih yapmamış. Fakat 12 yıllık zorunlu eğitim olduğu için yasal olarak biz her öğrencimize bir sandalye bulmak zorundayız. Her öğrencimizi mutlaka bir okula yerleştirmek zorundayız. Dolayısıyla biz bu öğrencileri yerleştiriyoruz. Bir gazetecinin kızı, zaten özel okula gidecekmiş, hiç sisteme girmemiş. Diğer öğrenci de öyle. Musevi ortaokulunu bitirmiş devamı olan Musevi lisesine devam edecek. O yüzden hiç tercih yapmamış.
Sistemi kurgularken buraya bir seçenek daha koyalım diye düşündük. Çocuk sisteme girdiğinde birinci seçenek, “Ben özel bir okula gideceğim veya özel yetenek sınavıyla öğrenci alan bir okul tercih edeceğim. Ben tercih yapmak istemiyorum” tuşuna bastığı zaman biz onu sistemin dışında gönderecektik. Bunu provalarda yaptık ama sonra teşvik yasası çıkınca, özel okula gidecekleri de düşünerek teşvike müracaat edenler sistem dışına çıkmasınlar diye düşündük. Sadece özel okula gidenler değil, yaz tatilinde fındık toplamaya giden, yanlış kodlama yapanlar boşlukta kalmasın dedik.
Şöyle bir algı oluşturulmaya çalışılıyor. Sanki imam hatip okulları, imam yetiştiren okullar. Hayır onlar normal lise müfredatını uygulayan, diğer Anadolu liselerindeki dersleri okutan ve bazı din kültürü derslerini de ayrıca okutan okullardır. Sadece din görevlilerin gideceği bir okul değil. O yüzden kızlar da gidiyor. Genellikle velilerin büyük kısmı çocuğun normal bir eğitim almasını bir de dini eğiti almasını istiyorlar. İmam hatip okulları bu yüzden belli bir çevrede vatandaşlar arasında talep görüyor. Uyandırılmak istenen algı sanki bu okullar normalde kimsenin gitmeyeceği, ancak devletin yönlendirmesi, zorlamasıyla gidilen okullarmış gibi.

Haberin Devamı

İSTEDİĞİ HALDE İMAM HATİPLERE GİDEMEYENLERİN SAYISI 159 BİN

Anadolu imam hatip okullarının kontenjanı 216 bin 190. Anadolu lisesi kontenjanı 452 bin 232. Anadolu meslek liselerinin kontenjanı da 630 bin. Sosyal bilimler 9 bin 200, fen liseleri 25 bin. Şimdi öğrenci 15 tercih yapıyor. Bunlardan biri Anadolu imam hatip lisesi olanların sayısı 359 bin 114. 216 bin kontenjan var, 359 bin talep var. 159 bin öğrenci imam hatip istediği halde girememiş. 15 okulluk listede birinci sırada imam hatibi tercih edenlerin sayısı 93 bin 974. Bunlardan yerleştirdiklerimiz 54 bin 753. Yani burada da çocuk birinci sırada imam hatibi istediği halde 40 bin öğrencimiz yerleşememiş. Geçen gün bir programda imam hatibe yerleştirilen öğrenci sayısını 209 yerine yanlışlıkla 2 bin diye okudum. Yani hiçbir tercih yapmadığı halde imam okuluna yerleştirilen öğrenci sayısı 209.
Ünlü bir gazetecinin kızı, Hahambaşı’nın torunu, bunlar zaten özel bir okula gidecektim, o yüzden tercih etmedim diyor. Ermeni vatandaşı da imam hatip lisesine yerleştirilmiş ama ben zaten Ermeni okuluna gidecektim, onun için hiç sisteme girmedim diyor. Çok ünlü gazetecinin kızı, Hahambaşı’nın torunu, magazin etmeye de çok müsait. Yani o yüzden mizah dergilerinde de bazen ciddi zeka çakıntısı gösteren şeyler eleştiriler de var.
Özel okullara teşvik için 250 bin öğrenci öngörmüştük. Anaokulu, ilkokul, ortaokul, liseye veriyoruz. Bunlara herkes başvurabiliyor. Neticede 170 binin üzerinde öğrenci başvurmuş. Burada ek kontenjan başvuruları var. 8- 18 Eylül arasında 70 bin öğrenci için ek başvurular alacağız. 19 Eylül’de kazananlar ilan edilecek.

Haberin Devamı

EN FAZLA 10 GÜN İÇİNDE ATAMA YAPILABİLİR

Öğretmen atamalarında top Meclis’te. Biz şartlıda olsa yasa çıkarsa atama yapacağız diye düşündük ama yapmadık. Yasa çıkmadan müracaat aldı diye itiraz edenler olabilir. Mahkemelerle uğraşmaktan yorulduk yoğurdu üfleyerek yiyoruz. Meclis ne zaman onaylar, Resmi Gazete’de yayınlanırsa biz atamayı o zaman yapacağız. Öğretmen atamaları Torba Yasası’nın içinde. Meclis’ten yasa çıktıktan sonra pazartesi akşam biterse ardından müracaatları alacağız. 5 gün beklemek zorundayız. Ardından atamaları yapacağız. Ama en fazla 10 gün içinde atamalar yapılır diye düşünüyorum.

YENİ EĞİTİM YILI

Yeni dönemin en çok heyecanlandıran kısmı müfredat çalışmaları. Müfredatın sadeleşmesi için, çocuklara aşırı bilgi vermek yerine öğrenmeyi öğretmek, fizik, kimya gibi alanlarda öğrencinin ilgisi neyse ona teşvik etmek istiyoruz. Onu önceden görmek, onların gerçek potansiyellerini ortaya çıkarmak istiyoruz. Yasamıza göre Milli Eğitim Şurası aralık ayı içinde toplanacak. Burada öncelikli olarak öğretmen niteliğin attırılmasına ilişkin politikaları konusun uzmanlarıyla tartışacağız. Müfredatı, okul güvenliğini de konuşacağız.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!