Pazar Sohbeti

Doğuştan demiryolcu

TCDD Bölge Müdürü Orhan Yıldırım, köhnemiş demiryolu sistemimiz içinde pırıl pırıl parlayan bir bürokrat. Üç kuşaktır demiryolcu bir aileden gelen Yıldırım, sosyal yönü, sporcu kişiliği ile de dikkat çekiyor.

TAM üç kuşaktır demiryolcu olan ailesinin görevdeki son temsilcisi Orhan Yıldırım, 10 yıldır TCDD 3'üncü Bölge Müdürlüğü'nde. Yıldırım, babası ve dedesi gibi demiryollarının gelişmesine çabalıyor. Demiryolunun yeniden gündeme geldiği bir dönemde, kurumun eksiklerini tamamlama çabası gösteriyor, projeler geliştiriyor. Demiryolculuğu sadece bir ‘‘iş’’ olarak değil, yaşam biçimi kabul eden Yıldırım bu haftaki konuğumuz.

Her fırsatta demiryollarını sevdiğiniz için bu mesleği seçtiğinizi söylüyorsunuz. Bu sevginin nedeni ne?

HEP içinde olduğum için herhalde. Ailemiz üç kuşaktır demiryolcu. Yani ben dedemin ve babamın mesleğini sürdüyorum. Dedem Erzurum Uzun Ahmet'te uzun yıllar istasyon şefliği yapmış. Babam ise ateşçi olarak başladığı demiryolu hayatına Sivas'ta servis şefi olarak nokta koydu, emekli oldu. Ben de üniversiteye başlayıncaya kadar babamın yanında lokomotiflerin, vagonların içinde büyüdüm. Demiryollarına olan sevgim ve bağlılığım o zamanlar başladı. Buharlı lokomotiflerin yanından başımızı dışarı uzatışımızı, kömür tozlarının gözümüze kaçıp yaşartmasını, ray bağlantılarının çıkardığı seslere türküler yazmamızı hala unutamam. İçimdeki demiryolu sevgisi ve çalışma aşkı o yıllarda oluştu.

Demiryolu anıları hep özlemle anılacak kadar güzel mi?

MALESEF acıları da var. 3 yaşındaki kardeşim İrfan'ı bir tren kazasında kaybettik. O yıllarda ben de 4-5 yaşındaydım. Sivas'ta lojmanda kalırken gezmeye gitmek için kardeşimle elele tutuşup tren yoluna indik. Görenlerin anlattığına göre, Kars yönüne giden tren arkamızdan uzun uzun düdük çalmış. Tren bize çarpmadan önce beni lokomotifin önünden çekip aldılar. Ancak kardeşimi kurtaramamışlar. Olayı kısmen hatırlıyorum, hatırlayamadıklarımı da anlatılanlardan tamamlıyorum. İrfan'ın ölümünün etkisinde uzun süre kaldım. Tren düdüklerinden korktum, yıllarca demiryolu yolculuğu yapamadım. 15 yaşımdayken demiryolu sevgisi galip geldi, psikolojik ürkekliği attım. Trenlerle tekrar barıştım.

Spor ve müzikle de yakın ilişkileriniz var.

EVET. Sivas'ta voleybol oynamaya başladım. Genç milli takıma çağrıldım. Ancak bir sakatlık beni milli takımdan ayırdı. Sonraki yıllarda boksla ilgilendim. Şimdi sporla aktif olarak uğraşamıyorum. İş yaşamım beni engelliyor. Biz diğer devlet memurları gibi 17.30'da paydos edemiyoruz. Trenler yollarda oldukça, çalışıyoruz. Ancak başkanlığını yaptığım Demirspor'u 2'nci amatör kümeden 1'inciye çıkardım. Artık spora destek vermek aşamasına geldim.

AYRICA Klasik Türk ve halk müziğine özel merakım var. Türk Müziği korolarına katıldım. Taş plak, makara bant, kaset ve CD'den oluşan 4000 albümlük bir arşiv oluşturdum. İzmir'e hem fiziki, hem sosyal hizmet etmek istiyoruz. Bu amaçla TCDD bünyesinde değerli hocaların katkılarıyla bir koro kurma çalışmalarına başladık.

Atatürk Treni'ni yeniden yaratma düşüncesi nasıl doğdu?

ATATÜRK Treni yıllardır İzmir'deydi. Arşiv araştırmaları sırasında bunu farkettik ve çalışmalara başladık. Atamızın bir hafta kaldığı evin önemi varken, 11 yıl kullandığı treni kenara atmak mümkün değil. Restore edilmesi bizim için çok önemliydi. Atatürk'e olan borcumuzu yeterince ödeyemediğimize inanıyorum. Cumhuriyet varolduğu sürece Atatürk Treni'ni sergileyeceğiz. Atatürk'ün trende çektirdiği fotoğrafları araştırıyoruz. Karşılama, uğurlama ve tren içindeki fotoğrafları içeren bir albüm hazırlayacağız. 350'den fazla fotoğraf elde ettik. Eldeki birikimi bir albüm haline getirerek İzmirliler'in beğenisine sunacağız.

Demiryollarının gelişmesi için ne gibi çalışmalarınız var?

İLK etapta Basmane-Aliağa ve Alsancak-Cumaovası hatlarının elektrifikasyon sinyalizasyon çalışmalarını bitirmek istiyoruz. Büyükşehir Belediyesi ile ortak çalışma sonucunda şehir trafiğini azaltarak vatandaşların demiryolu taşımacılığına önem vermesi sağlanacak. Bundan sonra Aliağa Yolu'nu Nemrut Limanı'na kadar 7 kilometre uzatmanın yollarını arayacağız. Menemen'den de Manisa Celal Bayar Üniversitesi'ne 35 kilometrelik bir bağlantı yapmak istiyoruz. Sanayisi hızla gelişen Torbalı'ya da 29 kilometrelik demiryolu yapıp ulaşmak projelerimiz arasında. Yük ve insan taşımacılığının daha güvenli olmasını istiyoruz. Valimiz Alaaddin Yüksel'in de desteğini aldık. Onun önderliğinde projelerimizi bitereceğiz.

‘‘Demiryolumu istiyorum’’ kampanyası amaca ulaşabilecek mi?

BU kampanyanın nostaljik yanı olduğunu düşünüyorum. Her şeyden önce çağdaş ve Türkiye'ye yakışan demiryolları yapmalıyız. Dünyadaki bütün sanayilerin gelişmesi raylı sistemlerle oluyor. Uçaklarla yarışacak trenler yapım aşamasına geldi. Gelişmiş ülkelerin hepsi demiryollarının öneminin farkında. Türkiye'deki bu kadar trafik kazası ve ölümlerin tek çaresi demiryollarıdır. Devlet bu konuda desteğini artırmalı. Türkiye'nin dört bir yanını saracak konforlu, hızlı, çift hatlı demiryolları yapmalıyız. Dakikaların önemi olduğu bir dünyada insanları mutlu edecek güvenli bir şekilde taşıyacak trenlerin olması için çalışıyoruz.

3 yaşındaki kardeşim tren altında can verdikten sonra uzun yıllar düdük sesinden korktum, demiryolu yolculuğu yapamadım. Ama sevgim ağır bastı

Kimdir?

ORHAN Yıldırım 1950'de Erzurum'da doğdu. İlk, orta ve lise öğrenimini Sivas'ta tamamladıktan sonra Elazığ Devlet Mimarlık ve Mühendislik Akademisi Makina Mühendisliği Bölümü'nü bitirdi. 1980'de TCDD 4'üncü Bölge Başmüdürlüğü Bakım Atelyesi Müdürlüğü'nde göreve başlayan Yıldırım sırasıyla Atelye Mühendisliği, Depo Müdürlüğü, Loko Bakım Atelye Müdürlüğü ve Cer Müdürlüğü yaptı. 1988'de Erzurum'da İşletme Müdürlüğü yapan Yıldırım buradan 4'üncü Bölge Başmüdür Yardımcısı olarak atandı. 1990 'da aynı görevle İzmir'e gelen Yıldırım, 1999 yılından beri 3'üncü Bölge Müdürlüğü görevini sürdürüyor. Orhan Yıldırım evli ve 2 çocuk babası.

Haberle ilgili daha fazlası: