Denizcilerden Ataköy’e 456 milyon dolarlık yatırım

DENİZCİLER Ortak Girişim Grubu’nu Dati Yatırım Holding’e dönüştüren denizciler, Ataköy’ü turizm ve denizcilik sektörünün cazibe merkezi haline getirmeyi hedefliyor.

Dati Yatırım Holding’in işletmesini üstlendiği Ataköy Şirketler Grubu Genel Koordinatörü Sedat Altunay, planlanan 456 milyon dolarlık yatırımın yüzde 60’ını 1.5 yılda tamamlamayı planladıklarını söyledi.

ÖZELLEŞTİRME İdaresi’nden Ataköy Turizm, Ataköy Otelcilik ve Ataköy Marina’nın hisselerini ihaleyle alan denizciler, turizm, inşaat ve denizcilik sektöründe toplam 456 milyon dolarlık yatırım için kolları sıvadı. Denizciler Ortak Girişim Grubu adıyla kurdukları ortaklığı geçtiğimiz temmuz ayında Dati Yatırım Holding’e dönüştüren denizciler, Ataköy’ü turizm ve denizcilik sektörünün cazibe merkezi haline getirmeyi hedefliyor.

Dati Yatırım Holding’in işletmesini üstlendiği Ataköy Şirketler Grubu Genel Koordinatörü Sedat Altunay, planlanan 456 milyon dolarlık yatırımın yüzde 60’ını önümüzdeki 1.5 yılda tamamlamayı planladıklarını söyledi. Altunay, mevcut marinanın kapasitesinin iki katına çıkarılacağını, izinlerin çıkmasının ardından bir mega yat limanı ile dev cruise gemilerinin yanaşabileceği yeni bir liman daha inşa etmek istediklerini söyledi. Altunay, ayrıca Ataköy Marina’da ‘Regeta’ denilen barlar bölümünün 5 bin kişilik konferans salonuna dönüştürüleceğini, yeni bir otel inşa edileceğini de belirtti.

2005 Mart ayından bu yana şirketlerde tasarruf, verimlilik ve yeni yatırımlar konusunda önemli adımların atıldığını belirten Altunay, özelleştirmeden önce de Ataköy Şirketler Grubu’nun başındaydı. Eski yönetimden görevini sürdüren tek profesyonel yönetici olan Sedat Altunay ile Ataköy’de özelleştirmenin ardından yaşanan değişimi ve yeni yatırım projelerini konuştuk.

İşletme hakkını almanızdan bu yana Ataköy’de neler yaptınız?

- Ataköy Şirketler Grubu, Ataköy Marina, Ataköy Otelcilik (Crowne Plaza ve Holiday Inn) ve Ataköy Turizm’den (Galleria) oluşuyor. Bu üç şirket kuruluşundan bu yana ayrı ayrı faaliyet gösterdi, ancak altyapıları birbiri içine geçmişti. Şirketler 1998’de Özelleştirme İdaresi’ne geçti. Mart 2005’te özelleştirme yapılabildi. Özelleştirmenin ardından üç şirketi masaya yatırdık. Reform sürecini başlattık. Altı ayda yüzde 52 kárlılık ortaya çıktı.

Bu kárlılığı nasıl sağladınız?

- Üç ayrı şirketin güvenlik, bakım-onarım gibi birimlerini birleştirdik. Benim üç yardımcım vardı artık yok. Üç şirkette 11 müdür vardı, şu anda 3. Bir şirketin bütçesinin yüzde 54’ü personele gidiyorsa felaket başlamış demektir. Biz uluslararası standartlara uymaya çalışıyoruz. Bu oran marinada yüzde 17-18, alışveriş merkezlerinde yüzde 8-10, otellerde yüzde 8-13 arasında olmalı.

Ne kadarlık yeni yatırım yapacaksınız?

- Yeni mendireğe 26 milyon dolar, ikinci otel için 40 milyon dolar, mevcut otellerin yenilenmesine 24.5 milyon dolar harcayacağız. Galleria ve cruise gemileri limanı için yapılacak yatırım tutarı henüz hesaplanmadı. Ancak toplam 456 milyon dolarlık yatırım yapılmasına karar verildi. Yeni mendirekle yaparak mevcut marinanın kapasitesini 700’den 1400’e çıkaracağız. Bir de mega yat limanı yapacağız. Esas amacımız ise 3-4 bin kişilik cruise gemilerinin de 6-8’inin birden yanaşabileceği bir liman yapmak.

Bunları ne kadar zamanda bitirmeyi planlıyorsunuz?

- Önümüzdeki 1.5 yıl içinde 456 milyon dolarlık yatırımın yüzde 60’lık bölümünü gerçekleştirmiş olacağız sanırım.

Yatırımların geri dönüşünün ne kadar süreceğini düşünüyorsunuz?

- Geri dönüşü çok hızlı olacak. Herşey bittikten sonra biz 7-8 yılda yatırımın geri döneceği düşüncesindeyiz.

‘Regeta’ 5 bin kişilik konferans merkezi olacak

Proje kapsamında yeni bir otel de yapacaksınız.

- 108 bin metrekarelik bir alan üzerinde otel inşaatı yapma hakkımız var, onun üzerinde çalışıyoruz. Bir de 5 bin kişilik bir konferans merkezi projemiz var. İkinci oteli yaptıktan sonra sonra ikisini birleştireceğiz.

Konferans merkezi yeni otelin içinde mi yer alacak?

- Hayır, ‘Regeta’ denilen ve toplumda giderek prestiji menfi yönde gelişen, sorunlu barlar olarak bilinen yerleri boşaltıyoruz. Konferans merkezini buraya yapacağız. 46 bardan 6’ya düştük. Yıl sonuna kadar bu projeyi sonuçlandıracağız.

Galleria büyüyecek yeni markalar gelecek

Galleria’ya ilişkin projeniz nedir?

- Galleria, Türkiye’nin ilk alışveriş merkezi. Yıkıp yeniden mi yapalım, yoksa bu haliyle mi yenileyip büyütelim diye üzerinde çalıştık. Galleria’yı yenilemeye ve yeni alanlar yaratarak büyütmeye karar verdik. Şu anda 52 bin metrekare olan hizmet alanını 85 bin metrekareye çıkarmaya hazırlanıyoruz.

Yönetimde çatlak ses çıkmıyor

Özelleştirmeden önce de Ataköy’de yöneticiydiniz, Dati döneminde de buradasınız. İki dönem arasında nasıl bir fark var?

- 97’den beri buradayım. Özelleştirme sonrasında şirketin sahipleri değişti, onlar da benimle çalışmak isteyince birlikte devam etme kararı aldık. Bu grup profesyonellerle daha önce hiç çalışmamış, hepsi kendi işyerinin patronu. Ama yönetimi tamamen profesyonellere bıraktılar. Haftada bir gün İcra Kurulu’nda, 15 günde bir Yönetim Kurulu toplantısında biraraya geliyoruz. 40-45 Türk’ün biraraya gelip anlaşması da çok zor. Ancak bu ortaklığın içinde bir aile gibi baba, anne otoritesi var. Her kafadan ayrı bir ses ya da çatlak ses çıkmıyor. Ortaklar İcra Kurulu ve Yönetim Kurulu’nu dinliyor.

‘Sizi satacağız kár etmeyin’ dediler

2005’i nasıl kapatıyorsunuz, 2006 hedefiniz nedir?

- 2005’i 11 milyon dolar işletme kárıyla kapatacağız. 2006 hedefimiz ise 20 milyon dolar, belki bu 23 milyon dolara kadar da çıkabilir.

Geçmişte neden kár edemiyordunuz peki?

- 1998’de Ataköy kompleksi Özelleştirme İdaresi’ne geçti. O yıllarda ‘Çok fazla kár etmeyin’ diye ikaz geldi. Satılabilmemiz için kar etmememiz gerekiyordu. Şu andaki patronlarım kár istiyor, yatırım yapıyor. Bu çok önemli, artık bütün müdürlerim nasıl kár ederiz diye bakıyor.

Denizcilerin güç birliği Dati Holding’i doğurdu

Türkiye denizcilik sektörünün tanınan isimlerinden Şadan Kalkavan, Fuat Miras, Gündüz Kaptanoğlu, Eşref Cerrahoğlu ve Metin Kalkavan’ın kurduğu Dati’nin denizcilik sektöründen 45 ortağı bulunuyor. Özelleştirme İdaresi’nin geçen aralıktaki ihalesiyle Ataköy Turizm, Ataköy Otelcilik ve Ataköy Marina’daki hisseleri 120 milyon 250 bin dolarlık teklifle Denizciler Ortak Girişim Grubu almıştı. Grup aralık ayında Denizciler Ataköy Turizm ve İnşaat’ı (DATİ) kurdu. 199 milyon dolara Ataköy’deki 300 dönümlük arazinin işletme hakkının 1 Mart 2005’te alınmasının ardından şirketin ünvanı Temmuz 2005’te Dati Yatırım Holding’e dönüştürüldü.

Mega yat 15 günde 40 bin Euro bırakıyor

Mega yat ile normal yat arasındaki gelir farkı ne kadar?

- Biz yılda sadece 5-6 mega yata hizmet verebiliyoruz. Oysa şu anda bize gelmek isteyen 26 mega tekne var ama yerimiz olmadığı için kabul edemiyoruz. Yerimiz olsa 40 da gelir, 50’de. Bir mega yat bize marina kirası olarak 15 günde 40 bin Euro bırakıyor. Bunun dışında bu insanlar her gün çiçekler alır, teknelerinde dostlarını ağırlar, yiyecek-giyecek alışveriş yapar. Normal bir teknenin marina kirası ise yıllık 4 bin Euro.

SunExpress iç hatlara giriyor

THY ve SunExpress Yönetim Kurulu Başkanı Candan Karlıtekin, SunExpress ’in 2006 yazında İzmir’den iç hat seferlerine başlayacağını bildirdi. Karlıtekin, şunları kaydetti: ‘SunExpress, bağlantılı olduğu THY ve Condor gibi kuruluşların tecrübelerinden yararlandığı gibi, kendi kendisini oluşturmak, faaliyette bulunduğu pazar şartlarını iyi okuma ve bunun neticesinde güzel bir iş modeli çıkarma konusunda da mahir olduğunu ispatladı.’

SEDAT ALTUNAY

Ataköy Şirketler Grubu Genel Koordinatörü Sedat Altunay, 1946 Amasya Merzifon doğumlu. Unesco’ya bağlı Sosyal Hizmetler Akademisi’nin ardından Hacettepe Üniversitesi İşletme Fakültesi’nden mezun oldu. İş hayatına Devlet Planlama Teşkilatı’nda uzman olarak başladı. Petkim ve Vakko’daki görevlerinin ardından 1997’de Ataköy Marina ve Yat İşletmeleri Yönetim Kurulu Başkanı oldu. Halen, Ataköy Marina, Ataköy Otelcilik (Crowne Plaza & Holiday Inn) ve Ataköy Turizm’in (Galleria) Genel Koordinatörü ve İcra Kurulu Üyesi. Deniz Ticaret Odası Meclis Üyesi, Marina İşletmeleri Meslek Komitesi Başkanı, Deniz Turizmi Birliği Başkanı, Amatör Denizcilik Federasyonu Başkanı, BM’ye bağlı Akdeniz Komisyonu Türkiye Delegesi.
Yazarın Tüm Yazıları