Çorapta Avrupa’da ilk 5’e girdik iç giyim ve mayoda da büyüyeceğiz

TÜRKİYE’nin en eski çorap markalarından Öğretmen’in Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo, artık İngiltere’de yüzde 12-15 pazar payını ele geçirdiklerini, üretimde Avrupa’nın en büyük ilk 5-8 büyük üreticisi arasına girmeyi başardıklarını söyledi.

ERKEK çoraplarında son birkaç yıldır ucuz Çin malları yerli üreticileri tedirgin ederken, ince kadın çorabında Türk üreticiler hem iç pazarda büyüyor, hem de Avrupa’da pazar payını yükseltiyor. Öğretmen Çorapları’nın Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo, artık İngiltere’de yüzde 12-15 pazar payını ele geçirdiklerini, üretimde Avrupa’nın en büyük ilk 5-8 büyük üreticisi arasına girmeyi başardıklarını söylüyor. Öğretmen’in markası Penti, Türkiye pazarında da genç sanatçı Nil Karaibrahimgil ile ’desenli çorap’lara yönelik yeni bir strateji izliyor. Sami Kariyo, "Nil Karaibrahimgil’li reklamlarla birlikte desenli çorap siparişlerimiz arttı, bize olumlu katkısı olduğu kesin" diyor. Yurtiçinde halen 20 olan mağaza sayısını bu yıl 30’a çıkarmayı planladıklarını belirten Kariyo, Penti markasının çok iyi bilindiği Priştina’da da bir mağaza açacaklarını söylüyor. Bundan sonra kadın iç giyimi, mayo ve plaj kıyafetleri konusunda da söz sahibi olmak istediklerini belirten Öğretmen Çorap’ın Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo ile Penti’nin yeni stratejilerini ve hedeflerini konuştuk.

Türkiye’de çorap pazarının bugün ulaştığı büyüklük nedir?

- İnce kadın çorabında 50 milyon dolar, 35-40 milyon dolarlık da erkek çorabı pazarı olduğunu tahmin ediyoruz. Toplam çorap pazarı ise ihracatla birlikte çorap sektörünün büyüklüğünü yaklaşık 1 milyar dolarlık iş hacmi yaratıyor. Bunun yüzde 10’u yerli piyasa, yüzde 90’ı ihracata yönelik.

İNGİLTERE’DEKİ PAYIMIZ YÜZDE 12

Bugün, Öğretmen Çorap’ın Avrupa’da geldiği nokta neresi?

- İnce kadın çorabında geçen yıl önemli gelişmeler yaşandı. 2006 ve 2007’de bizim açımızdan artık önemli bir durum var. Son iki yıldır Türkiye’nin en büyük üreticisi ve aynı zamanda en fazla ciro yapan çorap firmasıyız. Penti artık Türkiye’nin en büyük çorap firması. Avrupa’nın da ilk 5-8 üreticisi arasında yer alıyor. İngiltere pazarının yüzde 12-15’ini biz karşılıyoruz. İhracatımızın yüzde 65-70’i bu ülkeye. İngiltere’de Marks & Spencer gibi zincirlerin çorap firması haline geldik.

Sanatçı Nil Karaibrahimgil’in yer aldığı reklamlarla, hedef kitlenize ulaşabildiniz mi?

- 5 yıldır çorap bir ihtiyaç malzemesi olmaktan çıktı. Kadınlar artık çorabı ihtiyaç için değil, yaşam tarzının parçası olduğu için alıyor. Biz de modanın bir parçası olmak zorundayız. İnsanlar giyim tarzlarını yaratırken bizi tercih etsinler noktasından hareket ediyoruz. Nil Karaibrahimgil’i özellikle tercih ettik. Türkiye’de hareketli, özgüvenli, dışarıya ve yeni akımlar açık 15-30 yaş arasındaki kitleyi çok iyi temsil ediyor. Bu insan grubunun kendi yaşam tarzını kendisini belirlediğini düşünüyoruz. Nil’in de tarz yaratma konusunda Türkiye’de önde gelen insanlardan olduğunu düşündük. Nil reklamlardaki şarkısıyla ’kendi tarzınız olması için, kendi desenlerinizi kendiniz seçin’ mesajını veriyor.

Bu stratejiniz çorap dışındaki ürünlere de yansıyacak mı?

- Artık sadece çorap pazarında kalabileceğimizi düşünmüyoruz. İç giyim ve mayoda da söz sahibi olabileceğimizi düşünüyorum. Markamızın, ürünlerimizin ve organizasyon yeteneğimizin bunu destekleyeceğini düşünüyorum. Çorabın yanında iç giyim, gece giyim, mayo ve plaj ürünlerimizi de piyasaya vermeye başladık. Önümüzdeki günlerde bu ürünleri de geliştirmeyi planlıyoruz.

Nil’li reklam ’desenli’ pazarını büyüttü

Nil Karaibrahimgil’in oynadığı reklamların ardından desenli çorap satışında değişiklik gözlemlediniz mi?

- Genel olarak bize yansıyan izlenimler çok olumlu. Reklamın başladığı üçüncü günden itibaren çok ciddi bir farkındalık yarattığımızı gördüm. Penti ve Nil markasının biraraya gelmesi çok kabul gördü. Biz o reklamlarda desenli çoraplarımızdan sözediyoruz. Siparişlere baktığımda desenli çoraplar ile düz çoraplar yüzde 50-50 gitmeye başlamış. Daha önce desenli çorapta sipariş oranı yüzde 15-20 seviyesindeydi. Tabii henüz bunlar satış rakamlarına tam yansımadı. Ama bu reklamın pazarı büyüttüğüne inanıyorum. Düz çoraplarımızın satışında da yüzde 15-20 artış görüyoruz. Eskiden kadınlar elbisesine uygun çorap alırdı, şimdi çorabına uygun elbise arıyor.

Kapasitemizi yüzde 15 artıracağız

Yeni yatırımlarınız olacak mı?

- Mevcut müşterilerimize kapasitemizle ancak cevap verebiliyorduk. Geçen ay üretim kapasitemizi yüzde 15 artırmaya karar verdik. Geçen yıl verimlilik çalışmalarıyla üretimi yüzde 9 artırmıştık. Şimdi bunun üzerine yüzde 15 artış getirecek yatırımı yapacağız. 2008’de mağazalaşma ve kapasite gibi alanlara toplam 4 milyon dolarlık yatırım yapmayı planlıyoruz. Halen yılda 48 milyon adet ince kadın çorabı üretiyoruz. Bunun yüzde 50’sini ihraç ediyoruz. Bu üretimin yüzde 35-40’ı desenli çoraplardan oluşuyor.

Evlere çorap servisi yapacağız

Perakende kanalında yeni satış yöntemleriniz olacak mı?

- Online satışımız var. Önümüzdeki günlerde evlere pizza gibi, evlere çorap servisi başlatacağız. Nişantaşı ve Şişli bölgesinde evlere çorap servisi yapacağız. Başarılı olursak İstanbul’a yaymayı düşünüyoruz. Bu servis için en az 10 YTL’lik sipariş verilmesi gerekecek.

SAMİ KARİYO

Öğretmen Çorapları’nın Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo, 1958 İstanbul doğumlu. Robert Koleji’den mezun olduktan sonra Amerika’da Colombia Üniversitesi’ne gitti. Okulu bitirmeden Türkiye’ye döndü ve Cerrahpaşa Tıp Fakültesi’ne girdi. Ancak mezun olmadan Fransa’ya gitti ve iki yıl kaldı. 1984’de İstanbul’a gelerek aile şirketi olan Öğretmen Çorapları’nda çalışmaya başladı. Bir süre sonra şirketi devralarak Yönetim Kurulu Başkanlığı’nı üstlendi. Halen İstanbul Sanayi Odası (İSO) Çorap Meslek Komitesi Başkanı, İTKİB Meslek ve Eğitim Komitesi Üyesi. Çorap Sanayicileri Derneği’nin eski başkanı ve şu andaki Başkan Yardımcısı.
Yazarın Tüm Yazıları