Güncelleme Tarihi:
Baba Marta, baharı müjdeleyen Bulgaristan'a has bir gelenek. Bu günde Bulgarlar yakınlarına ve arkadaşlarına “marteniçka” olarak adlandırılan sembolleri, yıl boyu sağlık ve güç dileğiyle hediye ederler. Bu bileklikler bir süre boyunca bilekte kalır ve leylek gördükten sonra çıkarılarak bir ağaca bağlanır. Bu gelenekle beraber binlerce kişi Marteniçka bilekliği bu yılda taktı. Peki Marteniçka ne zaman çıkarılır? İşte ayrıntılar...
Marteniçka takan kişi, eğer leylek görürse bilekliği çıkarır ve çiçek açan herhangi bir bitki veya ağacın dalına asarak sağlık için dua eder. 1 Mart'ta takılan bileklik, eğer ay sonuna kadar leylek görülmezse 31 Mart'ta çıkarılır ve diğer yıla kadar istenirse saklanır.
Diğer bir ritüele göre de dilek tutulan yerde marteniçka toprağa gömülür veya taşın altına konulur. Leylek gördükten sonra marteniçkayı ağaca bağlamanın dileğin kabul olunmasını sağladığına inanılır. Ayrıca marteniçka çıkarılınca bir meyve fidanına da bağlanır. Eğer hiç ağaç yoksa da taşın altına konulur.
Baba Marta bayramı hakkında toplumda en popüler efsanelerden biri "savaş, barış ve mutluluk" olarak üç sözcükle özetleniyor.
Rivayete göre uzun yıllar önce bir kral, sefere gitmiş. Aradan zaman geçmiş ancak haber bekleyen kraliçe, umutsuzluğa kapılmak üzereyken, nihayet kralın, bir posta güvercini ile yolladığı kırmızı ve beyaz iplikten oluşan bir "haber" almış.
Mesajı anlayamayan kraliçe, bunun anlamını ancak kralın dönüşünde öğrenebilmiş. Meğer kral, zor bir savaştan ağır yaralı olarak çıkmış ancak barış sağlandıktan sonra iyileşebilmiş, Dolayısıyla "marteniçka"da kırmızı ipliğin sağlığı, beyaz ipliğin barışı sembolize ettiğine inanılıyor.





