Mide yanmasını hafife almayın

Mide yanmasını hafife almayın

Boşuna “Mideme bir şey dokundu” demeyiz. Sindirim organlarımız, sadece uzun oruç günlerinde ve aç kurt gibi iştahlı olduğumuz gecelerde değil, normalde de çok hassastır. Düzensiz beslenme, yanlış gıda ürünleri seçimi veya stres çok kez mide ve bağırsaklarımızın dengesini bozmaya yeter.

Haberin Devamı

MİDE yanması, yani mide asidiyle karışık yemek peltesinin, tekrar yemek borusuna geri kaçmasıyla tam bir halk hastalığına dönüştü dersek, hiç de yanlış olmaz. Üstelik bu sadece ramazan ayı için geçerli değil.

Mide yanmasına karşı alabileceğiniz kolay ve etkili önlemler var...

Mide yanmasını hafife almayın


İşte o önlemler:

Dengeli beslenin:
Mide asidi üretimini tetikleyen gıda ürünlerinden sakının. Bunlar kahve, asitli içecekler, t
Mide yanmasını hafife almayın
urunçgiller, yağlı ve fritözde hazırlanmış yemekler ve yüksek oranda früktoz içeren meyvelerdir.
Vücudun üst kısmını hafif yüksekte tutun: Tamamıyla yatay düz şekilde yatmayın. Yatarken vücudunuzun üst kısmının bir yastık veya başucu kalkan bir yatak ayarıyla alt kısmından biraz daha yüksekte olmasına dikkat edin. Bu şekilde mide asidinin yemek borusuna sızması engellenmiş olur.
Az acılı yemekleri tercih edin: Acı biber ve benzerleri sağlıklıdır ama ölçüyü kaçırmamak şartıyla. Aşırı acılı baharatlar midenin mukoza dokusunu tahriş ederek, mide asidi üretiminin daha da artmasına sebep olur.
Alkol ve nikotinin de çok zararlı etkileri var: Uyarıcı zehirler alkol ve nikotin midenin büzgen kasının gücünü zayıflattığı için reflü daha kolay yemek borusuna çıkar. Ayrıca alkol midenin mukoza dokusunu tahriş ederek, mide asidi üretiminin artmasına neden olur.
Stresten kurtulun: Aile içinde, stres, işyerinde baskı, gelecek korkusu insanın psikolojisini etkilediği gibi, çok kez de mideye vurur. Stresi azaltmada özellikle yoga, rahatlama teknikleri ve aşamalı kas gevşetme tekniği, otojenik egzersizler ve wellness çok etkili yöntemlerdir. Bu yöntemlerle deva bulacağınız gibi rahatlatıcı hobi edinebilir ve düzenli dinlenme imkanı da yaratabilirsiniz.
Aşırı kilolardan kurtulun: Aşırı kilolu olmanın olumsuz etkilerinden biri de mide yanmasıdır. Daha geniş bir karın çapı mideye baskı yapar ve reflüye neden olur. Bu nedenle kendinizi fazla yıpratmadan vücut kilonuzu biraz düşürün ki, mide yanması sorunundan sürekli olarak kurtulun.

İLAÇLARLA ÖNLEYİN

Bilinen geleneksel yöntemlerle yeterli bir fayda elde edemediğiniz zaman doktorunuz ve eczacınıza danışarak, sadece eczanelerden temin edebileceğiniz ilaçlarla da mide yanmasını dindirebilirsiniz. Eczaneden alacağınız ilaçlar fazla mide asidi üretimiyle mücadele eder. Bazıları fazla mide asidini nötrleştirir, bazıları da mide asidi üretimini engelleyerek fazla asit salımını önler. Hafif şikayetler ve geçici kullanım için antiasidan etki maddeli, mide asidini nötrleştiren lokal tesirli ilaçlar uygundur.

Mide yanmasını hafife almayın


Yeni bir ilaç jenerasyonu artık önceden mide asidinin fazla üretimini engelleyerek uzun süre etkili kalmasını sağlıyor. Mide asidini azaltmak için en etkili ilaçlar proton pompa inhibitörleridir (PPI). PPI ilaçları, asit prodüksiyonunu kaynağında, yani asidi üreten mide hücrelerinde engeller. PPI etken maddeleri mesela pantoprazol veya omeprazol, midenin asit üreten pompalarını engelleyerek, şikayetlerin 24 saat süreyle dindirilmesini sağlarlar. Böylece yemek borusuna geri sızabilecek fazla mide asidi oluşmaz.
Şikayetler iki, üç hafta içinde dinmezse, mutlaka bir doktora başvurmalısınız!

YAŞANTINIZI DEĞİŞTİRİN

Yaşam alışkanlıklarında değişiklikle hafif derecedeki şikayetleri kontrol altına alabilirsiniz. Burada besinlerin seçimi önemli rol oynuyor. Uzmanlar ayrıca beslenmemizi, daha fazla küçük öğünler halinde güne dağıtarak düzenlememizi tavsiye ediyor. Ramazan ayı dışında akşam saat 18.00’den sonra yemek yenilmemeli.
Ama en önemlisi yemeklerinizi rahat, sakin bir ortamda yiyin. Çünkü stres, düzensiz öğünler veya çok hızlı yemek yeme de mideye vurur. Kısacası yemeğinize vakit ayırın, lokmaları yutmadan önce iyice çiğneyin, tamamıyla yemeğinize konsantre olun. Yemek yerken televizyon izlemek sadece konsantrasyonunuzu bozar, rahatsız eder.
Yemek sonrası hazım için bir yürüyüş yapmakla, yemeği mükemmel bir şekilde noktalamış olursunuz. Yürüyüş bünyeye denge sağladığı gibi, midenin işini de hafifletir.

NASIL BİR SPOR?

Yaradılışlarından ötürü mide yanmasına karşı meyilli olan insanlarda belirli spor türleri şikayetleri artırabilir. Özellikle mide yanmasına yatkın olan aşırı kilolu kişilerde, yüzme, yürüyüş ve jimnastik gibi mideyi rahatlatan spor türleri olumlu etki yapar. Ancak aşırı kilolu kişiler egzersizlere adım adım başlamalı. Uzmanlar ilk haftalarda üç kez 15’er dakika yürüyüş, yüzme veya hızlı yürüyüşü yeterli görüyor. Sonraki haftalarda tempo artırılabilir. Mide yanmasında en az yoran, faydalı spor türleri olarak yürümek, bisiklet sürmek ve hafif jimnastik yapmak görülüyor.

NEFESLE KONTROL

Mide yanmasını doğru nefes alıp vererek yok etmek mümkün mü?
Evet, bu mümkün. Kolay öğrenilen nefes teknikleri rahatlama sağlar. Kişi tamamen nefes alışverişine konsantre olarak, derin gevşemeye ulaşabilmektir. Bu şekilde vücut ve zihin sükunete ulaşır.
Benzer etki, aşamalı kas gevşetme ve otojenik egzersizleriyle de elde edilir. Bu egzersizlerle huzur veren, çok derin bir rahatlama sağlanabilir. Wellness çok değişik rahatlama metotlarını kapsayan bir kavramdır. Hedef vücut ve zihnin sükunete gelmesini sağlamaktır. Sauna ve
dinlendirici banyolar, stresin yan etkisi olan gerilme ve kas kasılmalarını gevşetir. (BİTTİ)

Mide yanmasını hafife almayın
1.BÖLÜM / Yemek borusu neden yanar

Mide yanmasını hafife almayın
2.BÖLÜM / Beslenme uzmanları uyarıyor

Haberle ilgili daha fazlası: