• GÜNDEM
  • DÜNYA
  • EKONOMİ
  • SPOR ARENA
  • VİDEO
  • SEYAHAT
  • KELEBEK
  • YAZARLAR
  • SON DAKİKA
  • Sinovac mı BioNTech mi

    Geçtiğimiz hafta en çok karşılaştığımız soru şuydu: Hangi aşıyı tercih edelim, Sinovac’ı mı, BioNTech’i mi?

    Bana göre durum şudur: Bir orman yangını var ve biz o yangının içerisinde “bîçare(!)” bekliyoruz. Ufukta yangının kısa zamanda sonlanacağına dair bir işaret de görünmüyor. Tek çare bulduğumuz ilk “aşı treni”ne binip yangın yerinden uzaklaşmak. O trenin Sinovac ya da BioNTech treni olup olmadığının ise hiç önemi yoktur. Tekrarlayalım: Meselemiz bir an önce güvenli bir alana ulaşmak olmalıdır. O alana varmanın çaresi de süratle aşılanmaktır. Netice şudur: Yaşadığımız dönemde “Hangi aşı daha etkili? Hangisi daha güvenli? Hangi aşıyı tercih etmeli?” sorular anlamsızdır. Merak edenlere kısa bir bilgi: Ben Sinovac aşısı oldum. Güvenli ve etkili olduğundan ise hiç şüphe etmedim.





    ÖNEMLİ
    NE YİYİP, NE İÇİYORSUNUZ

    ARAŞTIRMALAR şu bilgiyi net ve açık olarak doğruluyor: Kronik hastalıkların pek çoğunun arka planında hayat tarzı yanlışlarımız, özellikle de hatalı beslenme seçimlerimiz var. Yeme içmede gösterdiğimiz bu dikkatsizlik, şeker hastalığından hipertansiyona, obeziteden kansere, kalp damar hastalıklarından Alzheimar’a kadar pek çok hastalığın başlangıç vuruşlarını yapıyor. Peki, nedir o yanlışların en önemlileri? En çok işlediğimiz beslenme günahlarının ilk 10’unda neler var? İsterseniz gelin, o ilk 10 günahı “ilk 5” ve “ikinci 5” olarak ikiye ayıralım ve haftanın bu ilk gününe o günahlara bir göz atarak başlayalım. Hazırsanız buyurun...

    VARAN 1
    BESLENME GÜNAHLARINDA İLK 5

    YANLIŞ 1-ÇOK ŞEKERLİYİZ: Şeker havuzuna düşmüş gibiyiz. Yediğimiz meyvelerdeki fruktoz (meyve şekeri), yüz yıl öncekilere oranla iki-üç kat fazla. Biz de genelde aşırı meyve tüketiyoruz. Paketlenmiş gıdaların tamamı tıka basa şeker ve/veya nişasta bazlı fruktoz ile yüklü. Bunların hepsi de glisemik yükü fazla beslenmek anlamına geliyor. Glisemik yük arttıkça da insülin direnci, obezite ve diyabet salgını devreye giriyor.

    YANLIŞ 2-ÇOK TUZLUYUZ: Paketli gıdaların daha uzun ömürlü olabilmeleri için içlerine sodyum bazlı bazı koruyucular ekleniyor. Bu bazen tuz (yani sodyum klorür), bazen de benzerleri (mesela sodyum benzoat) olabiliyor. Dahası sodyum yükümüz arttıkça potasyum rezervimiz azalıyor. Magnezyumsa adeta devreden çıkıyor.

    YANLIŞ 3- POSA FAKİRİYİZ: Paketlenmiş ve hazır gıda tüketiminin tavan yapması, bedenimize giren posa miktarının azalması demek. Posa kazancımızın azalması ise daha çok kabızlık, kanser, daha çok tansiyon, şeker, kolesterol yükselmesi ile eşanlamlı.

    YANLIŞ 4- ASİT YÜKLÜYÜZ: Biz tam tahıl, sebze ve bakliyatı devreden çıkarıp daha çok hayvansal gıda ve yağ tükettikçe asit yükümüz artıyor. Bu da asit-baz dengesinin zorlanması, vücudun asit çöplüğü haline gelmesi anlamına geliyor.

    YANLIŞ 5- PROBİYOTİK ACEMİSİYİZ: Probiyotik gücümüz eskiye oranla çok azaldı. O güç azaldıkça da alerjik hastalıklar, kolon kanserleri, bağışıklık bozuklukları iyice arttı. Yiyip içtiklerimizin içinde prebiyotik lif ve faydalı probiyotik bakteriyi ara ki bulasınız.

    VARAN 2
    BESLENME GÜNAHLARINDA İKİNCİ 5

    YANLIŞ 6- B12 REZERVİMİZ SINIRLANDI: Yiyip içtiklerimizin içinde B12 vitamini oranı dibe vurmuş durumda. Bu yetmezmiş gibi bağırsaklarımızda B12 üretebilen probiyotik bakterilerimizin de miktarı oldukça sınırlı. Kullandığımız mide ilaçları yüzünden de B12’nin emilimini sağlayan sistem iflas etmiş durumda.

    YANLIŞ 7- OMEGA-3 FAKİRİ OLDUK: Ne ette, tavukta ne de balıkta ve süt, peynir, yoğurt ve yumurtada kâfi miktarda omega-3 yağ asitleri var.

    YANLIŞ 8- TRANS YAĞ YÜKLÜYÜZ: Yüz yıl öncesine kadar hiç tanışmadığımız “yapay” ve “toksik” trans yağlar şimdilerde damarlarımızda, doku ve hücrelerimizde sağlık zararlısı böcekler gibi tur atmaya başladı.

    YANLIŞ 9- KORUYUCU KİMYASAL ÇÖPLÜĞÜYÜZ: Paketlenmiş gıda demek raf ömrünün uzaması, ürünün daha albenili, daha çekici kılınıp kimyasallarla tatlı, tuzlu, ekşi vs hale getirilmesi demek.

    YANLIŞ 10- ÇİN TUZU TEHDİT EDİYOR: Monosodyumglutamat (MSG), yani Çin tuzu beslenme günahlarımızın en önemlilerinden biri olma yolunda. Bu alışkanlık yapabilen kimyasal lezzet verici madde sağlık açısından pek çok riski beraberinde taşıyor. Kısacası “Çin tuzu bize uymaz!”

    BİR SORU
    HALSİZ VE YORGUN MUSUNUZ




    HALSİZLİK ve yorgunluk, yaşadığımız pandemi günlerinin en yaygın sorunlarından biri. Hatta birincisi bile diyebiliriz. Eğer sizde de böyle bir sorun varsa lütfen meseleyi hemen ve anında “Psikolojik!” deyip geçiştirmeyin. Halsizlik ve yorgunluk önemli bazı sağlık sorunlarının ilk işareti olabiliyor. Bu nedenle “Halsizim, yorgunum, kolumu kaldıracak halim yok. Daha iki adım atmadan nefes nefese kalıyorum” diyen biriyseniz siz de aşağıdaki sorulara yanıt aramayı ihmal etmemelisiniz. İşte o sorular...

    - Aneminiz var mı? Demir, B12 veya folik asidiniz azalmış olabilir mi?

    - D vitamini rezervleriniz ne durumda?

    - Kan şekeriniz düşmüş, sizi bir “kronik hipoglisemik” yapmış mı?

    -  İnatçı bir tansiyon düşüklüğünüz var mı?

    - Uyku sorununuz mevcut mu?

    - Motivasyonunuz azalmış, depresif bir ruhsal moda girmiş misiniz?

    - Kronik ve ilerleyici bir organ yetmezliğine (karaciğer, böbrek, kalp, ) yakalanma ihtimaliniz söz konusu mu?

    -  Kronik bir enfeksiyonla (tüberküloz, malta humması, diş kökü iltihabı...) baş başa mısınız?

    - Otoimmün bir hastalığınız (Haşimoto hastalığı, çölyak hastalığı, sedef, vitiligo, hepatit, üveit, artirit) var mı?

    - Mitokondrileriniz hastalanıp yorgun düşmüş olabilir mi? (Mitokondriyel disfonksiyon!)

    NOT ALIN
    GLUTEN DUYARLILIĞININ İŞARETLERİ

    GLÜTEN
    tahıllarda bulunan bir protein. Ekmekte, bulgurda, fırın ve pastane ürünlerinde, makarnalarda, eriştelerde neredeyse tıka basa yer alan bu yapışkan proteinin sağlığımıza verebilecek pek çok zararı var. Aşırı glüten yükü sadece bağırsaklarımızı değil, daha pek çok doku ve organımızı da rahatsız edebiliyor. Sadece “çölyak hastalığı”na değil, “glüten duyarlılığı” ile farklı pek çok sağlık sorununa sebep olabiliyor. Glütene duyarlılığın ilk onunda şu işaretler var.

    1- Hazımsızlık, şişkinlik

    2- Gaz ve karın ağrısı

    3- Halsizlik ve yorgunluk

    4- Kokulu ve süregelen ishal

    5- Kas ve eklem ağrıları

    6- Tekrarlayan aft atakları, ağız yaraları

    7- Dilde ağrılı şişme

    8- İştahsızlık ve kilo kaybı

    9- Depresif bir ruh hali

    10- Bulantı ve mide ağrıları

    Diğer Yeni Yazılar

    BUNLARI DA BEĞENEBİLİRSİNİZ

    5 adımda bağışıklık sistemini güçlendirmenin yolu
    6 soruda bankacılıkta uzaktan müşteri edinimiyle ilgili merak edilen her şey!
    Ramazan’da umudu paylaş: İhtiyaç sahiplerine nasıl yardım edebilirsiniz?
    Masallar Değişirse Dünya Değişir!
    Ekolojik eve ilk adım: Isı pompaları neden hem sizin hem de çevreniz için en iyi çözüm?

    Yazarın Diğer Yazıları

    1. Veda zamanı
    2. Atalarımıza göre tatil ve hava durumu
    3. Türkiye’de afet turizmi ne alemde
    4. Tek ve yeni yol iklim risk yönetimi
    5. Yangın değil, seyahatte en büyük tehlike terördür
    6. Sabahın köründe iş yerine gitmek zorunda mısınız
    7. Hem havalı hem de bilgili olsun
    8. Dünya Ozon ve Arabasızlık Günleriniz şimdiden kutlu olsun!
    9. Futbolun havadan sudan halleri
    10. Yaz günü dolu yağdı