• GÜNDEM
  • DÜNYA
  • EKONOMİ
  • SPOR ARENA
  • VİDEO
  • SEYAHAT
  • KELEBEK
  • YAZARLAR
  • SON DAKİKA
  • Hava basıncı deneyi

    Şimdi çocuklarımız için hava basıncı deneyi yapalım, onlara da hava basıncını anlatalım.

    Malzemeler

    Saç kurutma makinesi (tercihen soğuk hava verebilenlerinden)

    Bir pinpon  topu (Biz pinpon topunun yanında top havuzunun toplarını da kullandık)

    Tenis oynayacaksınız 2 adet daire şekilde kesilmiş kartonun ortasına dil çubuğu takarak hazırlayabilirsiniz.

    Yapılışı 

    -Saç kurutma makinesinin soğuk hava verme özelliği varsa en yüksek ayara getirilir (Eğer makinenizde soğuk hava bölümü yoksa plastik pinpon topunu yakmayacak olası en yüksek ayara getirebilirsiniz.) 

    -Fön makinesinin hava veren kısmı yukarı bakacak şekilde tutulur.

    -Topu makinenin ağzından çıkan hava akımına yerleştirilir.

    -Pinpon topu düşmeden, sağa sola gitmeden çıkan havada uçtuğunu göreceksiniz.

    -Saç kurutma makinesi elinizdeyken yavaş yavaş yürüyün, makineyi sağa sola eğin ya da makineyi sallayın ve bu sırada topun durumunu gözleyin.

    -Aynı şekilde topun olduğu yükseklikten biraz aşağıya elinizle indirmeyi deneyin, topa etki eden itme kuvvetini hissedeceksiniz.

    Top hava akımı içerisinde asılı kaldığında, hava yukarı doğru bir akım oluşturur ve topun alt yüzeyine vurur, yavaşlar. Topun ağırlığından dolayı aşağı doğru olan kuvvete karşı hava akımı yukarı doğru bir kuvvet uygular. Bu açıklamalar Newton’un etki-tepki yasasına dayanmaktadır. Havalanan pinpon topu Bernoulli ilkelerine harika bir örnektir. Bernoulli İlkesine göre hızlanan havanın basıncı düşer. Hava, cisimlerin etrafından dolaşmak durumunda kaldığı zaman sıkışır ve hızlanmak zorunda kalır. Saç kurutma makinesinden gelen hava pinpon topunu yukarı doğru iterken yerçekimi kuvveti de topu aşağıya doğru çekmektedir.

    Ben bu etkinliği bilimsel aşamaları ile oğluma anlatmadım. Henüz sadece 2 yaş 4 aylık, hava basıncı ile tanışması için çok erken. Yaşa göre değil, ilgiye göre eğitim vermek istememden dolayı, bu deneyi zaman zaman tekrarlamayı ve ne zaman "Anne, bu top neden uçuyor? " vs gibi sorular sormaya başlarsa, o zaman yavaş yavaş anlatmayı düşünüyorum. Henüz sadece havalanan top ile tenis oynama sevincini yaşama noktasında kendisi :) 

    Not: Bu etkinlik 5-6 yaş sonrası için uygundur.

    Yazının devamı...

    Bir küçük Bambam meselesi

    Daha anne olmadan önce seçmiştim aslında ilk doğum günü konseptimizi: Taş Devri.

    Kız olursa ÇAKIL, erkek olursa BAMBAM! Çünkü içerisinde turuncu rengini barındıyordu...

    Ve o özel gün geldi çattı, ilk doğum günü... Miniğimin artık 1 yaşındaydı. Birlikte geçirilen koskocaaa 365 gün 6 saat! El hünerim mesleğimden dolayı hep iyiydi. İlk olarak masa süslemesi ve hediyelikler oldu. Okul öncesi öğretmenliğinin yanı sıra küçük çaplı organizayon işi ile de uğraştığım için masa süslemesi, pasta, kurabiye gibi detayları kendi ellerimle tek tek, müthiş bir mutluluk ile hazırladım.

    Güzel bir anı kalması için canlı bir bitki seçerek temaya uydurup sukulent hediye ettik. Kurabiyelerimizi kemik şeklinde hazırlayıp üzerilerini süsledik.

    Masaya dekor amaçlı kaktüs yapmak için tırtıklı kartonu kaktüs şeklinde iki adet kesip yapıştırdık, üzerine kürdanlar sapladık. Ayakta durması için strafor köpüğe aldık. Minik bir Taş Devri arabası da masamızda yerini aldı...

    Sıra geldi kostüm hazırlanmasına...

    Anneannemiz dikiş konusunda iyi olduğu için aldı eline makası başladı küçük bir Bambam yaratmaya... 

    Şort

    Turuncu keten kumaş ile bir şort dikme ile başladık kostüme. Şort kısmı için giydiği bir penye şortu kalıp olarak kullanabilirsiniz. Siyah keten kumaşı uzun ve dar bir parça olarak kesip şorta çapraz gelecek şekilde diktik. Şortun paça kısımlarını küçük üçgenler oluşturacak şekilde ölçüsüz şekilde kestik. Üzerine siyah keçeden küçük siyah üçgenler yapıştırdık. Beyaz kumaştan minik bir kemik şekli yapıp, içerisini silikon ile doldurduktan sonra şorta monte ettik. 

    Son bir şey eksik kaldı… Tabi ki taş devrinde gördüğümüz bambamın sopası.  

    Bunun içinde siyah kumaştan bir sopa kesip içerisini silikon ile doldurup diktikten sonra kostümümüz hazır oldu.

    Anne kostümü 

    Fotoğraflarda gördüğünüz üzere kendimi de es geçmedim ve metal taç üzerine beyaz kumaştan bir kemik yapıp içerisini silikon ile doldurup taca yapıştırdım. İnci görünümlü boncuklardan da kolye yaptım. Tabi ki turuncu kostümü de unutmadım.

    Fotoğraflardaki detaylara baktığınızda kolaylıkla yapabileceğiniz bir kostüm. Sizler de evlerinizde artık kumaşlar ile bu tarz anı oluşturabilecek kostümler yapmaya ne dersiniz?

    Yazının devamı...

    Yaratıcılığı geliştiren atık materyal çalışması

    Merak ve keşif yapma isteklerinin zirvede olduğu okul öncesi dönemde, çocukların yaratıcılıklarını ve hayal güçlerini geliştirmelerini destekleyecek etkinlikler yapmak, hem anne babalar hem de öğretmenler olarak en büyük görevler arasında yer alır. Çocuklarda öğrenme, taklit ederek gerçekleşir. 

    Çocuklara bir konu anlatılırken, çocuğun en yakın çevresinden, daha önce bildiklerinden, başlamak bir öğrenme ilkesi olarak kabul edilir. Çocuklar yakın çevresinde gördükleri,  kendilerinin içinde oldukları sosyal çevrede daha rahat öğrenirler. O yüzden anne babaların ve öğretmenlerin çocuklarıyla birlikte yapacağı etkinlikler, çocukların çevrelerinde sıkça karşılaştıkları materyaller kullanılarak yapıldığında daha etkili sonuçlar üretir. Bu materyaller, yumurta kutuları, pet şişeler, plastik bardaklar, ip ve kumaş parçaları gibi günlük hayatta bizzat dokundukları, hissettikleri artık materyallerdir. Artık materyaller, günlük hayatta kullandığımız, geri dönüşüme izin veren: plastik eşyalar, şişeler, kumaş ve ip parçaları, demir parçaları, CD’ler, piller, düğme, ataç gibi küçük parçalardır.

    Artık materyaller kullanarak, çocuklar yaratıcılıklarını ve hayal güçlerini dile getirirler. Yumurta kutusundan civciv yapmayı, plastik bardaklardan ahtapot yapmayı, kese kağıdından kukla yapmayı, boş CD’lerden köpek yapmayı, çikolata kutusundan araba yapmayı öğrenen çocuklar, çevrelerinde gördükleri her artık materyali bir amaç için kullanmayı öğrenirler. Çevrelerindeki materyallere farklı bir pencereden bakabilme becerisi kazanırlar. Materyalleri daha verimli kullanarak çevreyi koruma bilinci kazanırlar. Yumurta kutusundan yengeç yapan çocuk daha sonra aynı materyal ile farklı hayvanlar veya nesneler yapmak için uğraşır. Beynini yaratıcı düşünmeye zorlar, zihninde sürekli beyin fırtınası yaparak yeni fikirler üretmeye çalışır. Her yeni fikir onun için bir sonraki fikre öncülük eder. 

    Okul öncesi dönemde, artık materyaller kullanılarak yapılan etkinlikler, çocuklara;

    Not: Görsellerde gördüğünüz çalışma 2.5 yaşındaki oğluma aittir. Artık materyallerden oluşan bir kutuyu kendisine verip dilediği gibi yapıştırmasını istedim. Çalışma süresince ne yapışkanı sürmesine ne de yapıştırmasına karışmadım. Tamamen kendi çalışma ürünüdür. Eline aldığı her malzeme ile ne yapmak istediğini sordum, çalışması bitince tek tek yaptıklarını sorarak ne olduğunu kağıda not aldım.

    Yazının devamı...

    Evde langırt yapalım mı?

    Oğluna bir pazar sabahı onu maça götüreceğini söylemek, gözlerindeki ışıltıyı görüp stada gitmeye daha saatler olmasına rağmen formasını hazırlamasını seyretmek, ilk 11'i tahmin etme çabalarına destek vermek, daha önceki maçlardan aklında kalan tezahüratları mırıldanmasına gülümsemek, maça girmeden önce heyecanla yenilen köftenin boğazında kalmaması için su içmesini söylemek, sahanın kalabalık turnikelerinde sıkışmasın diye etrafında duvar örmek, oraya girip yeşil sahayı gördüğünde gözlerinin bir kez daha parlamasından ne kadar mutlu olduğunu anlamak, "alemin kralı geliyooorr" diye bağırırken gözlerini çıkış tünelinden ayırmadığını izlemek, yumruk şova çağrılan her futbolcuyu çılgınca alkışlamak, maçın başlamasıyla çekilen üçlünün ritmini öğretmek, pınar başında omuzundan tutmak, hele gol olunca çılgınca üstüne atladığında sıkı sıkı sarılmak, maç bittiğinde yorgunluktan yürüyecek hali kalmadığını görüp biran önce eve dönme isteğini duymak ve bir sonraki maça da götürme sözü vermektir babalık...

    Peki ya çocuğunuz o yaşa gelene kadar evde küçük bir futbol sahası yapıp kendi maçınızı yapmaya ne dersiniz?

    Malzemeler

    Ayakkabı kutusu 

    Çöp şiş çubuğu

    Mandal

    Top

    Yeşil karton

    Yapılışı

    Kutunun içi yeşil karton ile kaplanır.

    Kenarlardan çubuklar geçecek şekilde delikler açılır.

    Mandallar istenen renge boyanır (Biz Beşiktaşlı olmamıza rağmen dikkat çekmesi için kırmızı sarı boyadık)

    Çöp şiş deliklerden geçirilir.

    Boyanan mandallar çöp şişe sabitlenir.

    Ve maç başlasın…

    Kazanımlar

    Küçük kaslar desteklenir.

    İşbirliği yapar.

    Aile içi vakit geçirilir.

    El göz koordinasyonu sağlar.

    Dikkat ve konsantrasyon gelişimi desteklenir.

    Not: Bu etkinlik 3 yaş sonrası için uygundur.

    Yazının devamı...

    Dikkat çalışması: Hedefe at oyunu

    Oyunun çocuğun beden ve fizik yeteneklerini geliştirmede, ruhani durumunu anlamada, kişilik gelişiminin olumlu yönde ilerlemesinde etkin bir işlevi bulunur. Çocuk için oyun, eğlence, öğrenme ve gelişim kaynağıdır.  Oyunların çocuk üzerinde destekleyici etkisi olması sebebi ile oyun sırasında fark etmeksizin tüm gelişim alanlarına katkı sağlar.

    Oyunun önemi

    Oyun, gerçek hayatın bir ön denemesidir. Çocuk görüp ve duyduğunu değil yaşayıp denediğini öğrenir, kabullenir. Oyun oynarken çocuk gerçek hayatında yer alan şeyleri tekrar eder, taklit eder.

    Oyun;

    -Mutluluğun dışa yansımasıdır.

    - Çocukların en ciddi uğraşıdır. 

    - En doğal öğrenme ortamıdır. Çünkü oyun, çocuğun duyduklarını, gördüklerini fark edip denediği, öğrendiklerini tekrar ettiği bir yaşam alanıdır. 

    -Çocuğun özgürlüğüdür. Oynayan çocuk kendi iç dünyasındadır, o dünyaya kendisi egemendir, kuralları kendisi koyar ve kendisi bozar. 

    -Çocuğun yaratma ortamıdır.          

    -En doğal ortak çalışma alanıdır. Bu sayede birlikte oynayan iki küçük çocuk, daha birbirinin adını sormadan oyuna başlar. Çünkü oyun onların ortak dilidir. Oyuncakları paylaşmak gerekir. 

    -Çocuğun gelişmesi ve kişilik kazanması açısından gerekli ruhsal besin niteliğindedir. 

    Kurallı bir oyun ortamı yaratıp ailece oynayabileceğiniz ‘Hedefe at’ oyunu için...

    Malzemeler

    Boş kutu

    Harita çivisi

    Şişe kapağı

    Lastik

    Abeslang

    Yapılışı

    Boş ayakkabı kutusunun ortasına dikey olacak şekilde abeslang çubuğu yapıştırılır.

    Çizginin sol tarafına puan üçgeni çizilir.

    Çizginin sağ tarafına karşılıklı gelecek şekilde harita çivisi saplanır.

    Çivilere lastik takılır.

    Kutunun üst bölümüne üçgen şekli olacak şekilde harita çivisi takılır.

    Sağ ve sol taraflara ortadan olacak şekilde lastik takılır.

    Kapak alttaki lastiğe yerleştirilir.

    Kapak aşağı doğru çekilir ve serbest bırakılır.

    En çok puanı toplayan oyunu kazanır.

    Kazanım

    Küçük kaslar desteklenir.

    El göz koordinasyonu sağlar.

    Göz gelişimine faydalıdır.

    Kurallı oyunu öğrenir.

    İşbirliği yapar.

    NOT: Bu etkinlik 3 yaş sonrası için uygundur.

    Yazının devamı...

    Evinizi eğlenceli bir oyun alanına çevirecek süper fikirler

    Çocuklu ebeveynler haliyle bu dönemde en zorlu süreci geçiriyorlar. Çocukların sosyalleşme, enerjisini atma, temiz hava alma gibi isteklerini bu dönemde kısıtlamak durumunda kalıyoruz. Evlerimizde çeşitli oyunlar, eğlenceli etkinlikler ile zaman geçirmeye çalışsak da onlara özel bir alan yaratmak gelişimi için çok faydalı...

    Yemek yemek, su içmek gibidir çocuklar için oyun oynamak...Çocuğunuzun ev içerisinde zaman geçirip enerjisini atabilmesi için ufak tefek değişiklikler yapıp, birkaç düzenleme ile çocuğunuz için evin içinde keyifli vakit geçirmesini sağlamaya ne dersiniz? Cevabınız ‘evet’ ise o zaman size evimizde bulunan sıradan bir balkonu nasıl eğlenceli hale dönüştürdüğümüzü göstermek istiyorum!

    Görüntüler eminim sizin de çok hoşuna gidecek.  Çocuğunuza oyun oynayabileceği  güzel bir alan yaratmak ve kendi kendine keyifli vakit geçirmesine katkıda bulunması için fikir edinebilirsiniz. Lazım olan tek şey biraz boya ve el becerisi.  Tamamını sokağa çıkma yasağı zamanı kendim çizip boyayarak sadece 2 günde harika bir oyun alanına çevirdim.

    Özellikle bu dönemde çocukların evde oyun oynama seçeneklerini çoğaltmak gerekiyor. Bunun için en dikkat çekici özellik haline geliyor evde oyun parkı yapımı.

     Çocuklar hem yaşam şartları hem de günümüz pandemi şartlarından dolayı zamanlarının büyük bölümünü evde geçiriyor artık. Eğlenceli ortamlar hazırlamak aslında bu kadar basit.  Evde telefon, ellerinde tabletler ve televizyon karşısında oyun oynama kavramından uzak yaşıyor çocuklarımız. Oysa biz ne güzel büyüyen nesillerdik. Misket, beştaş, top oynamak, ip atlamak en büyük zevkimizdi.

    Çocuğa özel alan hazırlarken nelere dikkat etmeliyiz?

    İlk olarak evinizde rahatlıkla oyun oynayabileceği alanı saptayarak işe başlayabilirsiniz.

    Çocuğunuzun yaşına ve gelişimine uygun oyuncakları temin etmek ebeveyn olarak sizlerin görevi oluyor.

    Oyuncakları yerleştirirken çocukların rahatça ulaşabileceği yerlere koymaya dikkat etmelisiniz.

    Çocuğunuzu mutlu edebilecek ve sınırsız eğlencenin tadını çıkarabileceği zaman dilimi yaratmak bu kadar kolay aslında. Oyun alanına gidemediğimiz bu dönemde parkı eve getirmek sizce de hoş bir fikir değil mi?

    Yazının devamı...

    Makas çalışması - Sağ ve sol el kullanımı

    Yeni başlayan çocuklar için ucu sivri olmayan makaslardan edinebilirsiniz. Bu makasların batma ve delme riski yok, düz kesen ve yuvarlak şerit gibi kesen seçenekleri de mevcut.

    Çocukların eğlenerek en kolay kesebilecekleri nesneler;

    3 yaşındaki bir çocuğun kes yapıştır etkinlikleri pek ilgisini çekmezken, 2,5 yaşındaki bir çocuk daha ilgili olabilir. Dikkat etmeniz gereken çocuğun ilgisini takip etmek ve makas kullanmak istiyorsa, onunla birlikte yavaş yavaş deneyimlemektir.

    Makas kullanmak çocuklar için çok kolay bir etkinlik değildir. Ancak denedikçe gelişebilecek bir çalışmadır. Kesebilmek için parmak kaslarının gelişmesi gerekir ve bunlar zaman içerisinde deneyimle gelişirler.

    Makası ilk eline aldıklarında çocuklar doğru tutuşu yapamayabilirler; örneğin makası yukarıya doğru değil de aşağıya doğru tutabilirler. Göstererek doğru tutuşu onlara öğretebilirsiniz. Beraber deneyebilirsiniz ya da siz kesersiniz o sizi izler, bu da bir öğrenme süreci olur.

    Çocuğunuz makası eline aldığı ilk gün kesemeyebilir, kasları henüz hazır olmayabilir. Tutuşunun oturması için zaman da gerecektir. Ona bu zamanı tanıyın, ara ara birlikte deneyin, zamanla her seferinde daha iyi tutup daha iyi kesecektir.

    Kesme çalışmalarına ilk olarak karton ile başlayabilirsiniz. Karton kalın olduğu için kesimi daha kolay olacaktır. Biz oğlum ile 2 yaş sonrası ufak ufak çalışmalar yapıyorduk, ancak 2,5 yaş sonrası makas kesme aktivitelerine daha fazla ağırlık vermeye başladım.

    Resimlerde hem sol hem de sağ elini kullandığını fark ettiniz mi? Evet Ömer şuan için hem sağlak hem de solak. Yemeği çoğunlukla sağ ile yerken, makas denemelerinde sol elini daha rahat kullandı. Şuan için zorlamıyorum, 4 yaşa kadar takip edip daha çok hangi elini kullanmaya devam ederse o eline yöneleceğim.

    Hangi ele  yöneleceğini nasıl anlarım?

    Çoğu çocuk solak olup olmadığını 4 yaşından sonra belli eder. 4 yaşından önce, siz ebeveynlere birtakım işaretler vermeye başlar. Nedir bu işaretler?

    - Çocuğunuza bir şey uzattığınızda, 
    - Yemek yerken, dişini fırçalarken, yazı yazarken, 
    - Tek ayaküstünde durmaya çalıştığında, hangi eli hangi ayağını tercih ettiğine dikkat edebilirsiniz.

    En belirgin özellik ise solaklar herhangi bir şeyi döndürürken, saat yönünün tersine döndürürler.

    4 yaşına kadar, çocuklar her iki elini de kullanabilirler. 4 yaşından itibaren, göz ve el koordinasyonu oturmaya ve artık hangi elinin baskın olduğu ortaya çıkmaya başlar.

    Peki, bu dönemde ne yapmalıyım, sol elini kullanan çocuğumu sağ el kullanımı için zorlamalı mıyım?

    Tabii ki hayır. Böyle bir durum çocukta ileriki yaşamında öğrenme güçlüğü yaratabilir. Özel bir alana yatkınlığı, yeteneği var ise bu durum  körelir.

    Solak çocuğa her zaman destek olmalıyız. Sol ele uygun materyaller temin edilmeli.

    Solak insanlar için üretilmiş özel aletlerden (makas, bilgisayar mouse gibi…) alabilir. 

    Yemek sırasında, bardak, çatal, kaşık gibi malzemeler  sol tarafına koyabilir.

    Oyun hamuru, kinetik kum, slime oynarken, sol eliyle daha çok oynamasını sağlayıp, sol el kaslarını kuvvetlendirmesini sağlayabilirsiniz.

    Yazının devamı...