Kahramanmaraş Tasavvuf Musikisi

Değişik icralar, kuşaktan kuşağa geçerken, o eserin gerçek kimliği değişir, çoğu zaman da bozulur.

Haberin Devamı

Dünyada olduğu gibi bizde de müzik türlerinin, bestecilerin uzmanlarına ihtiyacımız var. Onların araştırmaları sonunda hem bir kitap hazırlanır hem de kayıtları yayınlanır. Nota yayınlarının da bu açıdan önemini vurgulamalıyım. Yıllar önce Milli Eğitim Bakanlığı bestecilerin eserlerini yayınlamaktaydı. Daha sonra da bu yayını Dr. Nevzat Atlığ sürdürdü. Ankara Caddesi’nde Milli Eğitim Bakanlığı’nın satış bürosu vardı, birçok besteyi ben oradan almıştım.

Belediyelerin kültürel alanda çalışmalarını her zaman destekledim.

Kahramanmaraş Belediyesi’nin hazırladığı CD’de bu alandaki çalışmalar kapakta yazılmış: “Sanatsal değerleri korunarak kayıt altına alınmış ve icra kolaylığı sağlanmıştır. Ne yazık ki tasavvuf müziği kültürümüz ise kulaktan kulağa okunarak bir kısmı kaybolsa da bir kısmı bugüne kadar bir şekilde gelebilmiştir.

Haberin Devamı

Günümüze kadar anonim olarak adlandırdığımız sahibi belli olmayan, halka mal olmuş eserler ise sahipsiz kalmıştır. Hiçbir şehrimizde tasavvuf müziği kültürüne sahip çıkma adına yapılan bir çalışmaya rastlayamıyoruz. Kahramanmaraş bu alanda da bir ilk olma özelliği taşımaktadır.

Bazı eserler kulaktan kulağa  günümüze kadar farklılaşarak da olsa ulaşabilmişse de, daha niceleri zaman değirmeninde öğütülüp kaybolmuştur. İşte bu kaygı ile çıktığımız yolda, bugüne kadar ulaşabilmiş eserleri güfte, makam yapısı, usûl, prozodi, icra şekli gibi konularda ele alarak aslına da fazla müdahaleden kaçınarak ciddi bir çalışma ile yazılı ve sesli kayıt altına aldık.”

EMEK VERENLER

Kahramanmaraş Tasavvuf Musikisi’nde 22 beste seslendirilmiş.

Ahmet Uncu – Konya Türk Tasavvuf Müziği Topluluğu

Arif Yücel – Öğretim Görevlisi

Bahaddin Bilginer – K. Maraş Musiki Derneği Başkanı / Şefi

SAZLAR

- Ahmet Görüzoğlu (Yaylı tanbur)

- Ali Akçöp (Ud)

- Ali Avgın (Ney)

- Ayşe Taşkıran (Ney)

- Cevdet Üstün (Ney)

- Hasan Zahit Yurdagül (Ney)

- İbrahim Tez (Kanun)

- Soner Okan (Keman)

- Ümit Tez (Bendir)

- Fehmi Kuşçu (Bendir)

- Yusuf Alperen Arıkan (Kudüm)

SESLER

- Ahmet Uncu

- Ahmet Görüzoğlu

- Arif Yücel

- Bahaiddin Bilginer

- Fethullah Kaluman

- Hasan Yıldız

- Mehmet Çetin

- Yaşar Alparslan

Haberin Devamı

Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Himayelerinde. Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi. Milli Mücadele’nin Yüzüncü Yılı.

BİR KİTAP: İslâm Medeniyetinde Mûsikî (İsimler – Eserler – Konular) – Fazlı Arslan

Önsöz’de kitabın niteliği tanıtılıyor: “Bir süreden beri ülkemizde ve Batı’da ‘İslâm ve bilim’ muhtevalı çalışmalar yapılmaktadır. Bunlar incelendiğinde Müslüman bilginlerin özellikle musiki alanındaki çalışmalarının umumiyetle ihmal edildiği görülür. Daha açık söylemek gerekirse İslam bilginlerinin, tıbba, matematiğe, astronomiye katkıları anlatılırken, onların musiki alanında yaptıklarına değinilmez. Öyle ki bu alanda hiçbir şey yapmadıkları zehabına kapılabilirsiniz. Oysa İslam bilginlerinin musiki sahasında özellikle musikinin bilimsel yönü ile ilgili olarak yaptıkları ve yazdıkları, diğer alandakilerden hiç de geri değildir. Matematik üstüne çalıştıkları gibi musiki üstüne de çalıştılar.”

Haberin Devamı

Kitaptan seçtiğim bazı bölümleri özellikle okumanızı salık veririm. Çünkü bu bölümler sadece İslam medeniyetindeki bilginleri yazıya getirmiyor, müzik tarihine de dipnotları düşüyor. Özellikle müzik tarihimizi bilmeden bizim zevk tarihimizi bilmenin imkânı yoktur.

- Musiki Biliminin Temellerini Atan Fârâbî (ö. 950) ve ‘Millî Mûsikî’ Tartışmalarında Hakkındaki Spekülasyonlar.

- Herat Bölgesi Sanat Merkezinden İsimler: Abdülkadir-i Devlet Adam  Merâgî (ö. 1425) oğlu Abdülaziz, Torunu Mahmud, Abdurrahman Câmi, Hüseyin Baykara, Alişah.

- Devlet Adamı, Komutan Gazi Giray Han II (ö. 1607) ve Mûsikîşinaslığı.

Besteci Selâhattin İçli  onun için bakın ne diyor: “Süleymaniye Camisi’ne nasıl hayransak, ne kadar eski olursa olsun onun muhteşemliğine, büyük estetik ve dengesine hayranlığımız değişmiyorsa, aynı şekilde Gazi Giray’ın eserleri de takdirimizi toplamaya devam edecektir. Bu eserler derslerde öğrencilere örnek olarak verilecek başyapıtlardır.”

- Makam Kavramı:

Haberin Devamı

İlk Kez ne Zaman ve Kim Tarafından  Kullanıldı?

- Mûsikî ve Edebiyat:

Mûsikî Kavramlarının Gücü ve Kullanım Yaygınlığı Üzerine.

Benim en çok ilgilendiğim bölüm. Özellikle şairlerle müzik arasındaki bağlantıyı örneklerle yazıya getiriyor.

Türk müziğinin tarihini merak edenler için önemli bir kitap.

...........................

* Beyan Yayınları

Yazarın Tüm Yazıları