Sümeyra Öztürk
Sümeyra Öztürk
Sümeyra Öztürk

Yaşa göre çocuklarda dil gelişimi

Çocuğunuzun dil gelişiminde gecikme olduğunu nasıl anlarsınız?

Haberin Devamı

Çocukların dil gelişiminde bir gecikme olup olmadığını belirleyebilmek için ebeveynlerin normal dil gelişim süreçleri hakkında bilgi sahibi olmaları gerekir.

1 YAŞ: 1 yaşındaki çocuk iletişim için jest ve mimiklerin yanı sıra, sözcüklerle de kendisini ifade etmeye başlar, 2 sözcüğü birleştirerek basit cümleler kurabilir. 

2 YAŞ: 2 yaşındaki bir çocuk konuşma esnasında ortalama 50-100 sözcük kullanır, 2-3 sözcükten oluşan cümleler kurar, olumsuzluk eki ve ismin hal ekleri gibi basit ekleri kullanır.

3 YAŞ: 3 yaşındaki bir çocuğun kullandığı sözcüklerde ciddi artış görülür, ortalama 800-1500 sözcük kullanır, 3-4 hatta 5 sözcüklü cümleler kurar, uzun anlatımlar yapabilir ve karşılıklı sohbet eder.

4 YAŞ: 4 yaşına gelen bir çocuğun ise konuşması yetişkin konuşmasına çok yakındır; karmaşık cümleler kurabilir, uzun anlatımlar yapar, eklerin hepsini doğru şekilde kullanır ve “r” sesi dışında tüm konuşma seslerini üretir.

Haberin Devamı

Gecikmiş konuşma probleminde aileler genellikle kendiliğinden düzeleceği düşüncesiyle bekleme eğilimindedir. Ancak bu durum terapi için geç kalmalarına ve çocuktaki davranış problemlerinin artmasına neden olabilir. En önemlisi de çocuk okul döneminde sorunlar yaşayabilir; çünkü öğrenme ve okul başarısı için konuşma ve iletişim becerilerinin yaşa uygun bir şekilde gelişmiş olması gerekir. Bir öğrencinin okulda başarılı olabilmesi için eğitim ortamındaki öğretmenler ve öğrenciler ile sağlıklı bir iletişim kurması gerekir.

KONUŞMA GECİKMESİ NASIL TEDAVİ EDİLİR?

  • Konuşma gecikmesinin tedavisi konuşma terapisti tarafından yapılır.
  • Terapide çocukla çalışmanın yanı sıra, anne ve babanın çocukla kurduğu iletişimi etkili hale getirmeye yönelik teknikler öğretilir.
  • Ayrıca çocuklardaki dil ve konuşma gelişimini desteklemek için ebeveynlere evde uygulamaları için çeşitli egzersizler verilir, dil gelişimini desteklemek için oyun oynama ve kitap okuma etkinlikleri esnasında nelere dikkat etmeleri gerektiği öğretilir.
  • Her çocuğa ise bireysel özel terapi planı hazırlanır. Örneğin; cümleyi kurabilmesi için sözcük üretimi, eksik eklerini kullanımı ya da cümlelerdeki sözcük sayısı artırılmaya çalışılır. Tüm bu etkinlikler haftalık olarak izlenerek ailelere geri dönüş yapılır.