Paylaş
Herkes tanımalı, gündemde olmalı, gıpta ile bakılmalı, onun gibi olmaya çalışılmalı, o da kendini diğer insanlardan ya da arkadaşlarından farklı ve değerli görmeli…
Popüler olma, çalışkan olma değil, güzel olma değil, havalı olma değil, bazı özel yeteneklere sahip olma değil. Ancak tüm bunlar ve bunun gibi özellikleri içinde barındırma, herkesin söz ettiği, dikkati çeken bir kişi olmadır.
Göz önünde olmak ve bunun için belki çaba göstermek gerekmekte; ya da doğuştan kendini farklı konumlamak, kendini öyle hissetmek demek.
Okullarda, önceleri çalışkan olmak yeterli sayılsa da, artık başka özellikler içinde olmakta önemsenmekte. Popüler olmak, arkadaşlar arasında en önemsenen bir durum; belki veliler için sadece çalışkan ve derslerde başarılı olmak 1. sırada yerini korusa da…
Popüler olmanın ayrı bir duruşu, lider özelliğini destekleyen bir görünüşü olmalı. Arkadaş ortamında aranılan, adından söz ettiren, giydikleri örnek alınan ve takip edilen, onun gruba girmesi veya iletişimde bulunması ile grubun değer kazandığı farklı bir yapı, popüler olmak…
Popüler olmak, kişinin zaten olan özgüvenine daha bir katkıda bulunarak, onu sıradanlıktan daha da uzaklaştırıyor. Bu durumun devam etmesi, kişinin kendisine sağladığı doyum göz önüne alındığında belli bir çabayı sürdürme gerekliliğini de ortaya çıkarmış oluyor. En azından bu noktada kalmak ve daha da popülerliği geliştirmek gerekmekte.
Küçük yaşlarda popüler çocuk olmak aile ve okul sınırlarını da aşarak, ailenin katkıları ya da bazı durumları değerlendirmeleri, çocuklarındaki yetenekleri, film ve dizilerde kullanarak beslenmiş olabiliyor. Reklam çekimlerinde oyunculuk yaparak, basın ve yayın yoluyla tanınma olayı gerçekleşmiş oluyor. Zaten büyüklerin yanında küçük bir çocuk, ortamlarda her zaman ilgi çekici olmaktadır.
Ayrıca ilköğretim döneminde sosyal medya ile ilgilenen çocuklar, bu yolla popüler olma durumunu rahatlıkla kullanıp, takipçi sayısını artırmak, fotoğraflarının çok ‘’like’’ alması için çaba sarf edecektir. Belki paylaşmaması gereken özel fotoğraflarını beğeniye sunup, takipçi sayısını artırmak isteyecektir. Popüler olan arkadaşlarını inceleyip, onun paylaştığı fotoğrafların benzerlerini kendisi de uygulamak isteyecektir.
Ergenlik döneminde beğenilmek daha ön plana çıkacağı için bedenin değişen özelliklerini kullanmak isteyerek, kötü niyetli kimselerin hedefi haline gelebilecektir. Ya da içine kapanma eğiliminde olan ergenlerin sosyal ortama karışmadan internet aracılığıyla, karşısında bir ekran ve kendisi şeklinde sanal bir popülariteyi yakalamaları daha kolay olacaktır. Sosyal medya, iletişim, kolay fotoğraf paylaşımı, burada daha çok kişiye ulaşabilmenin en hızlı olduğu alan olması, insanlara bu imkanın sunulması, bunu değerlendirecek kişi sayısını da artırmaktadır. Bazen ister istemez, etkilenerek popüler olma yolunda adımlar atılmaktadır.
2-3 yaşlarındaki ‘’benmerkezci’’ tutumu takiben artık, kendisinin gücünü fark etmesi ve toplumda birey olduğunu anlamasıyla 4 yaşından itibaren popüler olmanın önemini hissedecektir. Bazı kaynaklara göre, 20-25 yaşa kadar sürdüğü kabul edilen çocukluk döneminde ‘’popüler çocuk sendromu’’ narsizmle karışık olarak devam edebilir. Kişilik özelliği müsait olanlarda ve popüler olmanın getirilerinden yararlanan bireylerde ‘’popüler kişi’’ olarak devam edebilir.
Aileler;
Önemli olan, popüler çocuğa ailenin yaklaşımı ve doğru tutumları olacaktır. Kendisini, ailenin yaşına uygun davranışlar içinde olan, bir bireyi olarak kabul etmeleri gerekir. Onların bu tutum içinde olması çevreden gelen aşırı ilgiyi tolere edecektir. Çocuk, bu konumundan dolayı her şeyi elde edemeyeceğini bilmeli ve bunu kendine bir hak olarak görmemelidir.
Dışarıdan gelebilecek yaklaşımlar için aile dikkatli olmalı ve konuları büyütmeden pas geçmeyi bilmeli, çocuklarının ‘’popüler çocuk sendromu’’ yaşamasına izin vermemelidir.
Paylaş