GeriMerve Tığlı Çınar Beslenme uykuyu nasıl etkiliyor?
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Beslenme uykuyu nasıl etkiliyor?

Beslenme uykuyu nasıl etkiliyor?

İşte, daha rahat uyumanızı sağlayacak besinler…

Bazı geceler uyumakta zorlanıyor musunuz? Bunun sebebinin beslenmeyle ilgili olabileceğini belirten Beslenme ve Diyet Uzmanı Merve Tığlı, uykuya dalmanıza yardımcı olacak besinleri sıraladı.

Uykumuzu etkileyen, besinler ve içeceklerin de dahil olduğu bir çok faktör vardır. Metabolizmanın çalışması gıda alımına bağlı olduğu gibi, sağlık açısından önemli bir yeri olan uykunun da alınan gıdaların niteliğiyle ilişkisi var. Bazı gıdaların uyuma sürecini kolaylaştırdığına bazılarının ise zorlaştırdığına dair görüşler bulunmakta. Kan basıncını ve nabzı düşüren kimi gıdalar metabolizmayı da yavaşlatarak uykuya yardımcı olabilirken, bazıları metabolizma ve beyin aktivitesini artırarak uykuyu zorlaştırabiliyor.

Alkolün uykuya etkisi

Az miktarlarda tüketildiğinde rahat uyumanızı sağlayacak besinlerin yanında bir de uykuya dalmakta zorlanmanızı sağlayacak bazı besinler ve içecekler vardır. Kafeinli ve alkollü içecekler bunlara en güzel örnektir. Kafeinli ve alkollü içeceklerin yatmadan en az 4-6 saat önce tüketiminin tamamlanmış olması gerekir ki rahatça uyuyabilin. Alkollü içecekler önce sizi bir parça rahatlatır ve hemen uykuya dalmanızı sağlar fakat uykunuzda rahatsız olmanıza neden olur.

Rahat uyumak için sıcak süt, su veya kafeinsiz çay gibi içeceklere bağlı kalmalısınız. Uyku düzenleyici bir madde olan triptofanın uyumaya yardımcı olduğu not edilmiştir. Vücudun seratonin üretmekte kullandığı bu madde beynin sinir trafiğini yavaşlatan bir nörotransmitterdir. Doğal triptofan içeren besinlere güzel bir örnek süttür. Ayrıca yoğurt, peynir gibi diğer süt ürünleri, ton balığı, kümes hayvanları, fasulye, tam tahıllı ürünler, ay çekirdeği, fıstık ezmesi, muz ve pirinç de triptofan içeren besinlerdir.

Rahat uyumanızı sağlayacak besinler

Süt: İyi bir triptofan kaynağı olan sütteki kalsiyumun ve süt proteinin de vücut üzerinde yatıştırıcı bir etkisi vardır. Ilık süt ve 1 tatlı kaşığı kadar fıstık ezmesi rahat bir uykuya dalmanızı sağlar.

Yoğurt-ayran: Düşük yağlı bir yoğurt veya ayran da içerdiği triptofan ve kalsiyum sayesinde aralıksız bir uyku çekmeniz için birebirdir.

Kafeinsiz çaylar: Sabah çok erken kalkacaksınız, erkenden uyumak zorundasınız ama akşam yediğiniz o ağır yemekten sonra uyumakta zorlanıyor musunuz? Bu durumda en doğrusu bitki çayları. Özellikle papatya ve ıhlamur çayları size huzurlu bir uyku verecektir.

Muz: Zengin triptofan, magnezyum ve potasyum içeriğiyle muz; kaslarınızı gevşetip sizi rahatlatıp derin bir uykuya dalmanızı sağlarken uyku kalitenizi de artırır.

Yulaf ezmesi: Çok miktarda tüketildiğinde yüksek lif içeriğiyle barsaklarınızı olumsuz etkileyebilecek yulaf ezmesinin 3 kaşığını yarım bardak düşük yağlı sütle hazırlayıp üzerine bir de tarçınla karıştırırsanız çok daha rahat uyuyabilirsiniz.

Tahıllı ekmek ve kümes hayvanları: Yorucu bir iş günün ardından akşam yemeğinde serotonin salınması için iki dilim tahıllı ekmek arasına koyacağınız bir parça ızgara ya da haşlanmış hindi veya tavuk eti uykuya dalmanızı kolaylaştırır.

Pirinç: Akşam yemeğinde az yağ ile pişirilmiş pirinç pilavı ve yoğurt uyku için etkili olabilir.

False