GeriMerve Tığlı Çınar Baba olmak isteyenlere özel beslenme tüyoları
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Baba olmak isteyenlere özel beslenme tüyoları

Baba olmak isteyenlere özel beslenme tüyoları

Fındık, balık ve yumurta sperm kalitesini artırıyor.

“Yedikleriniz ve yemek saatleriniz sperm kalitesini sandığınızdan daha çok etkiliyor” diyen Uzman Diyetisyen Merve Tığlı Çınar, baba olmak isteyenler için beslenme önerilerinde bulundu.

Her 20 erkekten biri azalmış fertiliteden etkilenir. Bunun anlamı bebek yapma sürecinin tahmin ettiğinizden daha uzun sürecek olmasıdır. Bu doğurganlık sorunlarının aşağıdaki etmenler söz konusu ise ortaya çıktığı tahmin edilmektedir.

  • %30 erkek yasam tarzı nedeniyle risk altında
  • %29 kadın da problem
  • %10 hem kadın hem erkek de problem
  • %5 diğer faktörler nedeniyle
  • %24 açıklanamayan

Nasıl bir beslenme programının doğurganlığı (fertilite) artıracağına dair çok fazla çalışma olmamasına rağmen, sağlıklı beslenmenin doğurganlık üzerinde olumlu etkileri olduğu bilimsel çalışmalarca kanıtlanmıştır. Sağlıklı bir yaşam tarzının bir parçası olarak dengeli beslenme, sperm kalitesini artıran faktörlerden biridir. Bu da bebeğinizin olma şansını da artıracaktır.

Baba olayı kolaylaştıracak beslenme programı nasıl olmalıdır?

Eğer beslenme programınızda tüm besin gruplarına yer verirseniz baba olma şansınız yükselecektir.

  • Tam tahıllı karbonhidratlar
  • Yağ oranı düşük protein kaynakları (yağsız et, balık ve bakliyat)
  • Bazı az yağlı süt ürünleri (örneğin, yarım yağlı süt ve yoğurt gibi)
  • Bol meyve ve sebze

Hangi besinler doğurganlık oranını artırır?

  1. Çinko ve selenyum: Kadınlarda hamile kalma sürecinde önemli bir rol oynadığı gibi yetersiz alındığında düşük sperm kalitesi ve spermlerin hareket yeteneğinin azalmasıyla da ilişkili bulunmuştur. Selenyum takviyeleri sperm kalitesini artırarak, gebelik şansını da artırmaktadır. Yağsız biftek, kuru fasulye ve tavuğun siyah eti çinkonun iyi kaynaklarındandır. Selenyum kaynakları ise fındık, tahıllı ekmek, balık, et ve yumurtadır.
  2. D Vitamini: Bir çalışmada D vitamini düzeyleri ve spermlerin hareket yeteneği arasında ilişki bulunmuştur. D vitamini eksikliği olan erkeklerin spermlerinin daha az hareketli olduğu gözlemlenmiştir. Vücudumuz güneş ışığına yanıt olarak D vitamini üretmektedir. Ayrıca D vitamini içeren yağlı balık, D vitamini ile güçlendirilmiş margarin ve bazı kahvaltılık tahıllar içeren besinlerin tüketimine ağırlık verebilirsiniz.
  3. Folat: Folik asitin doğal olarak oluşan şeklidir ve erkeklerde sağlıklı sperm yapımı için önemlidir. Sperm sayısının artması için folat açısından zengin bir beslenme programı gereklidir. Bir baba adayı olarak folik asit takviyesi almak gerekmez, ancak folik asit yönünden zengin besinlerin bol tüketimi faydalı olacaktır. Brokoli, ıspanak gibi yeşil yapraklı sebzeler folat yönünden zengindir. Ayrıca portakal, patates ve kuru baklagiller de folat içerir. Kahvaltılarınızda folik asitle zenginleştirilmiş kahvaltılık gevrekler de beslenme programınızın folat içeriğini artırmaya yardımcı olur.
  4. Antioksidanlar: Hücre zarına zarar verebilecek serbest radikallerin sayısını azaltarak sperm kalitesini artırabilir. Bazı çalışmalarda, antioksidan içeriği yüksek bir diyetin düşük kaliteli sperm olasılığını azalttığını göstermektedir. Antioksidan vitaminler, C vitamini, E vitamini ve A vitamini formu olan betakaroten, meyve ve sebzelerde bol miktarda bulunmaktadır. İş yerinde buzdolabı veya masanızda bir salkım üzüm, çantanızda bir elma bulundurarak antioksidan vitaminleri beslenmenizde pratik bir şekilde artırabilirsiniz. Eğer antioksidan düzeyi yüksek besinlere, beslenmenizde yeteri kadar yer veremiyorsanız supleman takviyelerinden faydalanabilirsiniz.

Kafein tüketimi baba olmayı etkiler mi?

Eğer aşırı miktarda çay ve kahve tüketmiyorsanız bu içeceklerin tüketimine devam edebilirsiniz. Öyle ki kafein tüketimi ve sperm kalitesi arasındaki ilişkiyi saptamak üzere yapılan çalışmalarda anlamlı sonuçlara ulaşılmamıştır. Tabii sigara içenler için ayni şey geçerli değil.

Alkol kullanımı

Düzenli bir alkol alımınız varsa azaltmanızı tavsiye ederim. Çünkü orta düzeyde alkol tüketen (haftada 4-5 kadeh) erkeklerin sperm kalitelerinde bir azalma gözlenmezken, bu miktarı her gün düzenli alan erkeklerin sperm kalitelerinde belirgin bir azalma saptanmıştır.

Yüksek düzeyde alkol tüketimi testosteron başta olmak üzere tüm hormon düzeylerini etkilemektedir. Ayrıca düzgün sperm oluşumu için testislerin yeteneğini etkiler. Yüksek alkol alımınızı varsa bunu 4-5 ay gibi kısa bir süre bile azaltsanız bir bebek sahibi olma şansınız artacaktır. 

False