Geriİpek Ağaca Özger Stresliyken yüksek kalorili besinlere yöneliyoruz
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Stresliyken yüksek kalorili besinlere yöneliyoruz

Stresliyken yüksek kalorili besinlere yöneliyoruz

Ruhsal durumumuz ve duygularımız iştahımızı nasıl etkiliyor?

Psikolojik durumumuz ve beslenmemiz yakın ilişkili. Ruhsal durumumuzun o anda seçtiğimiz yemekleri, yediğimiz miktarı hatta yeme sıklığını bile etkilediğini söyleyen Uzman Diyetisyen İpek Ağaca Özger, duygu durumumuza göre nasıl beslendiğimizi anlattı.

Stresliyken çok yiyoruz; mutluyken iştahımız kesiliyor (bazılarımızın da iştahı artıyor); aşık olunca canımız bir şey yemek istemiyor; bir yakınımızın ölümü gibi travmatik bir durumda ise çoğumuzun iştahı tamamıyla kesiliyor.

Duygularınız ile beslenme durumunuzu birbirinden ayırın

Kilo almamak hatta kilo vermek için duygu durumunuz ile beslenme durumunuzu ayırmanızı öneriyorum sizlere! Can sıkıntısında, çok stresli olduğunuzda önünüze ne gelirse yemek yerine; dışarı çıkıp spor yaparsanız hem kendinizi daha çok rahatlamış hissedersiniz hem de hafif ve zinde hayatın tadını çıkartırsınız.


Mutsuzken çok yiyoruz, pişmanlık duygusu ile birlikte daha da mutsuz oluyoruz

Stresliyken yüksek kalorili besinlere yöneliyoruz

Üzgün ve mutsuzken de yeme durumumuz değişiyor. Mutsuzken fazla miktarda besin tüketen kişilerde, mutsuzluk duygusuna yemek sonrası pişmanlık duygusu da ekleniyor. Ardından kişi daha da mutsuz oluyor. Bu kısır döngüyü kırmak lazım; geçici değil, kalıcı düşünün. Yemek yerken yaşadığınız 5 dakikalık bir mutluluk mu yoksa hafif ve zinde geçireceğiniz ömür boyu bir mutluluk mu sizin istediğiniz?


Travmatik bir olay sonrasında hiç yemiyoruz!

Stresliyken yüksek kalorili besinlere yöneliyoruz

Bir yakınımızın ölüm durumunda veya bizi çok derinden üzen ve sarsan travmatik bir olay sonrasında yemek yemek istemeyiz hatta hızlıca kilo veririz. Bu verilen kilolar açlığa bağlı oluşan kas ve su dokusu kaybıdır. Kas ve su doku kaybı, kişide halsizlik yaratır. Güçlü olmamız gereken bu zor günlerde aşırı halsizlik yaşamamak için, sağlıklı besinlere yönelmemiz gerekir.


Stresliyken neler tüketiyoruz?

Stresliyken yüksek kalorili besinlere yöneliyoruz

Öfke, depresyon, sıkıntı, anksiyete ve yalnızlık gibi negatif duygu durumlarında ‘fazla yeme’ davranışının ortaya çıktığı yapılan pek çok bilimsel araştırmada görülmüştür. Obez bireylerin sinirli olduklarında aşırı yemek yedikleri ve yemenin anksiyetelerini azalttığı bilinmektedir. Besinlerin tüketimi, mutluluk hormonu sentezinde artışa sebep olmaktadır.

‘Stresliyken canınız ne ister, hangi besinlere yönelirsiniz?’ sorusunu yönelttiğim kişilerin büyük çoğunluğunun ‘hızlı yenen, çıtırtılı ve gürültülü sesler çıkartan, lezzetli ve yüksek kalorili besinlere yöneldiklerini gördüm. Bu tarz besinlerin kişilerin stres durumlarını bir miktar olsa rahatlama ve efor sarf etme amacıyla tercih ettikleri düşünülebilir.

Stresli ve sıkıntılı olduğunuz zamanlarda yemek yemek yerine yürüyüş yaparak veya dans ederek stresinizi atabilirsiniz. Böylece spor yaparak kendinizi daha iyi hisseder ve ideal kilonuzu da korumuş olursunuz.


Peki ya aşık olunca…

Stresliyken yüksek kalorili besinlere yöneliyoruz

Yapılan çalışmalarda; mutlu olunan zamanlarda daha çok açlık yaşandığı ve yeme eğiliminin arttığı görülmüştür. Bazı bireylerin ise mutluyken yeme durumu değişmeyebilmektedir.

Aşk duyguların belki de en güzeli. Aşık olunca iştahımız kapanıyor hatta bir süre hiç yemek yiyemediğimiz bile oluyor. Bilimsel araştırmalar bu ilişkiyi şöyle açıklıyor: Aşk ve sevgi ilişkileri sırasında dopamin hormonu salgısındaki artışla beraber serotoninin salgısının azalması söz konusu. Bu azalma, özellikle bazı reseptörler üzerindeki etkisiyle iştah durumunda hatta gastrointestinal sistem işlevinde değişikliklere yol açabiliyor. Aşık olunca iştahımızın azalmasının yanı sıra ishal vb. durum da görülebiliyor. Duygu durumumuz ile sindirim sistemimiz de yakından ilişkili.


Başarısız hissettiğimizde hamur işine yöneliyoruz

Stresliyken yüksek kalorili besinlere yöneliyoruz

Başarısızlık hissi yaşarken ilk tüketmek istediğimiz besinler ise hamur işi besinler gibi tuzlu ve doyurucu besinler veya hamburger oluyor. Bu besinlerin bizi iyi hissettirdiğine ve başarısızlık hissi durumunda karbonhidrat isteğimizin olduğuna dair bazı araştırma sonuçları da mevcut. Bu durumun farkında olup doğru besin seçimlerine yönelmeliyiz. 

False