Geriİdil D. İmamoğlu Yazın gıda zehirlenmesinden korunmanın yolları
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Yazın gıda zehirlenmesinden korunmanın yolları

Yazın gıda zehirlenmesinden korunmanın yolları
Abone Olgoogle-news

Gıda zehirlenmeleri ölüme bile neden olabiliyor!


GIDA ZEHİRLENMELERİ ÖLÜMLERE BİLE NEDEN OLABİLİR

Yazın gıda zehirlenmesinden korunmanın yolları

Aslında sağlıklı olan besinlerin yetersiz hijyen koşulları altında sunumu ve tüketilmesi, bu besinlerin son derece tehlikeli ve sağlığı tehdit eden hale gelmelerine neden olur. Besin zehirlenmeleri çoğunlukla hafif seyirli ve kısa süreli rahatsızlıklardır. Ancak, zehirlenmeye neden olan besin veya bireysel bazı faktörlerden ötürü hastalığın daha ağır seyretmesi hatta ölümle sonuçlanması da görülebilmektedir.


NEDEN YAZ AYLARINDA ZEHİRLENMELER ARTAR?

Yazın gıda zehirlenmesinden korunmanın yolları

Besin kaynaklı zehirlenmelere neden olan bakteriler üremek için daha uygun olan ortamı, havaların ısınması ile beraber bulurlar. Bu da yaz aylarında zehirlenmelerin görülme sıklığını artırmaktadır.


GIDA ZEHİRLENMELERİNİN BELİRTİLERİ NELERDİR?

Yazın gıda zehirlenmesinden korunmanın yolları

Gıda zehirlenmeleri genellikle aniden başlar. Enfeksiyona neden olan besinin tüketilmesinden itibaren 30 dakika ile 72 saat arasında hastalık belirtileri ortaya çıkabilir. İshal, bulantı, kusma, şiddetli karın ağrısı ve karında kramplar gibi sindirim sistemi şikayetlerinin yanı sıra zehirlenen kişide ateş de görülebilir.

Besin kaynaklı zehirlenmeleri en aza indirmek için hem çevre hijyen koşullarına dikkat edilmeli hem de besin hazırlama ve pişirmede bazı kurallara dikkat edilmelidir.


GIDA ZEHİRLENMELERİNDEN KORUNMAK İÇİN NELER YAPILABİLİR?

Yazın gıda zehirlenmesinden korunmanın yolları


1. Besinleri güvenilir yerlerden almaya özen gösterin. Bildiğiniz restoranlardan yemek yemeye dikkat edin. Özellikle açıkta saatlerce bekletilen ürünleri (et döner, tavuk döner gibi) tüketmemeye özen gösterin. Bakteriler üremek için özellikle et, süt, tavuk, balık ve yumurta gibi protein yönünden zengin besinleri tercih ederler. Bu nedenle proteinden zengin besinler, besin zehirlenmesi açısından potansiyel tehlikeli besinlerdir. Bu besinlerin açıkta bekletilmemesine özellikle dikkat edilmelidir.

2. Aldığınız besinlerin etiket bilgilerini okumaya özen gösterin. Ürünlerin üretim tarihi, son kullanma tarihi gibi bilgilerin yani sıra üretim iznine ve saklama koşullarına uyup uymadığını da mutlaka kontrol edin.

3. Tükettiğiniz süt ve süt ürünlerinin mutlaka pastörize edilmiş olmasına dikkat edin. Açıkta satılan süt, peynir vb. ürünleri almamaya özen gösterin.

4. Çatlak ve kirli yumurtaları kesinlikle almayın. Kirli yumurtaları kullanmadan önce mutlaka yıkayın. Yumurta ile temas ettikten sonra ise mutlaka ellerinizi yıkayın.

5. Dondurulmuş ürünleri alırken soğuk zincirinin kırılmamış olmasına, yani paketin içinde buz kristallerinin olmamasına dikkat edin. Dondurulmuş besinler çözünürken üremeye ve bozulmaya açık hale gelir bu şekilde çözünüp tekrar donan besinler tehlike doğururlar. Evde tüketeceğiniz dondurulmuş ürünleri mutlaka buzdolabında çözdürmeye özen gösterin. Sıcak mevsimlerde oda sıcaklığı yüksek olduğundan; oda sıcaklığında yapılacak çözdürme, tehlikeli bakteriyel üremelere de zemin hazırlar.

6. Aldığınız konservelerin zarar görmemiş, kabarmamış ve tarihinin geçmemiş olmasına özen gösterin.

7. İçme sularından da çeşitli hastalıklara yakalanmak olasıdır. Bu nedenle içme sularının güvenilir kaynaklardan olduğuna dikkat edin. Güvenilirliğinden emin olmadığınız suları ise kaynatmadan içmemeye özen gösterin.

8. Çiğ besinlerle pişmiş besinleri birbirine temas etmeyecek şekilde ve üzeri kapalı olarak muhafaza etmeye özen gösterin.

9. Yemeklerinizi mümkün olduğunca günlük olarak hazırlayın ve mümkünse bir defadan fazla ısıtmayın.

10. Besinleri hazırlarken ve pişirirken mutfak hijyen kurallarına dikkat edin. Ellerinizi sık sık yıkayın.


BAĞIŞIKLI SİSTEMİ ZAYIF OLANLARI DAHA ÇOK ETKİLİYOR

Yazın gıda zehirlenmesinden korunmanın yolları

Besin kaynaklı zehirlenmelere herkes yakalanabilir. Ancak bağışıklık sistemi daha zayıf olan bebekler, çocuklar, hamileler, yaşlılar ve kronik hastalığı olan bireyler büyük risk altındadır. Bahsi geçen tüm bu önlemler bireysel olarak bizlerin hastalıklardan korunmak için yapabileceklerimizdir. Ancak dışarıda yemek yediğimizde, tüm bu hususlara dikkat edilip edilmediğini bilemiyoruz. Bu nedenle kişilerin mutlaka kendi bağışıklık sistemlerini de güçlendirmelerinde fayda vardır.


MİDE RAHATSIZLIKLARI TEDAVİ ALTINA ALINMALI

 Yazın gıda zehirlenmesinden korunmanın yolları 

İşte bu noktada ilk ve en önemli nokta aslında mide rahatsızlıklarının giderilmesidir. Mideyle ilgili sağlık sorunları ve bunlara bağlı kullanılan antiasitler, aslında midenin kuvvetli asitliğini önleyerek kişinin rahatlamasını sağlar. Fakat midenin asitliği aynı zamanda vücuda giren mikroorganizmaların bertaraf edilmesi için de önemlidir. Bu nedenle bir mide rahatsızlığı varsa uzun vadeli düşünerek mutlaka tedavi olunmalıdır.

Bağırsağın sağlıklı bakteriyel florası da bizi yine enfeksiyonlardan koruyan önemli bir destektir. Bu nedenle, düzenli tuvalete çıkma rutini olmayan, sık antibiyotik tedavisi alan, bağışıklık sistemi zayıf olan bireylerin doktorlarına danışarak gerekli probiyotik destekleri kullanmalarında fayda vardır.


HİJYEN KURALLARINA DİKKAT EDİN

Yazın gıda zehirlenmesinden korunmanın yolları

Bağışıklığı desteklemek yine besinlerle olacağı için bireysel hijyen kurallarına dikkat ederek besin çeşitliliğini olabildiğince zengin tutmaya çalışmak, kişileri besinlerden gelebilecek hastalıklardan da koruyacaktır.

False