GeriGöksu Telmaç İç konuşmalar ve düşünceler
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

İç konuşmalar ve düşünceler

İç konuşmalar ve düşünceler
Abone Olgoogle-news

Sabah uyandığınızda yataktan kalkmadan başlar kendinizle sohbetleriniz ve gün boyu devam eder. Öyle ki uykuda bile gün içerisindeki fikirlerinizin devamını görebilirsiniz.

Bir gününüzü kısaca gözden geçirin.

Sabah uyandığınızda yataktan kalkmadan başlar kendinizle sohbetleriniz ve gün boyu devam eder. Öyle ki uykuda bile gün içerisindeki fikirlerinizin devamını görebilirsiniz.

Terapilerimizde çok önemli olan bir döngü de bu sisteme dayanır. 3D kuralı!

3D kuralı nedir?

Düşünce- Duygu-Davranış döngüsü 3D farkındalığı olarak anılır ve psikolojide büyük önem taşır. Her güne ya da olaya birden fazla düşünce ile başlarız. Bu düşünceler duygu durumumuzu etkiler ve bir duygu da ekleriz. Bu düşünce ve neden olduğu duygu, bizi bir davranışa yönlendirir.

İç konuşmalar ve düşünceler

Küçük iç sesler, slogan gibi beynimizde dönüp durur. Özelikle iyi hissetmediğimiz günler olumsuz otomatik düşünceler birer birer sahneye çıkar.

Bugün kötü geçecek. 

İş görüşmem olumsuz olacak. Borçlarımı ödeyemeyeceğim.

Raporumu beğenmeyecekler. Başarısız olacağım.

Beni sevmiyor-beğenmiyorlar.” vs…

Bizi etkileyen olaylar değil, olaylara yüklediğimiz anlamlardır!

Her birey her olaya aynı tepkiyi vermez, hayat boyu deneyimleriyle geliştirdiği düşünce sistemleriyle bir anlam yükler ve bu anlam doğrultusunda davranır. Örneğin bir iş yerinde bir sunum yapmak gerektiğinde biri “Kesin yine rezil olacağım, elim ayağıma dolaşacak” diyerek mutsuz ve kaygılı olurken bir başkası “Terfi etmeme büyük bir fırsat olabilir, harika bir iş çıkarmalıyım” diyebilir. Sunum aynı sunumdur ama yüklenen anlamlar ve verilen tepkiler tamamen zıttır.

Danışanlarımın pek çoğuna olaylar karşısında nasıl daha farklı ve sağlıklı düşünce sistemleri geliştirebileceklerini çalışırım. Yeni deneyimlerle şekillenen düşünce ve davranışlar yeni duygularla pekişir ve kalıcı hale gelir.

Düşüncelerinizin kontrolü sizin elinizde!

İç konuşmalarınızı ve düşünce balonlarınızı takip edin. Olumsuzları olumluya çevirip duygularınızı da kontrol edebilirsiniz. Başarısız olmaktan korktuğunuzda “Elimden geleni yapacağım, en azından bir deneyimim olacak” şeklinde düşündüğünüzde bile değişim başlayacaktır. Sadece düşünceyle olmuyor diyorsanız haklısınız. Şimdiye kadar yaşadıklarınız da düşünceleriniz ve deneyimleriniz nedeniyle olmadı mı? İçsel farkındalığınızı takip edip arttırdığınızda ne kadar çok olumsuz ve kaygı dolu düşünceleriniz olduğunu göreceksiniz. Karmaşık süreçleri bir psikolog desteği ile aşabilirsiniz. Ancak yapacağınız düşünce takibi bile normal hayatınızı daha kaliteli hale getirmeye yardımcı olacaktır.

Hadi kendinizi bir gün boyunca takip edin. Sizin 3D’leriniz nasıl işliyor?

Şunları görmeniz olası:

Kişisel algılamalarınız

Aşırı kuralcı yaklaşımlar –meli, -malılar,

İyiyi yok sayma,

Felaket senaryoları,

Başkaları adına düşünüp tahminde bulunma,

Kendine güvenden uzak yaklaşımlar…

False