GeriDeniz Berksoy Hangi pekmez neye iyi geliyor?
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Hangi pekmez neye iyi geliyor?

Hangi pekmez neye iyi geliyor?
Abone Olgoogle-news

Kış ayının gelmesi ve korona virüsünün varlığı vücudumuza daha çok dikkat etmemizi gerektiriyor. Bağışıklığımızı güçlendirmek ve besin eksikliklerimizi gidermek daha önemli hale geldi. Bu konuda önemli desteği olan, kış ayının vazgeçilmez lezzetlerinden pekmezin faydalarına göz atalım.

Geleneksel lezzetlerimizden biri olan pekmez; yetişkinler, çocuklar, hamile ve emziren anneler, yaşlılar için doğal bir besin takviyesidir.

Pekmez çeşitli meyve şıralarının kaynatılıp koyulaştırılmasıyla elde edilen kıvamlı, tatlı bir üründür. Köylerde geleneksel yöntemlerle üretilen pekmez, günümüzde modern tesislerde, teknolojik tekniklerle, standartlara uygun olarak da üretilmektedir.

Pekmez şişmanlatır mı?        

Pekmezle ilgili en merak edilen konu ise pekmezin kilo aldırıp aldırmayacağıdır. Pekmez, yapısı gereği doğal bir şekerdir. Meyvelerin doğal şekerini bünyesinde barındırır. Pekmez ölçülü olarak tüketildiğinde kilo aldırmaz. Gün aşırı; 1 tatlı kaşığı veya 1 çorba kaşığı tüketilmesi faydalı olacaktır.

*Pekmezi şeker içeriği sebebi ile diyabet hastaları tüketmemelidir.

Pekmez çeşitleri ve faydaları

Üzüm pekmezi: İçerdiği yüksek oranda kalsiyum ve demir sayesinde günlük demir ve kalsiyum ihtiyacınızı karşılamanıza yardımcı olur. Demir, oksijenin vücutta tüm dokulara taşınmasına yardımcı olur, kan yapımını sağlar. Kalsiyum kemik erimesinin önlenmesinde etkilidir; ayrıca diş sağlığı açısından da önemlidir.

Dut pekmezi: Antosiyanin yapısı kuvvetlidir. İçerdiği selenyum sayesinde soğuğa karşı vücut direncini arttırmada yardımcı olur.

Keçiboynuzu pekmezi: Pekmezlerin en şifalısı olarak değerlendirilir. Astım hastalarına tavsiye edilebilir, içerdiği gallik asit akciğerlere etkisi bulunan güçlü bir antioksidandır. Bronşit hastalığına, öksürük sıkıntısı olanlara iyi gelir. Mide hastalıklarına, mide yanması gibi sıkıntıları olan kişilere önerilir.  

Kayısı pekmezi: Potasyum yönünden zengin bir besindir. Potasyum minerali, normal kalp atışı, kan basıncının ayarlanması ve kasların kasılıp gevşeme hareketinin gerçekleşmesi için önemlidir. Kayısının içinde bulunan beta-karoten; kanserin, özellikle akciğer kanserinin, kalp hastalıklarının ve kataraktın önlenmesine yardımcıdır. Kayısı kabızlığa karşı etkili bir meyvedir.

Hurma pekmezi: Dengeli şeker oranına sahiptir. Hurma meyvesi suda çözünebilir lif içeriği yüksek olduğu için sindirim sistemi rahatsızlıklarını (kabızlık, gaz, hazımsızlık vb) önlemeye ve gidermeye yardımcı olur. Ayrıca demir ve magnezyumdan zengindir.

Nar pekmezi: Bol miktarda potasyum ve C vitamini içerir, antioksidanlar yönünden de oldukça zengindir. Nar pekmezindeki antioksidan miktarının yeşil çay, kızılcık ve portakal suyuna göre kat kat fazla olduğu bulunmuştur. Yağ ve proteinin hemen hemen hiç bulunmadığı nar, tam bir potasyum deposudur. 100 gram narda, 250-300 mg potasyum bulunmaktadır, C vitamini açısından zengindir. Oksitlenmeyi önleyici maddeler olan antioksidanlar bakımından nar suyu yeşil çaya göre çok daha zengindir.

Karadut pekmezi: Karadut meyvesi çok güçlü antioksidanlar içerir. Bu güçlü antioksidanlar serbest radikalleri etkisiz hale getirerek bağışıklık sistemini güçlendirir. İçerdiği flavonoidler sayesinde kalbi koruyucu, yaşlanmayı geciktirici etkisi bulunur. Betakaroten (A vitamini) içerir. Yüksek miktarda demir içerdiğinden kansızlıkta destekleyicidir. Anne sütünü arttırıcı etkisi vardır.

Kara üzüm pekmezi: Diğer antioksidan pekmezler gibi yüksek antioksidan değerlerine sahiptir. Kanın antioksidan kapasitesini çoğaltır. Ağız yarası, aft gibi hastalıklara iyi gelebilir.  İçerdiği B vitaminleri (B1 ve B2) sayesinde iyi bir B vitamini deposudur.

False