GeriSağlık Sağlıklı mutfak alışverişinin püf noktaları
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Sağlıklı mutfak alışverişinin püf noktaları

Sağlıklı mutfak alışverişinin püf noktaları

Sağlıklıysa at sepete!

Mutfak alışverişi yaparken aldıklarınızın sağlıklı olup olmadığına ne kadar dikkat ediyorsunuz? Beslenme Uzmanı Lale Özbek, sağlıklı mutfak alışverişin püf noktalarını anlattı.

İlk önce sebze ve meyve reyonu

Alışveriş sepetinizle ilk olarak meyve-sebze reyonuna uğrayın. Her gün 5 porsiyon meyve-sebze tüketmeye özen gösterin. Kilolarca almak yerine meyveleri tüketirken porsiyon miktarlarına uymak gerektiğini hatırlayın. Aldığınız sebzelerin mevsim meyve-sebzesi olmasına dikkat edin. Örneğin kış mevsiminde domates yemekten kaçınmakta fayda var. Bağışıklık sistemini güçlendiren mevsiminde yetişen karadut, yaban mersini, çekirdekli siyah üzüm, lahana, brokoli, karnabahar, sarımsak, soğan, domates, maydanoz, yeşilbiber ve zerdeçal alışveriş sepetinin renkli ve sağlıklı sebzelerin arasında yer alıyor. Bu sebze ve meyveler haricinde gaz şikayetleri için tarçın ve elma sepetteki yerini alıyor.

Meme kanseri olanlar bu besinlerden uzak dursun!

Meme kanseri veya fibrokistik meme yapısına sahip kişiler soya fasulyesi, soya yağı, keten tohumu, meyan kökü ve rezeneden uzak durmalı. Katı yağ ve margarin tüketiminden kaçınmanın gerekiyor, sofrada zeytinyağı ve ayçiçeği yağının kullanılmalı. Fındık, ceviz, badem gibi E vitamini açısından güçlü olan kuruyemişlerin günlük beslenme düzeninde olması gerekiyor. Ancak bu yiyecekler avuç avuç yenmemeli.

En sağlıklısı evde yapılan yoğurt

En sağlıklı olan evde yapılan yoğurt. Her yaş döneminin vazgeçilmezi olan günlük süt ve yoğurt mutlaka alışveriş sepetinde olmalı. Ayrıca kefir, boza, prebiyotik – probiyotik yoğurtların bağırsak ve meme kanserinden koruyucu etkisi bulunuyor.

Anne sütünden sonra en iyi kalitede protein kaynağı olan yumurtanın haftada 2-3 kez tüketilmesinde fayda var. Değişiklik için bazen omlet, bazen menemen yaparak sofranıza farklı lezzetler katabilirsiniz.

Posa miktarını artırmak için ve daha uzun süreli tokluk sağladığından beyaz ekmek yerine tam buğday ekmeğini düşünmeden sepete atmanızda fayda var.

Haftada 2 gün kırmızı et tüketmek için et reyonuna uğramayı unutmayın. Dengeli ve yeterli beslenme düzenin oluşturulabilmesi için balık, et ve kuru baklagillerin alışveriş listesinde eksik olmaması gerekiyor. Hem protein hem demir deposu olan kuru baklagilleri haftada 2-3 öğün sofranızda bulundurmaya özen gösterin. Bu nedenle 1 paket nohut, 1 paket kuru fasulye, 1 paket mercimeği sepete atmayı alışkanlık haline getirin. Balıklar arasında özellikle somonu tercih ederek sağlıklı alışverişinizi tamamlayabilirsiniz.

Sepete girmemesi gerekenler

Sosis, salam, cips, mayonez, turşu, asitli içecekler, hazır ve katkılı yiyecekler alışveriş sepetinde bulunmaması gereken ürünlerdendir. Promosyon ve kampanyaların albenisine rağmen bu ürünlere “hayır” diyebiliyorsanız, sağlıklı alışverişinizi tamamlamış olacaksınız.

False