GeriSağlık Pandemide artan uyku bozukluklarına karşı nelere dikkat edilmeli?
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Pandemide artan uyku bozukluklarına karşı nelere dikkat edilmeli?

Pandemide artan uyku bozukluklarına karşı nelere dikkat edilmeli?
Abone Olgoogle-news

Uyku, sağlıklı ve dengeli bir yaşamın en önemli gereklerinden biri. Ancak fiziksel ve psikolojik birçok nedene bağlı olarak yaşanabilen uyku bozuklukları, sağlığı ve yaşam kalitesini olumsuz yönde etkiliyor. Özellikle pandemi döneminde arttığı gözlenen uyku bozukluklarına karşı ne yapılmalı? ‘Bir türlü uykuya geçemiyor ve sabahları da uyanamıyorum’ diyenler bir tedavi almalı mı? Uyku sorunları yaşayanlar için pratik yöntemler var mı?

Uyku problemlerinin eğer başka bir sağlık sorunu veya bir ilaç kullanımına bağlı olarak ortaya çıkmıyorsa psikolojik kökenli olabileceğini belirten Sağlık Hizmetleri MYO Öğr. Gör. Klinik Psikolog İrem Burcu Kurşun, sağlıklı uyku için tavsiyelerde bulundu.

Ilık bir duş, meditasyon ya da egzersiz iyi gelir

Kişilerin yoğun stres ve fazla kaygı yaşadıklarında veya depresif bir tutum içinde olduklarında uyku problemlerinin sıklıkla görüldüğünü söyleyen İrem Burcu Kurşun, yaşanan pandemi sürecinin bireylerde iş hayatı, ev yaşamı ve sağlıkla ilgili kaygıları çoğalttığına dikkat çekti. Sürekli evde olmanın da bireylerin depresif tutumlarının artmasına neden olabildiğini söyleyen Kurşun, sağlıklı bir yaşam için 15 yaşından sonra her bireyin günde en az 7 saat uyumasının önerildiğini kaydetti. Büyüme hormonu uykuda salgılanır, öğrenme uykuda gerçekleşir, zihnin ve bedenin dinlenmesi için hangi saatlerde uyuduğumuza dikkat etmemiz gerekiyor. Farklı görüşler söz konusu olsa da bedenimizin sağlıklı çalışması açısından gereken uyku hormonu en fazla gece 23.00 ve 02.00 saatleri arasında salgılanıyor. Bu nedenle bu saatlerde uykuda olmak önemli.

Düzenli ve sakinleştirici bir uyku rutini oluşturmanın önemli olduğunu vurgulayan Kurşun, sorunsuz bir uyku için şu tavsiyelerde bulundu: “Uyuduğumuz odanın havalandırılması, temiz çarşaflar ve temiz uyku kıyafetleri oldukça önemli. Uykudan birkaç saat önce beslenme ve sıvı alımının durdurulması beslenme uzmanları tarafından öneriliyor. Ilık bir duş, sakin bir müzik veya kısa bir meditasyon da iyi gelebilir. Kaygılarla ilgili olumsuz duyguların ve düşüncelerin farkında olmak, egzersiz yapmak ve günlük rutinde sağlıklı beslenmek de uyku kalitesini olumlu yönde etkiliyor.”

Profesyonel destek için ağır sorunlar beklenmemeli

Yeterli uyku alınmadığında düşünce ve duyguların daha fazla olumsuzlaştığını ve agresif davranışların görülebildiğini, ayrıca hata yapma oranı ve hafıza problemlerinin de arttığını söyleyen İrem Burcu Kurşun, uyku bozukluklarında profesyonel destek alınması için mutlaka ciddi bir sorun yaşanmasını beklememek gerektiğine dikkat çekti. “Kişiler, farkındalıklarını arttırmak, daha sağlıklı olmak ve bireyler arası ilişkilerini daha iyi yönetmek için gelişim odaklı profesyonel destek alabilirler” diyen Kurşun, “Özellikle psikolojik sorunlarda kişinin günlük yaşamını ve sağlığını ciddi bir şekilde etkilemeden, sorunun varlığına dair bir farkındalık oluştuğunda destek alması önemlidir. Uyku problemlerinin sağlığa bağlı nedenleri olabilir. Bu nedenle öncelikle mutlaka doktora görünmek gerek. Demir eksikliği, B12 eksikliği gibi durumlara bağlı uyku problemleri görülebilir. Öncelikle doktor tarafından organik nedenlerin elenmesi önemli. Eğer kişinin bedensel sağlığı ile ilgili bir problem yoksa bir klinik psikolog desteği istenebilir” açıklamasını yaptı.

Bağışıklık güçlendirici detoks yapımı
False
Haber Yorumlarını Göster
Haber Yorumlarını Gizle