GeriGürül Öğüt Adını modayla özdeşleştiren marka
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Adını modayla özdeşleştiren marka

Küçük bir şapka dükkanında 79 yıl önce başlayan yolculuğun reklamlarla öyküsü.

TÜRKİYE’NİN İLK MODA REKLAMVERENİ

Vakko'nun temeli, 1934'te Vitali Hakko tarafından "Şen Şapka" adıyla kurulan, küçük bir şapkacı dükkanına dayanır. "Şen Şapka" Vakko'ya dönüştükten sonra, Türk ipeği, pamuğu ve yünüyle eşarplar üretmeye başlar.

Adını modayla özdeşleştiren marka

Vakko, Türkiye'nin ilk moda reklam vereni olduğu gibi, Şen Şapka da ilk reklam verenlerden biriydi. Fransızca, Le Journal d'Orient'te yayınlanan Şen Şapka ilanı 1942 yılına aittir.

Adını modayla özdeşleştiren marka

Vakko markası 1938’den itibaren kullanılmaya başlanır. Vakko eşarplarının popülerleşmesi, Vakko'yu genişlemeye ikna eder. Böylece, günümüzde de üretimi devam edilen ilk Türk emprimeleri için 1948’de İstanbul, Kurtuluş'ta küçük bir ipek baskı atölyesi kurulur.

Adını modayla özdeşleştiren marka

1948 TARİHLİ İLANLAR

Adını modayla özdeşleştiren markaAdını modayla özdeşleştiren marka


Türkiye'deki ilerleme ve yenilenme ortamının canlılığıyla harekete geçen Vakko, şapka, eşarp ve emprime kumaşların yeterli olmadığını fark eder ve ürün gamını genişletmeye başlar.

1950’LER

Adını modayla özdeşleştiren markaAdını modayla özdeşleştiren marka

Adını modayla özdeşleştiren marka

Adını modayla özdeşleştiren marka

Adını modayla özdeşleştiren marka

“VAKKO’NUN SIRRI NEDİR?” KAMPANYASI (1953)

Adını modayla özdeşleştiren markaAdını modayla özdeşleştiren marka

Adını modayla özdeşleştiren marka


1960’LAR


Vakko, ilk moda mağazasını 1962'de, İstanbul'da, Beyoğlu'nda açar. Bu mağaza perakendecilik sektörünü pazarlıksız satış, düzenli indirimli satış, satılan malın değiştirilmesi, geri alınması gibi çağdaş uygulamalarla tanışır. Merter'deki fabrika ise 1968'de inşa edilir.

Adını modayla özdeşleştiren markaAdını modayla özdeşleştiren marka

Adını modayla özdeşleştiren marka

Adını modayla özdeşleştiren marka

Adını modayla özdeşleştiren marka

Adını modayla özdeşleştiren marka

Adını modayla özdeşleştiren marka

Vakko ikinci moda mağazasını 1973'te Ankara'da açar. Takip eden yıllarda yedi Vakko moda mağazası, bir dizi Vakko Eşarp, Kravat, Gömlek, Superfine Mağazası ve bayisi, 1982 yılında ise Türkiye'nin ilk gençlik mağazası Vakkorama, İstanbul'da açılır. Tüm Türkiye'de yürütülen reklam kampanyaları ve Vakko takviminin düzenli unsurları olan yıllık moda gösterileri Vakko imajını güçlendirir.

1970’LER

Adını modayla özdeşleştiren markaAdını modayla özdeşleştiren marka

Adını modayla özdeşleştiren markaAdını modayla özdeşleştiren marka


1980’LER

Adını modayla özdeşleştiren markaAdını modayla özdeşleştiren marka

Adını modayla özdeşleştiren markaAdını modayla özdeşleştiren marka

Adını modayla özdeşleştiren marka

Adını modayla özdeşleştiren marka

Adını modayla özdeşleştiren marka

Adını modayla özdeşleştiren marka

1990’LAR

Adını modayla özdeşleştiren markaAdını modayla özdeşleştiren marka

Adını modayla özdeşleştiren marka

Adını modayla özdeşleştiren markaAdını modayla özdeşleştiren marka

Kaynak: www.vakko.com

Yazarın son yazıları

#11 Eylül 2013 30 yaratıcı açık hava reklamı
#8 Eylül 2013 Bir boya markasının doğuş öyküsü
#4 Eylül 2013 Reklamlarla insan hakları
#1 Eylül 2013 89 yıllık bankanın yıldönümü ilanları
#28 Ağustos 2013 “Merhaba çocuklar”
#25 Ağustos 2013 Türkiye'yi makarna ile tanıştıran marka



YAZARIN TÜM YAZILARI İÇİN >>


X

“Bu da ne?” veya “WTF?”

Tasarım stüdyosu ve yaratıcılık şirketi Minga Firm, kendisini “fikir laboratuvarı” olarak tarif ediyor. Arjantin’de faaliyet gösteren şirketin internet sitesinde, farklı disiplinlerden gelen Minga Firm ekibinin müşterilerine buluşcu, verimli ve hızlı çözümler sunduğu söyleniyor.

Şirketin afiş veya tişört uygulaması olarak satışa sunduğu tasarımlar da var. Bunlardan birisi de İngilizce argo “What the f*ck?” cümlesinin kısaltması olan “WTF?” serisi. Türkçeye kabaca, “Ha***tir bu ne?” olarak tercüme edilebilecek bu kısaltma, beklenmedik, şaşırtıcı, anlaşılmaz şeyler veya olaylar karşısında internette kullanılan küfürlü bir şaşkınlık ifadesi.

Minga Firm tarafından tasarlanan seri, hayata ve hayatın sürprizlerine esprili bir yaklaşımla bakıyor. Aşağıda bu seriye ait 22 örneği içeren derleme yer alıyor. Minga Firm şirketinin diğer işleri www.estudiominga.com adresindeki internet sitesinde ve www.behance.net/minga sayfasında görülebilir.

Yazının Devamını Oku

Alkolizmle savaş afişleri

Rusya’nın, 20. Yüzyıl’ın başında alkolizmle mücadelede kullandığı en etkili mecralardan biri afişlerdi. Devletin mali yardımıyla pek çok özel kuruluş ürettirdikleri afişlerle bu mücadeleye katılmışlardı. Amaç, büyük tehlikeye karşı halkı bilgilendirmek ve eğitmekti.

Alkolizmle mücadele Sovyet döneminde de devam etti. Bugün atık unutulmaya yüz tutan Sovyet afiş sanatı kullanılan temel araçlardan biri oldu. Aşağıda hem 1900’lerin başına hem de SSCB dönemine ait alkolizmle savaş afişlerinden hazırlanmış derlemeyi bulabilirsiniz.

1. Bir damlasına bile hayır!
B. Reshetnikov, 1961

2. Bir de bize domuz diyorlardı ...
A. Mosin, 1958

3. Yazıklar olsun sana!

Yazının Devamını Oku

Haftanın ilginç reklamları

1. Capitaine Plouf Müzik ve Ses Tasarımı
“Capitaine Plouf. Ses aşkına.”
Reklam Ajansı: McCann Erikson, Paris, Fransa

2. Sokak Müzisyenleri Gürü

Yazının Devamını Oku

Dijital kağıt kesikleri

Grafik tasarımcı ve illüstratör Eiko Ojala, dijital illüstrasyonun keskinliğine farklı bir anlam getiriyor. Geleneksel malzemelerin dokusunu ve sıcaklığını, dijital tasarım araçlarının sağladığı teknikler ve potansiyle birleştiriyor.

Ojala, illüstrasyonlarını kestiği gerçek kağıtlar ve dijital tasarım araçlarının karışımı bir teknikle üretiyor. Tasarım aşamasında herhangi bir 3D yazılımı kullanmadan yarattığı üç boyutlu derinlikle, resim sanatında “trompe-l’oeil” olarak bilinen göz aldanması tekniğine başvuruyor.

İllüstrasyonda minimalist yaklaşımı benimseyen Ojala’nın eserleri incelendiğinde, hangi kısımların gerçek kağıttan hangi kısımların bilgisayarla oluşturulduğunu anlamak neredeyse imkansız.

Aralarında New York Times, Sunday Times, Le Monde gazeteleri ve Harvard Business Review, Wired, New Yorker, Dwell ve Harvard Business Review dergilerinin de bulunduğu pek çok yayında editoryal illüstrasyonları yayınlanan, 1982 doğumlu Estonyalı Eiko Ojala, çeşitli illüstrasyon ve grafik tasarım ödülünün de sahibi.

Aşağıda Ojala’nın eserlerini içeren bir derleme yer alıyor. Diğer eserleri, sanatçının www.ploom.tv adresindeki web sitesinde görülebilir.

1. New York Observer dergisinde yayınlanan, Amerikalı zenginlerin aşırı ilaç kullanımı içerikli makale için yapılmış tasarım.

2. Ebony Dergisi için yapılmış “ Hazzın Prensipleri” başlıklı çalışma.

Yazının Devamını Oku

Güldüren reklamlar

Günümüzün iyice karmaşık bir hale gelmiş iletişim ortamında, basın reklamı gücünü korumaya devam ediyor. Viral kampanyalar, online video reklamları, etkileşimli iletişim projeleri arasında hedef kitlesini yakalayan ve bağ kuran basın reklamları tüketicinin maruz kaldığı mesaj bombardımanı arasından sıyrılma hedefineulaşabiliyor. Reklamı bu hedefe başarıyla götüren yollardan biri de tabii ki mizah. Aşağıda mizah unsurunu başarıyla kullanan, 15 basın reklamından oluşmuş bir derleme bulacaksınız.

1. Bose dış ses önleyici kulaklık.

2. Belçika Obez Hastalar Derneği
“Çocuklarınızı daha çok spor yapmaya teşvik edin.”

3. Glassex Cam Temizleyicisi

Yazının Devamını Oku

Global dev markaların ilk halleri

Günümüzün dev global markalarının nereden nereye geldiklerini görmek çok şaşırtıcı olabiliyor. Örneğin, bugün bulundukları kategoriye neredey adını vermiş bazı markalar, ticaret hayatına bambaşka alanlarda başlamışlar. Bazıları ise küçücük mütevazı birer dükkan olarak atıldıkları ticaret hayatında bugün birer dünya devi olmuşlar. Aşağıda, bugün her biri dünya ölçeğinde bilinirliğe sahip 16 markanın hayata nasıl atıldıklarının bilgisini bulacaksınız.

1. Sony
Sony firmasının ilk ürünü, bir elektrikli pilav pişirme tenceresiydi.

2. LG
Kore’nin gururu LG, hayata diş macunu üreterek başlamıştı.

3. Nokia

Yazının Devamını Oku

Grafiti ustası Banksy

Günümüzün en meşhur duvar ressamlarından biri, “Banksy” takma adıyla biliniyor. Wikipedia’da yer alan bilgiye göre grafiti sanatçısı, siyasi eylemci, film yönetmeni ve ressam Banksy, 1974 Bristol, Birleşik Krallık doğumlu.

Grafitilerinde siyasi otoriteyi yeren sokak sanatı ve devrimci söylemleri kara mizah ile birleştiren, eserleri bugüne dek dünyanın pekçok büyük kentinin sokaklarında, duvarlarında ve köprülerinin üzerinde yer bulan Banksy, kendine özgü “stencil” (şablonlu resim) tekniği ile tanınıyor..

Siyasi otoritenin grafitiyi vandalizm olarak tanımlamasına karşı çıkışı ile bilinen Banksy eserlerini kamuya açık yerlerde yapmayı tercih ediyor. Aşağıda onun imzasını taşıyan eserlerden derlenmiş 30 grafiti örneği yer alıyor.

1. Mobil aşıklar.

2. Casus kulübesi.

3. Kum saati.

Yazının Devamını Oku

Negatif alan sanatı

Bu seferki derleme, negatif alanı akıllıca ve yaratıcı kullanan 20 grafik tasarım örneği içeriyor.

Grafik tasarım açısından negatif alan veya diğer adıyla beyaz alan, bir görsel çalışma içindeki nesnenin etrafındaki alanı tanımlamak içim kullanılıyor. Bu alan tasarımın başarısı açısından en az nesnenin kendisi kadar önem taşır. Pozitif alanın sınırlarını belirleyen ve görel kompozisyona denge getiren unsur, negatif alandır.

Bazı sanatçılar pozitif alanı öylesine kullanırlar ki bilinçli olarak negatif alanın içinde ayrı bir görsel oluşur. İç içe geçen bu uygulama, yaratıcı ve etkileyici bir tasarım doğurur.

1. Harvey Esparcia
Filipinli tasarımcı Harvey Esparcia, kişisel logosunda isminin ve soyadının baş harflerini kullanmış.

2. Kainatı boyamak

Yazının Devamını Oku

25 yaratıcı kartvizit örneği

Günümüzde kartvizit üzerinde adres ve telefon numarası bulunan küçük bir dikdörtgen kağıt değil artık. İşte dünyanın çeşitli yerlerinden, şaşırtıcı, ilginç ve hatta bazıları interaktif 25 yaratıcı kartvizit örneği.

1. Film yapımevi


2. Kaykay mağazası


3. Tokalaşan kartvizit

Yazının Devamını Oku

Güldüren reklamlar

Reklamlarına bakıldığında, sanki bazı firmalar satış yapmak için değil güldürmek için reklam yapıyorlar.

Ne var ki bu firmalar pek haksız da sayılmazlar çünkü mizah reklamda sonuç getiren en etkili yollardan biri. Mizah aracılığıyla kurulan ilişki, tüketicinin markaya yönelik olumlu hisler edinmesini sağlıyor. Markaya karşı beslenen olumlu düşünce ve duygular, daha sonra satın alma kararının verilmesi anında o markanın tercih edilmesinin sağlıyor.

Aşağıdaki 20 reklamın tüketici tercihini ne kadar etkilediği bilinmez ama hepsi birbirinden komik olduğu söylenebilir.

1. 3M Post-It
Fark yaratmak için...


2. Tums Extra

Yazının Devamını Oku

Dili dışarda reklamlar

1. Toku-Chan Kore Mangal Restoranı
Reklam ajansı: Grey, Tokyo, Japonya

2. Cehennem
Dilde cehennemi yaşatan acı sos.

3. Ağız kokusu

Yazının Devamını Oku

Liderleri hedef alan reklamlar

Sınır Tanımayan Gazeteciler, Fransa’da dört gazeteci tarafından 1985 yılında kurulmuş, kâr amacı gütmeyen bir oluşum. 1995 yılında dernekleşen ve uluslararası örgütlenmeye başlayan bu oluşumun iki ana amacı var: Dünya genelinde sansür ile mücadele etmek ve tehlikeli yerlerde görev yapan gazetecilere yardım ve destekte bulunmak. Daha geniş bilgi, http://en.rsf.org adresinde bulunabilir.

Birleşmiş Milletler ve UNESCO nezdinde danışman statüsüne sahip olan derneğin dünya genelinde 150 muhabiri ve 10 ülkede ofisi bulunuyor. Basın özgürlüğünü savunmak için zaman zaman çeşitli kamu yararı reklam kampanyaları da düzenleyen dernek, en son geçtiğimiz günlerde Twitter’a erişim yasağı nedeniyle doğrudan Başbakan Erdoğan’ı hedef alan bir ilan yayınladı.

Aşağıda, Sınır Tanımayan Gazeteciler imzalı, doğrudan liderleri hedef alan ve bazıları çeşitli uluslararası yaratıcılık yarışmalarında ödül kazanmış reklamlardan örnekleri görebilirsiniz.

1. Recep Tayyip Erdoğan
“Tweetlerin özgürlüğü.”
Reklam ajansı: Grey Düsseldorf, Almanya

2. Esad, Ahmedinejad, Putin, Xi Jinping, Kim

Yazının Devamını Oku

Kadına yanlış yapan reklamlar

Bu derleme, cinsiyet ayrımcılığı yapan ve hata kadını aşağılayan reklamları içeriyor. Ne kadar utanç verici ki bu tür reklamlar sektörün geçmişte kalan hatalarına örnek değil; günümüzde hâlâ benzerleri görülebiliyor.

1. Küçük popo
Motosiklet üreticisi Aprilia için yapılmış bu İspanyolca ilan, küçük ebatlardaki Arrecife modelini duyuruyor.

2. Ayakkabının etkisi
İngiltere’de giyim mağazası Harvey Nichols ilanı, kadınlara ayakkabıları ne kadar güzelse bulacakları erkeğin de o kadar yakışıklı olacağını söylüyor.

3. Avcı

Yazının Devamını Oku

Reklamlarda kalınbağırsak hareketleri

Bu seferki derlemenin konusu kabızlık ve kabızlık giderici reçetesiz satılan ilaçlar. Reklam yaratıcıları bu konuda bile gülümsetici iletişim yolları bulmayı başarmışlar. İşte, bir tanesi Türkiye’den, 15 ilginç müshil kampanyası.

1. Doğal müshil
Reklam ajansı: Lowe-Concept, Venezuela

2. Korkunun etkisi
Reklam ajansı: Publicis Hindistan

Yazının Devamını Oku

Az lafla çok şey anlatan reklamlar

1. Dig2go
Sesli kitap üreticisi Dig2go, kulaklarımızla okuyabileceğimizi söylüyor.
Reklam ajansı:McCann, Norveç

2. CNN International
Hiçbir şey CNN International’ın haber “ağı”ndan kaçmaz.
Reklam ajansı: Heimat, Almanya

Yazının Devamını Oku

Başını derde sokan reklamlar

1. Burger King
Burger King’in Singapur’daki yerel ajansı tarafından hazırlanan “süper 18 cm’lik” isimli bu ilan hem görseli hem de İngilizce oral seks anlamına gelen “blow job” sözcüklerini çağrıştıran başlığı yüzünden büyük tepki çekmişti. Firma tarafından ABD’de yayınlanan özürde, söz konusu ilanın sınırlı bir promosyonu duyurmak için sadece Singapur pazarında kullanıldığı belirtilmişti.

2. Ford
Ford’un Hindistan’daki ajansı JWT tarafından hazırlanan bu kampanya hiç medyada yer almadı. Ne var ki ajans kampanyayı “Ads of the World” isimli reklamcılık bloguna yükleyince, kıyamet koptu. Ford’un özür dilemesinin yanı sıra JWT’de kampanyayı hazırlayan yaratıcı ekibin işine son verildi.

Yazının Devamını Oku

Reklamcının penis saplantısı

İki hafta önce “Reklamcının meme saplantısı” ve ardından geçen hafta “Reklamcının popo saplantısı” derlemelerinden sonra şimdi sırada erkekler var. Bu seferki reklamların odak noktasında, başlıktanda anlaşılacağı üzere penis var. Bu reklamların bir kısmı doğrudan erkeklik organının kendisini kullanırken, bir kısmı farklı sembollere başvurmuş. İlginç bir nokta da reklamlardaki şakaların veya sembollerin, boyut konusunu öne çıkarması. Öyle anlaşılıyor ki popüler kültür kadında memenin, erkekte penisin büyüklüğünü saplantı yapmış durumda. Her zaman olduğu gibi, aşağıdaki örneklerden hangilerinin zekice düşünüldüğü hangilerinin ise sığ kaldığı siz kararınız.

1. Tüfek
Finlandiya Kanser Vakfı, asker yatakhanelerine yerleştirilen bu afişlerde sigaranın iktidarsızlığa neden olabileceğini söylüyor.
Reklam ajansı: 358, Finlandiya.

2. Bebek
Bu bir reklam değil, bebek kutlama kartı. Tabii hangi cins için olduğunu belirtmeye ihtiyaç yok.

Yazının Devamını Oku

Reklamcının popo saplantısı

Geçen haftaki reklamcının meme saplantısı başlıklı derlemeden sonra bu sefer odağında popo olan reklamlar sırada. Bunların bir kısmı doğrudan çıplak veya giyinik popoya yer verirken, bazıları grafik oyunlarla benzetme yapma yolunu seçmiş. Bol popolu bu reklamlar arasında yaratıcılık ödülü kazanmış bir tanesi de var. Her zaman olduğu gibi aşağıdaki 21 örnek içinden hangilerinin akıllıca düşünüldüğüne hangilerinin sığ kaldığına siz karar verin.

1. Adele
Almaya’da Elixia isimli spor salonu, adeleli erkek omuz ve göğsünü popoya benzetmiş.
Reklam ajansı: Kolle Rebbe, Almanya.

2. Bedava sürüş
Bir spor salonu reklamı daha. Bu sefer Amerika’dan. “Bedava sürüş” başlıklı ilan, antrenör kiralanması halinde üyeliğin bedava olduğunu duyuruyor.

Yazının Devamını Oku

Reklamcının meme saplantısı

Konu kadın memesi olunca reklamcının yaratıcılığı sınır tanımıyor. Fosforlu kalemden fotoğraf makinesi objektifine kadar hemen her ürün çeşidi için kadın göğsü kullanarak veya bir gönderme yaparak ilan hazırlayabiliyorlar. Bunların bir kısmı akıllıca ve espriliyken, bir kısmı kadını ve hatta bazen erkeği de aşağılar içeriği ile dikkat çekiyor. Aşağıdaki 24 örnek içinden hangilerinin akıllıca düşünüldüğüne hangilerinin sığ kaldığına siz karar verin.

1. Gölge
Avustralya’dan bir örnek. “Sıcak bira istemezdiniz, değil mi?”

2. Klima
Skoda, Almanya’da yayınlanan bu reklamında, Octavia modelindeki klimanın farklı iki bölgesel iklimleme özelliğini anlatıyor.

3. Hamburger

Yazının Devamını Oku

En gazlı reklamlar

Bağırsak gazını konu alan veya buna gönderme yapan reklamlar için uydurulmuş bir jargon bile var. Bu çeşit reklamlara şakayla karışık, İngilizce reklam anlamına gelen “advertising” ile osuruk anlamına gelen “fart” kelimeleri birleştirilerek “fartvertising” deniyor.

Genellikle reçetesiz satılan mide ve bağırsak rahatsızlığı ilaçları içerikli bu reklamlarda sağlık gibi ciddi bir konu işlenmesine rağmen çoğunlukla esprili bir dil tercih ediliyor. Aşağıdaki 15 örnek, hem mide ve bağırsak gazı sorununu giderici ilaç reklamlarını hem de farklı sektörlerden ama yine “fartvertising” olarak tanımlanabilecek esprili reklamları içeriyor.

1. Sessizlik
“Sesleri durdurur” başlıklı bu ilaç reklamı, Global ve Comprix isimli reklam yarışmalarında altın, Epica’da ise gümüş ödül kazanmış.
Reklam ajansı: BBDO Düsseldorf, Almanya

2. Karbon emisyonu
İlaç reklamı olmamakla birlikte Toyota Prius’un bu çalışması “fartvertising” olarak tanımlanabilir. İlanda, Prius’un karbon emisyonunun bir koyunun çıkardığı gazdan az olduğu söyleniyor.

Yazının Devamını Oku