150 milyon Euro’yu aşarız Avrupalı’ya yazlık da satarız

CORENDON, 2007 yılında Avrupalılara yazlık satmaya başlayacak.

Corendon, bir banka kanalıyla başta Hollandalı ve Belçikalılar olmak üzere yabancıları kira öder gibi Türkiye’de ev sahibi yapacak, hem de bu yazlıkları boşken işletip satın alanlara ek bir gelir sağlayacak.

HOLLANDA’da tur operatörlüğü ile yola çıkan, kendi havayolu şirketini de kuran ve 2006 sonunda toplam 150 milyon Euro ciro bekleyen Corendon, 2007 yılında Avrupalılar’a yazlık satmaya başlayacak. Corendon, bir banka kanalıyla başta Hollandalı ve Belçikalılar olmak üzere yabancıları kira öder gibi Türkiye’de ev sahibi yapacak, hem de bu yazlıkları boşken işletip satın alanlara ek bir gelir sağlayacak. Corendon Havayolları Yönetim Kurulu Başkanı Yıldıray Karaer, "Bilet satışlarımızı internet üzerinden. Türkiye uçuşlarında bireysel bilet satışlarının önemli ölçüde arttığını görünce araştırdık, gözümüz açıldı. Yabancıların Türkiye’de ev satın alıp sık sık da uçakla gelip gittiğini gördük, biz de bu işe girme kararı aldık" dedi. "Geçtiğimiz yıllarda taşıdığımız yolcuların yüzde 90’ı paket tur alanlardı. Bugünse yüzde 40’ı tek bilet satışı. İnsanlar paket turla Türkiye’ye gelmiyor, artık kendi evine geliyor. Bilet satışlarımızdan bunu gördük" diyen

Yıldıray Karaer ile özel havayolu şirketlerinin rekabetinden yabancılara konut satışına ve turizme uzanan bir sohbet yaptık.

Yabancılara yazlık satma fikri nasıl doğdu?Hürriyet

- Bizim ağırlıklı işimiz Hollanda ve Belçika’da. Yabancıların Türkiye’de yazlık alması gündemde. Bu yöndeki talep yoğun olarak devam ediyor. Biz havayolu olarak bunu çok yakından hissediyoruz. Geçtiğimiz yıllarda taşıdığımız yolcuların yüzde 90’ı paket tur alanlardı. Bugünse yüzde 40’ı tek bilet satışı. Artık insanlar paket turla Türkiye’ye gelmiyor, kendi evini alıp sık sık bu eve geliyor. Bilet satışlarımızdan bunu gördük. Bu da bizim gözümüzü açtı. Antalya hattında bağımsız bilet satışının artmasını inceledik ve Alanya, Antalya bölgesinde özellikle Belçikalı ve Hollandalılar’ın yoğun şekilde yazlık aldığını gördük. Biz de bu sektörde yer almak istedik.

Bu konutları nasıl pazarlayacaksınız?

- Hollanda’da bir bankayla işbirliği yapacağız. Hollanda vatandaşlarına Hollanda’da emlak alır gibi mortgage sistemiyle bu banka kredi sağlayacak. Onlar da Hollanda yerine Türkiye’de ev sahibi olacak. Hem aylık kira öder gibi yazlık sahibi olacaklar, hem de bu yazlıkları biz boşken işleteceğiz ve onlara yıllık yüzde 6-7 ek gelir sağlayacağız. Bu bizim havayolu şirketimizi de olumlu etkileyecek, Türkiye’ye düzenli uçan yolcu sayısı da artacak diye düşünüyoruz.

500 KONUTLUK PROJE

Proje ne zaman başlayacak?

- 2007 yılında başlamayı düşünüyoruz. Projeleri bitmek üzere, önümüzdeki yıl satışa başlayacağız. Bunun için firmamızı da kurduk. Ama Finike mi, Alanya mı karar veremedik. Finike’de de yapabiliriz. Alanya’da çok yoğun bir rekabet var. 500 apart ve villa daireden oluşacak projeyi Hollandalı banka da inceliyor.

Türkiye’ye getirdiğiniz Avrupalı turist sayısı önceki yıllara göre azalma oldu mu?

- 2006 Ocak ayında turizm sektörü için fuarlar dönemi başladı. Ancak bu dönemde kuş gribi çıktı, arkasından bir karikatür krizi ve rahibin öldürülmesi geldi. Futbol Kupası turizmi olumsuz etkiledi, her şey bitti tamam derken Avrupa’da sıcaklar bastırdı. Tabii sıcağı görenler Türkiye’ye gelmek yerine kendi ülkesindeki alternatifleri değerlendirdi. Artık Avrupalı da para harcarken tasarrufa öncelik vermeye başladı. Türkiye 2006’yı çok sıkıntılı geçirdi turizmde. Biz üç ülkeden Hollanda, Belçika ve Almanya’dan turist taşıyoruz, bizdeki gerileme geçen yıla göre yüzde 20. Türkiye pazarına yönelik sektör düşüşü ise yüzde 40’ı buldu.

HER ŞEY KONTROLÜMÜZ ALTINDA

Siz neden kendi havayolunuzu kurdunuz?

- Bizden tur satın alanlara artık komple hizmet verebiliyoruz. Yolcu memnuniyetini kendi uçaklarımızda daha kolay kontrol edebiliyoruz ve hakimiz. Önümüzde belirsiz durumlar olmuyor, kendi uçuşlarımızı planladığımız için belirsizlik söz konusu değil. Uçağımızdaki sandviçe kadar her şeye müdahale edebiliyoruz.

Havayolunda beklediğinizi bulabildiniz mi?

Tur operatörlüğü ve acentelikten sonra turizmdeki diğer bir halkayı havayoluyla tamamladık. Şu anda 4 uçakla faaliyet halindeyiz. 2006 yılında doluluk oranlarımız yüzde 81-82 civarında oldu.

Havayolunda tam beklentilerimizi gerçekleştiremedik. Turizmde yaşanan sıkıntılar, doluluk oranlarının ve sefer sayılarının düşmesine neden oldu. 2006 yılında havayollarının karlılığını etkileyen en büyük unsurlardan biri de yakıt fiyatlarındaki artışlar oldu. Havayolları bu yüzden beklediği kazançları bu yıl elde edemedi.

Yıl sonunda grubun toplam cirosunun ne kadar olmasını bekliyorsunuz?

- Tur operatörlüğü şirketimizin cirosu 120 milyon Euro, havayollarının cirosu da 30 milyon Euro’yu bulur. Gruba yeni katılan otellerimizin cirosu henüz bu iki alana göre çok küçük, ama kár marjları yüksek.

Fiyat rekabetini çok kırıcı bulmuyorum

Fiyat rekabetini nasıl buluyorsunuz?

- Havayollarındaki rekabeti çok kırıcı bulmuyorum. Havayollarının 17-25 YTL’ye uçuşu reklam amaçlı yapılan şeyler. Biz Hollanda seferlerine 19 Euro olarak çıkmıştık. Bunun anlamı herkese 19 Euro’ya bilet satıyoruz değil. Yurt içi seferlerde de uçağın tamamındaki koltuklar 17 YTL’ye satılmıyor ki zaten. Bu bir reklam yöntemi, önceden bilet satışını teşvik ediyor, bir promosyon. Ayrıca her uçuşta uçaklarda boş kalan koltuklar olabiliyor, bu yöntemle boş kalan koltuklar aslında değerlendiriliyor. Fiyat kırma gibi gösteriliyor. Bu yüzden böyle bir rekabetin havayollarını sıkıntıya düşüreceğini zannetmiyorum.

İç hatlara girmeyi 5 yıl erteledik

İç hatlara girecek misiniz?

- Daha önceden istiyorduk ama önümüzdeki 5 yıl böyle bir düşüncemiz yok. Sabiha Gökçen’i kullanan ilk özel havayoluyuz. Anadolu Yakası’nda böyle bir ihtiyaç görüyorduk. Ama THY ve sonra bir başka havayolu daha iç hatlara Sabiha Gökçen’den başlayınca planımızı erteledik.

Dış hatlarda yeni noktalara uçacak mısınız?

-
Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan hergün tarifeli seferlerle Hollanda’da Eindhoven ve Amsterdam’a ve Almanya’da Dusseldorf’a, Fransa’da Paris’e uçuyoruz. Hedefimiz tarifeli yurt dışı seferlerimizi çoğaltmak. Almanya ve Fransa’da birkaç havalimanına daha, İngiltere ve Avusturya’ya da uçmak istiyoruz. Şu anda 4 uçağımız var, 2007 yılında bir uçak daha ilave edeceğiz.

Biletlerini sadece internetten satıyor

Corendon Havayolları hangi noktalara uçuyor?

- Corendon, bugün 4 uçağı ile Sabiha Gökçen’den seferler yapıyor. Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan hergün tarifeli seferlerle Hollanda’da Eindhoven ve Amsterdam’a ve Almanya’da Dusseldorf’a uçuyor. Bilet satışlarımızı da internet üzerinden gerçekleştiriyoruz. Corendon tur operatörlüğünde ise, Hollanda pazarından Türkiye’ye turist gönderen acenteler arasında yüzde 25 pazar payı ile birinci sırada. Geçen yıl Türkiye’ye sadece Hollanda’dan 300 bin turist getirdik. Havayolu açısından baktığınızda ise 600 bin koltuk sattık.

YILDIRAY KARAER

CORENDON Havayolları Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Yıldıray Karaer, İstanbul Teknik Üniversitesi Maden Fakültesi mezunu. Havacılık kariyerine 1994 yılında Onur Air Almanya müdürü olarak başladı, daha sonra Onur Air’in Hollanda yöneticiliğini yaptı. 1997 yılında da Atilay Uslu ile birlikte Hollanda merkezli Corendon Tourstic’i kurarak tur operatörlüğüne başladı. Corendon Havayolları ise 2005 yılında Antalya merkezli bir özel Türk havayolu şirketi olarak uçuşlarına başladı.
Yazarın Tüm Yazıları