Zincir ve kış lastiğine 55 milyon YTL harcadık

Güncelleme Tarihi:

Zincir ve kış lastiğine 55 milyon YTL harcadık
OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 09, 2005 00:00

YoÄŸun kar yağışıyla birlikte ağırlaÅŸan kış ÅŸartları, patinaj zincirleriyle kış lastiklerini yine gündeme getirdi. Patinaj zincirinde yıllık ciro 20 trilyon liraya, kış lastiÄŸinde ise 35 trilyon liraya çıktı. Kış lastiÄŸi kullanımı 1999’dan bu yana 8 kat arttı.AÄžIR kış ÅŸartlarına baÄŸlı olarak trafikte yaÅŸanan zorluklar, patinaj zinciri ve kış lastiÄŸi kullanımını ciddi ÅŸekilde artırdı. Özellikle kullanımı zorunlu hale gelen zincir satışlarında 2-3 yıl öncesine göre yüzde 100 artış yaÅŸanırken, kış lastiÄŸi satışları da 1999 yılından bu yana 8 kat arttı. Geçen yıl satılan patinaj zincir sayısı 300 bin adedi bulurken, kış lastiÄŸi sayısı ise 350 bin adede yükseldi. Araç sahipleri, 300 bin zincir için yaklaşık 20 milyon YTL (20 trilyon lira), 350 bin adet kış lastiÄŸi için ise yaklaşık 35 milyon YTL (35 trilyon lira) ödedi.SATIÅžLAR YÃœZDE 100 ARTTI: Türkiye’nin en büyük zincir üreticilerinden biri olan Atlı Zincir Satınalma Müdürü Haldun Baysal, bu sezon 65 bini ‘Takmatik’ olmak üzere 100 bin adet zincir sattıklarını belirterek, ‘GeçtiÄŸimiz yıla göre yüzde 30’luk bir artış kaydettik’ dedi. Araçlarda zincir bulundurma zorunluluÄŸunun artık titizlikle uygulanmaya baÅŸladığını hatırlatan Baysal, ‘Bu nedenle biz zincir satışını 2003 yılı ile karşılaÅŸtırıyoruz. Biz o döneme göre satışları yüzde 100 artırdık’ dedi.20 TRÄ°LYON LÄ°RA CÄ°RO: Geçen yıl patinaj zinciri satışlarından 6 trilyonun üzerinde bir ciro elde ettiklerini kaydeden Baysal şöyle konuÅŸtu: ‘Biz Türkiye’deki 3-4 zincir üreticisinden biriyiz. Ãœretimde ve yerli zincir satışında yüzde 50’lik bir pazar payına sahibiz. Yani pazarda satılan toplam yerli zincir sayısı bu yıl 200 bin adet. 100 bin adet civarında da ithal zincir pazarda satılıyor. Toplam 300 bin adetlik pazardan bahsediyoruz. Pazarın parasal büyüklüğü ise 20 trilyon lira civarında.’İTHALE DAMPÄ°NG SORUÅžTURMASI: Türkiye’ye ithal olarak giren zincirlerin haksız rekabet yarattığını söyleyen Baysal, ‘Tüketiciler bu tip zincirler konusunda bilinçlendi. Çünkü hemen kopuyor ve tamir ÅŸansı bulunmuyor. Biz tamir garantisi veriyoruz. GeçtiÄŸimiz yıllarda Türkiye’ye giren ucuz ithal zincirlerin oranı pazarın yarısı kadardı. Bugün üçte bire geriledi’ diye konuÅŸtu. Türkiye’deki yerli üreticiler olarak ithal zincirlere karşı damping soruÅŸturması açtırdıklarını hatırlatan Baysal, soruÅŸturmanın kısa sürede sonuçlanacağını ve bu tip ürünlere yüzde 100 damping vergisi geleceÄŸini belirtti. Baysal, ‘Bu vergi gelince bu tip zincirleri ithal edenlerin kár marjı yüzde 5-10’lara inecek ve cazip yönü kalmayacak’ dedi.Goodyear: Birkaç yılda 3-4 kat büyüdükGOODYEAR’dan yapılan açıklamada ise Türkiye’de kış lastikleri pazarının her yıl büyüdüğü belirtilerek, ‘ÖrneÄŸin son yıl içinde Türkiye’deki kış lastiÄŸi pazarı iki misli büyüdü. Bu trend son birkaç yıldır benzer çizgi gösteriyor. Yani son birkaç yılda bu pazarın 3-4 misli büyüdüğünü rahatlıkla söyleyebiliriz. Bu konuda pazar lideriyiz ve pazardan hızlı büyüyerek ilerliyoruz’ denildi.Avrupa’da kış lastiÄŸinin payı yüzde 50’yi buluyorTÃœRKÄ°YE’de lastik pazarının yaklaşık 5.5 milyon adet olduÄŸunu vurgulayan Pirelli Otomobil Lastikleri Ãœrün Müdürü Burak Soydan, kış lastiklerinin bu pazar içindeki payının yüzde 6-7 seviyerinde olduÄŸunu söyledi. GeliÅŸmiÅŸ ülkelerde, örneÄŸin Avrupa’da satılan her iki lastikten birinin, yani yüzde 50’sinin kış lastiÄŸi olduÄŸunu söyleyen Soydan, ‘Kış lastiÄŸi kullanımı konusunda Türkiye’de büyük bir potansiyel var. Tüketiciler kış lastiÄŸi kullanımıyla normal lastiklerinin ömrünü de uzatıcaklar. Yani bir lastiÄŸi iki sene kullanıyorlarsa, kış lastiÄŸi kullanımı ile birlikte bu 4 seneye çıkacak’ diye konuÅŸtu. Satılan kış lastiklerinin yüzde 20’si ‘çivili’denPÄ°RELLÄ° Otomobil Lastikleri Ãœrün Müdürü Burak Soydan, Türkiye’de yaÅŸanan ağır kış ÅŸartları nedeniyle araç kullanıcılarının kış lastiÄŸi konusunda daha bilinçlendiÄŸini belirterek, ‘1999’da Türkiye’de 50 bin adet kış lastiÄŸi satılırken, 2004’te bu rakam 350 bin adede yükseldi. 2005’te ise kış lastiÄŸi pazarının 400 bin adede çıkmasını bekliyoruz’ dedi. Soydan, 2002’de satılan toplam kış lastiÄŸi sayısının 150 bin adetler civarında olduÄŸunu ifade etti. 2003’te bu rakamın 250 bin adede, 2004 yılında ise 350 bin adede yükseldiÄŸini kaydeden Soydan, ‘Özellikle kış lastiÄŸi satışları Ä°stanbul ve Ankara’da yoÄŸunlaşıyor. Daha önce biz kış lastiÄŸini DoÄŸu’da satıyorduk’ diye konuÅŸtu. Soydan, iki çeÅŸit kış lastiÄŸinin satıldığını ifade ederek şöyle konuÅŸtu: ‘Kış lastiklerinden biri normal diÄŸer ise çivi takılabilen lastikler. Satılan kış lastiklerinin 80’i normal kış lastiÄŸi.’Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!