Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Zeytinyağının yıldızları kim olacak?

ZEYTİN ve zeytinyağı sektörü sancılı da olsa büyümesini sürdürüyor.

Son yıllarda dikilen çok sayıda fidanla birlikte hızla artan üretim nasıl iç ve dış pazarda değerlendirilecek? Markalaşma çabaları nasıl bir sonuç verecek? Özellikle zeytinyağında kalite sorunu tam anlamıyla çözülebilecek mi? Sektörde bütün bunlar konuşulurken, bir yandan da işini iyi yapan ve mesleğini seven insanlara destek verme çalışmaları devam ediyor. Zeytindostu Derneği, bu yıl “Ulusal Naturel Sızma Zeytinyağı Kalite Yarışması”nın 5’ncisini düzenleyecek. Dernek Başkanı Metin Ölken’le yarışmanın amacı ve beklenen sonuçları görüştük.

Sivil inisiyatif

Metin Ölken, “Zeytindostu Derneği internet ortamında oluşan bir paylaşım grubunun 2006 Nisan ayında dernekleşmesi ile kuruldu. Bu özelliğiyle tam bir sivil inisiyatif örneği. Firmaların ya da şahısların bireysel mücadeleleri ile sektörel sesin duyurulamayacağını fark eden sektör temsilcileri bir araya gelerek ortak bir paydada buluşmak, sorunlarına çözüm aramak ve kendilerini geliştirmek yolunu tercih ettiler” diyor.
Peki amaç neydi? Dernek Başkanı Ölken, bu soruyu şöyle cevaplıyor;
“Kuruluş amacımız olan ‘sektörü ulusal ve uluslararası boyutta hak ettiği seviyeye çıkarmak’ için yolumuzdan hiç sapmadık. Dernek olarak bu çerçevede ’ortak akıl ve güç birliği’ arayışını hep sürdürdük. Birlik ve beraberlik içerisinde sektörümüzün sorunlarını çözebilmek maksadıyla farklı illerde 10 ‘Ortak Akıl ve Güçbirliği Toplantısı’ düzenledik. Bu toplantılarımızın içeriğini kitap haline getirerek, sektörün sorunlarını ve bunlara yönelik çözüm önerilerini bir araya topladık.”

Bir dizi etkinlik

Ölken, derneğin kurulmasıyla birlikte 2006 yılından beri sektörün nabzını tutan ve sektörle ilgili birçok bilgiyi içeren Z&Z Akdeniz Kültürü Dergisi’nin yayın hayatında olduğunu söylüyor. “Dergi, bu gün 25’nci sayısının baskısına hazırlanıyor” diyen Dernek Başkanı, ayrıca “Anatolive Fuarı”, “Tadım Eğitimleri”  ve “Tadım Panelimiz”,  “1. Uluslararası Fotoğraf Yarışması” gibi etkinliklere de imza attıklarını ifade ediyor. Ölken, Dernek üyelerinin bilgi paylaşımı yapabildikleri “zeytindostu google group” uygulamasının yanı sıra “Geleneksel Zeytindostu Takvimleri”nin de çok ilgi gördüğünü anlatıyor.

YARIŞMANIN AMACI

Zeytinyağında kaliteyi artırmak amacıyla düzenlenen yarışmanın bu yıl 5’ncisi gerçekleştiriliyor. Sadece naturel sızma zeytinyağı kategorisinde ele alınıp, yarışmaya katılan zeytinyağlar duyusal kriterlerde bulunan meyvemsilik özelliği bakımından hafif (Light), orta (Medium) ve yoğun (Intense) olmak üzere üç alt kategoride ödüllendirilecek. Katılan firmaların ismi gizli tutulup, sadece derece alanlar açıklanacak. Son başvuru tarihinin 30 Ocak 2012 olduğunu hatırlatan Ölken, “Amacımız en kaliteli yağları ödüllendirmek değil, sektörde kalite bilincini oluşturmak ve kaliteli üretim yapabilmede sorun yaşayan firmaların, sorunun nereden kaynaklandığını tespit etmesine ve sorunların çözülmesine vesile olmak” değerlendirmesini yapıyor.

KALİTE ÖNEMLİ

“Dernek olarak kalite sorununun eğitim ve teknolojiyle çözülebileceği gerçeğini tespit ettik” diyen Ölken, kaliteli zeytin ve zeytinyağına ulaşmak için öncelikle üretici eğitimine ağırlık verdiklerini söylüyor. Ölken’in son sözü ise şöyle: “Zeytinyağı konusunda bilinçlenmiş bir tüketici yaratmalıyız. Tabii aynı şekilde bilinçli ve kaliteli üretim yapan çiftçilere ihtiyacımız var. Halkın kaliteli ürün tüketme talebini artırabilmek için çiftçimizin zeytinyağını en titiz biçimde üretip tüketime sunması şart.”

X