Yüzde biri geçen Meclis’te

BARAJ yine şimdiki gibi, yüzde 10. Buna karşılık, seçimde yüzde bir oy oranını aşan tüm siyasal partilerin TBMM’de temsili için, yeni bir yöntem öngörülüyor.

Seçim Yasası ile Siyasal Partiler Yasası Türkiye’de çok tartışılıyor. Siyasal Partiler Yasası, parti içi demokrasiyi engellediği için. Seçim Yasası da, Meclis’te demokratik temsili kısıtladığı için.

AB de, her raporunda özellikle yüzde 10’luk barajın değiştirilmesini vurguluyor. Yüzde 10 gibi yüksek bir oran, Avrupa’da hiçbir ülkede yok.

İSTİKRAR İÇİN

Geçmişte, sık sık koalisyon sorunları yaşanıyor. Tek başına iktidarı hiçbir parti bulamıyor.

İstikrarı sağlamak üzere, yüzde 10 barajı getiriliyor. Buna rağmen, 90’lı yıllarda yine de koalisyonlar var.

İstikrarı sağlarken, temsilde adalet bozuluyor. Yüzde 9.99 oranında oy alan bir parti Meclis’e giremiyor. Tartışmanın kaynağı bu.

100 MİLLETVEKİLİ

İstikrarı korumak, aynı anda temsilde adaleti sağlamak üzere, AKP’de bir arayış başlıyor.

Dün Adalet Bakanı Cemil Çiçek’le görüşüyorum. Çiçek’in, "Henüz tasarı yok, ama bu yönde aramızda konuşmalar yapılıyor" dediği formül şu.

"Milletvekili sayısı yine 550 olacak. 450 milletvekili yüzde 10 barajdan geçerek gelecek. Kalan 100 milletvekili ise, Türkiye milletvekilliğinden seçilecek. Yüzde bir oranı aşan her parti, Türkiye milletvekilliğinden, aldığı oy oranı kadar milletvekili çıkaracak. Böylelikle, 450 ile istikrar, Türkiye milletvekilliği ile de temsilde adalet sağlanmış olacak".

Bu formülde, bir parti yüzde 1 oy alıyorsa Türkiye milletvekilliğinden bir, yüzde 2 alıyorsa iki, yüzde 3 alıyorsa üç, yüzde 30 alıyorsa otuz milletvekili çıkartıyor.

Bakan Çiçek, bu formülle ilgili henüz bir tasarı bulunmadığını vurguluyor. Ancak, üzerinde düşünülen formüllerden birinin bu olduğunu söylüyor.

En çok altını çizdiği konu ise, istikrar. Öncelik, istikrarın sağlanmasında.

2002’DE 11 PARTİ

Son 2002 seçimlerinde yüzde bir oy oranını aşan, on bir parti var.

Bu formül 2002’de uygulansa, AKP ve CHP’ye ek, bugün TBMM’de şu partiler var.

ANAP, DYP, MHP, SHP, DSP, SP, Genç Parti, YTP, BBP.

Yasaya göre, yeni bir seçim yasası, en geç seçimden bir yıl önce yapılabiliyor. Bir yıldan daha az zaman varsa, o yasa bir sonraki seçimde uygulanıyor.

Seçim 2007 Kasım’ında. Bu formülün 2007 seçiminde uygulanabilmesi için, en geç ekim sonuna kadar yasalaşması gerekiyor. Sonraya kalırsa, muhalefetle anlaşmak zorunlu.

Bu formül geçiş dönemini yansıtıyor. Asıl demokratik olan barajın indirilmesi.

Hakaret yüzdesi

MEMUR zammı masallarında, memur sendikaları arasında biri, diğerlerinden daha gerçekçi, KESK.

KESK oturma eylemine başlıyor. Bugün son toplantıya yine katılıyor, ama sonuna kadar orada kalmayı düşünmüyor. Bugün zaten son toplantı. Memur zammını gelecek hafta Bakanlar Kurulu belirliyor. Görüşmeler, buluşmalar palavra.

Bu arada Kamu-Sen ile Memur-Sen yöneticileri zor durumda kalıyor. Hükümetin yüzde 4’lük zam oranı önerisine, Kamu-Sen Başkanı Bircan Akyıldız, "Bu memura hakarettir" diye karşı çıkınca, Bakan Mehmet Ali Şahin taşı gediğine oturtuyor:

"Geçen yıl yüzde 5’i imzaladınız, yüzde 5 hakaret değil de, yüzde 4 mü hakaret?"

İki ders var. Bir, demek yüzde 4 ve 5’in hakaret olduğunu bakan da kabul ediyor. İki, hükümetle içli dışlı olmak, sendikacılıkla bağdaşmıyor.
Yazarın Tüm Yazıları