Eğitim Haberleri

    “Yılda 20 bin engelli çocuk özel eğitim alamıyor”

    Hürriyet Eğitim
    24.02.2015 - 15:54 | Son Güncelleme:

    Tüm Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Kurumları Derneği (ÖZERKDER) Yönetim Kurulu Başkanı Faruk Sevindi, “Rehberlik ve Araştırma Merkezleri (RAM) tarafından her yıl, sağlık raporuna göre özel eğitim alması gereken yaklaşık 20 bin çocuk özel eğitime gönderilmiyor” dedi.

    Rehberlik ve Araştırma Merkezleri’nin (RAM) özel eğitim ve rehabilitasyon kurumlarına ön yargılı olduğunu savunan Sevindi, sağlık kurumlarından özel eğitim için gerekli özür durumu olan bireylerin RAM tarafından yönlendirilmesinin yapılmadığını vurguladı. Bu konuda devlete maliyet oluşturmama politikasının yattığını iddia eden Sevindi, konuşmasına şöyle devam etti:
    “Sağlık raporuna göre özel eğitim alması gereken her yıl yaklaşık 20 bin öğrenci RAM tarafından özel eğitim almasını uygun görülmüyor. Bundaki neden ise maliyet kısıtlaması çünkü bir öğrencinin devlete maliyete 434 TL.”
    Faruk Sevindi, 17 ilde uygulamada olan,1 Nisan ve 1 Mayıs itibariyle Türkiye genelinde uygulamaya geçirilmesi düşünülen sayısallaştırılmış kimlik doğrulama (damar tanıma) sistemini doğru bulmadığını belirtti. Sevindi, “Mevzuat ve program içerikleri sağlıklı yapılamadığından, sertifikasyonların yetersiz olması ve yeteri kadar uygulama örneği oluşmadan yapılmaya çalıştığı için yanlış buluyorum. Bizler kurumlar olarak her türlü dirsek temasına açığız. Birlikte engelli öğrencilerimizin topluma kazandırılmasında çok daha güzel, çok daha verimli eğitim ve rehabilitasyon koşulları oluşturacağımıza inanıyoruz “ diye konuştu.

    Öğrenciye gelemediği güne sınırlı telafi

    Her öğrenci gibi özel eğitime ihtiyacı olan engelli öğrencilerinde devamsızlık yapabileceğini aktaran Sevindi konuşmasını şöyle sürdürdü: “Çocuklar kimi zaman gelmiyor ancak bu hiç gelmedikleri anlamına gelmiyor. Bu nedenle biz telafi sisteminin açılmasını istiyoruz. Yani öğrenci gelmediği günün telafisini o ay içinde alabilmeli. Bakanlığın uygun gördüğü telafi süresi sınırlı. Yani pazartesi eğitime gelmediyse öğrencinin cumartesiye kadar telafi hakkı var. Ancak çocuk cumartesi gelmezse telafi hakkı yok. Oysa telafilerinin o ay dışında takip eden aylarda da verilebilmesi çocukların eğitimlerinden geri kalmaları için çok önemli. Bu çocuklar hassas ve her gün eğitim için hazır ruh yapısında olamıyorlar.

    Eğitim modülleri çocukların ihtiyacına göre olmalı

    Dikkat edilmesi gereken nokta öğrencilerin eğitimlerinin kazanım odaklı hale getirilmesi. Eğitim modülleri esnek ve çocukların ihtiyacına göre de değil. Engel durumu ve ihtiyaçları göz ardı edilerek tüm çocukların her ay en az 2 seanslarına zihinsel engelliler sınıf öğretmenlerinin girme zorunluluğu var. Bu zorunluluk öğrencinin gerçek ihtiyaçlarının karşılanmasını engelliyor. Seansa girecek özel eğitim ve rehabilitasyon personeli özel eğitim ilkelerine ve bireyin günceli ihtiyaçları esas alınmalı. Ancak son alınan bir kararla alandaki öğretmenlerin geniş alanda eğitim almasını sağlayan bir sertifikasyon program düzenledi. Bu adımla MEB alan ya da mevzuat dayatmadan vazgeçmiş oldu. RAM öğrenci ile birlikte bize o öğrenciye verilecek programı da belirliyor. Ancak bu modüller standartlaştırılmış halde. RAM senede bir gün ve 15 dakika görerek öğrencinin nasıl bir eğitim alacağını karar veriyor ve biz onlar nasıl bir modül isterse onu uygulamak zorundayız. Oysaki öğrencinin neye ihtiyacı var, neye yok biz görüyoruz. Ayda 8 saat biz bu öğrencilerle birlikte olunca neye ihtiyaç duyduklarını daha doğru tespit edebiliyoruz. Ulusal düzeyde bir sistem oluşturulmasını istiyoruz. Kazanım odaklı. Her çocuk belli kazanımlar belirlenmeli. Çocuğun yapabildiği alanlar belirlenmeli ki yapamadığı konular ortaya çıksın ve yapılması gerekenler sıralansın. Tüm bu veriler ise MEB’in MEBBİS sistemi içinde yer almalı. Böylece MEB çocuğun gelip gelmediğine odaklanmak yerine MEBBİS üzerinden hizmetin çocuğa ulaşıp ulaşamadığına bakabilsin.

    Öğrenci sayısı 200 bin

    Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın vicdani duyarlılığı sayesinde özel eğitim ve rehabilitasyon kurumlarında eğitim alan öğrenci sayısı 2005’te 60’bin iken bugün 300 bin öğrenciye ulaştı. Çünkü sosyal güvenlik zorunluluğu vardı. Sonrasında bu kapsam genişletildi. Sosyal güvenceniz olmadan da çocuklar buradan hizmet alabiliyor. 2005’ten bu yana hizmet alan öğrenci sayısı ise 200 bin. 40 bin çalışanı var. Öğrencilere ayda 8 ve 12 saat eğitim veriliyor ücretini ise devlet karşılıyor. Milli Eğitim Bakanı Sayın Nabi Avcı’ya teşekkür etmek isterim konuya çok duyarlı. Sistemin verimli hale gelebilmesi için her türlü öneriye açık.”

    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı