Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Yılda 1 milyar Euro’ya TIR’lara ‘oto’ teknolojisi

    Hürriyet Haber
    05 Ekim 2005 - 00:00Son Güncelleme : 05 Ekim 2005 - 00:01

    DaimlerChrysler, ikincisini düzenlediği ‘Teknoloji Günleri’ organizasyonu ile bugün bir çok otomobilin bile sahip olmadığı teknolojileri ticari araçlara taşıdı. Ticari araçlarda teknoloji geliştirmek için yılda 1 milyar Euro harcayan şirket, Otoyaşam’ın da katıldığı organizasyonla ticari araçlarda geleceğe yön verecek 50 yeni teknolojiyi tanıttı.DAIMLERCHRYSLER tarafından ilki 1999 yılında düzenlenen ‘Teknoloji Günleri’ organizasyonuna bu yıl Otoyaşam olarak katıldık. Almanya’nın kuzeyinde yer alan Papenburg kentine 33 farklı ülkeden gelen basın mensuplarıyla birlikte, DaimlerChrysler’in ticari araçlarda kullanacağı geleceğe yön verecek 50 yeni teknolojiyi yakından tanıma fırsatı bulduk. Birçoğu birkaç yıl içinde piyasaya sunulacak olan teknolojiler, özellikle ticari araçlar açısından bir çığır açacak nitelikte. DaimlerChrysler, lüks sınıftaki otomobillerde bile henüz yeni yeni kullanılan birçok teknoloji TIR, otobüs ve panel van gibi birçok ticari araçta uygulamayı planlıyor.DEVASA MERKEZDE TESTMercedes-Benz’in Franfurt Otomobil Fuarı’nda tanıttığı S Serisi’nde sunulan birçok teknolojik yeniliği, DaimlerChrysler’in 50 kilometrelik devasa merkezinde TIR’lar üzerinde test ettik. Akıllı Acil Fren Destek Sistemi, Gece Görüş Sistemi, Yaya Tespit Sistemi ve Uzaktan Kumandalı Güvenlik Aracı gibi sürücü hatasını neredeyse sıfıra indiren sistemler, TIR, kamyon ve otobüs gibi büyük taşıtların trafikte yarattığı tehlikeyi ortadan kaldırmayı amaçlıyor. DaimlerChrysler, geliştirdiği güvenlik ekipmanlarının trafik kazası riskini ne derece azalttığını belirlemek amacıyla 500 TIR’dan oluşan bir filoyu görevlendirmiş. Bu son teknoloji ürünü TIR’lar 1 yıla yakın bir süredir çeşitli ülkelerin yollarında dolaşıyor. Filonun bir yıl daha görevine devam etmesi bekleniyor. Bu süre sonunda ise elde edilen veriler sayesinde yeni güvenlik teknolojilerinin gerçek yol koşullarındaki etkisi belirlenecek. Tabii ki bu teknolojileri geliştirmek de oldukça maliyetli. DaimlerChrysler, ticari araçlar için Ar-Ge çalışmalarına yılda 1 milyar Euro’luk yatırım yapıyor. Dünya genelindeki tesislerinde sadece Ar-Ge için 28 bin kişiyi istihdam eden DaimlerChrysler, her ortalama 2 bin patent başvurusunda bulunuyor.Bu ticarilerle kaza yapmak imkansızAkıllı Acil Fren Destek Sistemi (Telligent Emergency Brake System) Bu fren destek sisteminin amacı arkadan çarpma sonucu oluşan kazaları engellemek. Sistemin temelini oluşturan radar mekanizması üçlü tarama yaparak aracın güzergahındaki diğer araçları tespit etmekle kalmıyor, aynı zamanda öndeki aracın hızını hesaplayabiliyor. Böylece, sistemin takılı olduğu araç ile öndeki araç arasındaki hız farkı bilgisayar yardımıyla hesaplanıyor. Öndeki araçla çarpışma riskinin doğduğunu belirleyen sistem, sürücüyü önce görsel sonra da sesli olarak uyarıyor. Sürücünün bu uyarılara tepki vermemesi durumunda sistem, aracın yüzde 30 oranında kısmi fren yapmasını sağlıyor. Sürücü hala tepki vermezse aracın hızına göre durabileceği mesafeyi de hesaplayan bilgisayar, acil fren desteğini devreye sokuyor. Böylece, aracın güvenli bir mesafede durması sonucu olası bir kaza önlenmiş oluyor. Sistemin bir başka özelliği ise radar ekipmanının yanında bir de dijital kamera kullanılması. Bu kamera, aracın önündeki engel bir otomobilin gerçek boyutlarındaki fotoğrafı bile algılayarak sistemi devreye sokuyor. Bu yeni teknolojinin Mercedes-Benz Actros çekicilerde 2006 yılının ikinci yarısında opsiyonel olarak piyasaya sunulması bekleniyor. Gece Görüş Sistemi (Night Vision System)Birçok sürücü geceleri de araç kullanmaktadır. Özellikle, şehir dışında uzun yol yaparken görüş mesafesi sadece farların elverdiği kadardır. Bu mesafede ortalama 40-50 metreyi geçmez, yani sürücü bu mesafenin ilerisini göremez. Karşı şeritten gelen araçların farlarını gözü almasıyla birlikte görüş iyice sınırlanır. Yeni Mercedes-Benz S Serisi’nde de sunulan Gece Görüş Sistemi, bu sorunu ortadan kaldırmak amacıyla geliştirilmiş. Sistem, araca entegre edilen 2 adet kızıl ötesi (infrared) far sayesinde çalışıyor. Bu farlar görüş mesafesini neredeyse 3 kat artırarak 150 metreye çıkarıyor. Aracın içinde bulunan LCD ekrana yansıtılan görüntü sayesinde, sürücü normalde farkına varamayacağı yoldaki tehlikeleri önceden görme ve önlem alma fırsatına kavuşuyor. Dur-Kalk Sistemi (Stop-and-Go System)Bu aslında çok yeni bir teknoloji değil. Birçok binek otomotiv üreticisi bu teknolojiyi geliştirerek modellerinde sundu. Özellikle, sıkışık trafikte sürücüye büyük bir kolaylık sağlayan bu sistem, ilk kez çekicilerde (TIR’larda) kullanıyor. Yani yükleriyle birlikte 40 tonu bulan devasa araçlar, yoğun trafikte kendileri hareket edebiliyor. Radar ve dijital kamera yardımıyla önündeki araçla olan mesafeyi koruyan sitem, öndeki araç hareket ettiğinde çekiciyi de hareket ettirerek sürücünün müdahalesini ortadan kaldırıyor. Sistem, çekici saatte 15 kilometrenin altında bir hızla yol aldığında aktif hale geliyor. Yaya Tespit Sistemi(Pedestrian Detection System)TIR ve otobüs gibi büyük araçları kullanan sürücüler, trafikte yayaları ve bisikletlileri bazı durumlarda görmekte zorlanırlar hatta göremezler. DaimlerChrysler tarafından geliştirilen yeni bir sistem bu sorunu ortadan kaldırıyor. Mitsubishi Fuso konsept çekicisinde kullanılan yeni teknoloji yoldaki yayaları ve bisikletlileri algılayarak sürücüyü uyarıyor. Aracın önünde bulunan iki kameraya ek olarak, yanlarda bulunan kameralarda yayaları hareketlendiren algılıyor. Sistem sadece insanları tespit edebiliyor, hayvanlar oldukça alçakta kaldıkları için kameralar tarafından algılanmıyor. Şerit Asistanı (Lane Asistant)Uzun yolculuklarda en büyük tehlike sürücünün uykulu olmasıdır. Türkiye’de birçok trafik kazasının nedeni sürücünün direksiyon başında uyuya kalması ve aracının karşı şeride geçmesidir. Bir de uyuya kalan TIR sürücüsüyse... Lane Asistant bu tip durumları engellemek amacıyla geliştirilmiş bir teknoloji. Sisteme entegre olan kameralar aracın ilerlediği şeridi algılıyor ve şerit dışına çıkılması durumunda sürücüyü uyarıyor. Sollama yaparken sinyal verilmesi sonucunda ise sistem durumu algılıyor ve devre dışı kalıyor. Tabii ki sistem sadece uyarmakla kalmıyor. Sürücü zamanında tepki vermezse aktif olan sistem, aracı şerit sınırları içerisine yeniden sokuyor. Uzaktan Kumandalı Güvenlik Aracı (Semi-Self-Propelled Unimog)Özellikle son dönemde hemen hemen her gün İstanbul’da sıkça gördüğümüz yol çalışmaları özel araçlarla yapılıyor. Genellikle yol kenarlarını temizleyen veya şerit çizgilerini çizen araçların arkasında ise güvenlik amacıyla başka bir araç bulunur. Bu güvenlik aracı arkasında taşıdığı ışıklı tabela ile sürücüleri uyarır. DaimlerChrysler yeni bir teknoloji ile güvenlik aracının güvenliğini de sağlamayı başarmış. Güvenlik aracını kullanan sürücünün tehlikede olduğunu düşünen mühendisler, aracın uzaktan kumanda ile kullanılması sağlayan bir sistem geliştirmiş. Bu sistem sayesinde, güvenlik aracı uzaktan kumanda yardımıyla en fazla 6 km/s hızla kullanılabiliyor. Böylece, sürücü dışarıda olduğu için güvenlik aracına çarpılması durumunda hiçbir zarar görmüyor. Sistem ayrıca güvenlik aracının arkasına monte edilen kamera aracılığıyla, çalışma yapılan şeritte tehlike şekilde ilerleyen bir aracı tespit ediyor ve kaza riski durumunda çalışma yapan görevlileri sesli bir şekilde uyarıyor.
    Etiketler:

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı