"Yalçın Bayer" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Yalçın Bayer" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Yalçın Bayer

Yeter! Söz Milletin

Yalçın BAYER

Kaçak otomobil vurgunun öyküsü (2)

Mercedes'e sorulsa düğüm çözülecek ama...

TÜRKİYE'ye sokulan kaçak Mercedes'leri yıllardır adım adım 'izleyen' ve resmi makamlara tam 7 kez ihbarda bulunan Gürpınar Talay, ‘‘Amerika'yı yeniden keşfetmeye, hafiyelik yapmaya gerek yoktur. Çözüm ortada ama...’’ diyor.

Konuyu aydınlatmak için Talay'ın, 1994'te DYP Aksaray Milletvekili Mahmut Öztürk'ün başkanlığını yaptığı TBMM Gümrük Yolsuzluklarını Soruşturma Komisyonu'na verdiği şu bilgileri aktarıyoruz:

‘‘Yapılacak tek işlem, Gümrük Müsteşarlığı müfettişliğinin elinde bulunan binlerce sahte faturanın Almanya'daki orjinallerinin Mercedes-Benz-İstanbul adresinden sorulması...’’

İşte bürokrasinin yıllar süren ihmaline karşı, TBMM Araştırma Komisyonu'na tam üç yıl önce bilgi veren Mercedes'in o zamanki Genel Koordinatörü Bedirhan Çelik izlenecek yolu şöyle göstermiş:

‘‘Son 1.5 yıldır bir sistem kurduk biz. On-line sistemiyle Mercedes'e direkt bağlıyız. Gümrük, bize bu aracın motor ve şasisini bildirdiği anda o aracın fabrikadan çıkış halini 24 saat içinde biz bildiririz. Mercedes'in orjinal satış yeri hiçbir zaman bir eksiği gösteremez. O araçların marka, şasi ve motor numarasını isteyin ve onları bize bildirin, herşey ortaya çıkar.’’

Evet beş yıldır yapılamayan tek işlem bu...

Bu faturaların orjinallerini Mercedes Benz Türk AŞ-İstanbul firması kendilerinden talep edildiği takdirde verilebileceğini teyit ettiğine göre, Gümrük Başmüfettişi Bülent Ertem dışındaki diğer müfettişler böyle bir yazışmaya neden girmiyorlar ya da giremiyorlar?

Gürpınar Talay, ‘‘Bana inanmıyorlarsa gitsinler, Bülent Ertem'in elinde, benim ihbar ettiğim İRGE Ticaret'in getirdiği Mercedesler'in sahte ve gerçek faturaları görsünler... Bülent Bey, sadece işin gereğini yapıyor.’’

Almanya'daki Mercedes, ülke dışına sattığı araçların trafikte olup olmadığını parça üretimi bakımından sürekli takip ettiğinden 'kaçak' Mercedesleri ortaya çıkarmak bu kadar zor olmamalı.

Devlet Bakanı Güneş Taner, benzine yapılan son zamla Hazine'ye 180 trilyon katkı sağlandığını söylüyordu.

Bu dosyalar yargıya gönderildiğinde, gerçek değerleri üzerinden vergi ve cezaları alındığında işte size bunun iki misli bir kaynak.

Ankara ve Antalya Ağır Ceza Mahkemeleri'nde birkaç dosya dışında kaçak Mercedes olayına göz yummanın tersine işleyen uyuşturucu kaçakcılığından ne farkı vardır?

Kutlu Savaş bir el değdirse...

BAŞBAKAN Mesut Yılmaz, hükümete geldikten kısa bir süre sonra (23.7.1997) Başbakanlık Teftiş Kurulu Başkanlığı'nı, Mercedes kaçakcılığı olayını yürütmekle görevlendirilmişti.

Kutlu Savaş o günden beri ne yaptı? Susurluk Raporu, çoktan bitti. Hangi adımlar atıldı?

Biz bir ara gümrüklerdeki yolsuzlukları yazarken; ‘‘Susurluk gümrüklerdedir’’ demiştik.

Böyle değilse o zaman ispatlanmalıdır.

Bu arada Salih Güngör, İstanbul Mali Şube Müdürü iken bir konuşmasında ‘‘Mercedes olayına tam elkoyacağım sırada, Almanlar bu operasyonu yapmamızı istemiyorlar’’ dediğini de unutmadan hatırlatalım.

Mercedes'ler kimlerin

döneminde geldi, girdi?

1992'den beri kaçak Mercedes olaylarının yaşandığı süreçte görev yapan ilgili bürokrat ve siyasiler şunlar:

- Sümer Oral (Demirel hükümetinin Maliye ve Gümrük Bakanı; İlk kaçakçılık ihbarı kendisine yapıldı.)

- Ali Şevki Erek (Çiller'in Gümrük Bakanı; soruşturma için bir şey yapmadı, bir başka soruşturma nedeniyle dönemin Gümrükler Genel Müdürü Ramazan Uludağ'ı görevden aldı ve maaş kesme cezası verdi.)

- Nafiz Kurt (Çiller hükümetinin Gümrük Bakanı; dosya ile ilgili hiçbir işlem yapmadı)

- Ayfer Yılmaz (Çiller Hükümetinin Gümrük Bakanı; hiçbir şey yapmadı.)

- Faik Yıldırım (Ankara Kaçakcılık İstihbarat Daire Başkanlığı'nda görevli kıdemli başkomiser; bazı güçler nedeniyle olayın derinliğine inemedi.)

- Ramazan Uludağ (Gümrükler eski Genel Müdürü ve Gümrük Müsteşarı; en çok araba 'ithalatı' onun döneminde yapıldı. Kaçak Mercedesler için kendisine beş kez yazılı ihbarda bulunuldu, ancak Kapıkule'yi silkeleyemedi.)

- Fethi Şahin Horoz (Daire Başkanıyken, Uludağ'ın Müsteşar olmasıyla, Gümrükler Genel Müdürü oldu; soruşturma için hiçbir gayreti olmadı.)

- Kutlu Savaş (Mesut Yılmaz'ın talimatıyla Mercedes kaçakçılığını yürütmekle görevlendirilmesine rağmen henüz adım atmadı.)

- Rıfat Serdaroğlu (Gümrüklerden sorumlu Devlet Bakanı; ‘‘Kim ne biliyorsa gelip söylesin’’ derken, Mercedes olayıyla en çok kendisinin uğraştığını ve bu işin takipçisi olduklarının görüleceğini söylüyor.)

Serdaroğlu ile pazartesi görüşeceğiz, kaçak Mercedes'ten Aksaray Cezaevi'nde yatan Eyyüp Bulgan'ın, tepelerdeki bir makamda görevli bir kişinin oğlu Arif Gökdemir'in neler söylediklerini aktaracağız kendisine.













X