"Yerli otomobilde başarı diğer sektörlere de ilham kaynağı olur"

Hürriyet Haber
10.10.2011 - 14:51 | Son Güncelleme:

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Büyükekşi, yerli otomobilde elde edilecek başarının diğer sektörlere de ilham olacağını belirterek, “Burada önemli olan yüzde 100'ü yerli otomobil yapmak değil. Önemli olan Türk markalı ürün üretmektir. Hangi ürünü nerede daha ekonomik olarak yaptırırsanız, yaptırırsınız. Mühim olan katma değerdir” dedi.

İstanbul İktisatçılar Derneği (İKDER) ve İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi tarafından düzenlenen 3. Uluslararası İstanbul İktisatçılar Zirvesi “Girişimcilik, İnovasyon ve Ekonomik Kalkınma” teması ile gerçekleştirildi.
  
Zirvede yaptığı konuşmada Büyükekşi, Türkiye ekonomisinin ve ihracatının son 10 yılda müthiş bir dönüşüm geçirdiğini, Türkiye'nin ihracatının çok önemli yükselişler yaşadığını dile getirerek, 2000 yılında Türkiye'nin ihracatı 28 milyar dolar iken bu rakamın 2010 yılında 114 milyar dolar olarak gerçekleştiğini anlattı.
Bu yıl sonunda ise 2008 yılında rekor olan 132 milyar doların aşılacağını ve ihracatta yeni bir rekor kırılacağını ifade eden Büyükekşi, Türkiye 2000 yılında dünya ticaretinden binde 5 pay alırken, şimdi binde 8 oranında pay aldıklarını kaydetti.

Büyükekşi, 2000 yılında ihracat yapan firma sayısının 25 bin olduğunu, bu sayının 2010 yılında 50 bini aştığını belirterek, ihracatçı sayısının 10 yılda ikiye katlandığını bildirdi.

Türkiye'nin ihracatta geldiği noktanın çok önemli olduğunu, Türk ihracatçılarının zoru başardığını dile getiren Büyükekşi, “İhracatçılarımız ciddi ihracat artışına imza attılar. Bunu da zorlu koşullar altında yaptılar. Son 10 yılı düşünelim. Kurlar konusunda ihracatçılarımız çok sıkıntı çekti. Maliyetlerimiz rakiplerimize göre çok yüksekti. Enerji ve işçilik maliyetleri ile vergi gibi kalemler çok yüksekti. Bunlara rağmen girişimcilerimizin azmi, ortaya böyle başarılı bir tabloyu çıkardı” diye konuştu.

Büyükekşi, Türkiye'nin ihracatının yüzde 50'sini Avrupa'ya gerçekleştirdiğini anımsatarak, Türkiye'nin ihraç ettiği ürünlerin teknoloji ağırlığının her geçen gün arttığını kaydetti.

“Komşu ülkelere ihracat arttı”

Bunun yanı sıra alternatif pazarlara da yöneldiklerini, komşu ve çevre ülkelere ihracatı artırmak için stratejiler oluşturduklarını anlatan Büyükekşi, “Irak, İran, Birleşik Arap Emirlikleri gibi ülkelere ihracatımız oldukça hızlı yükseldi. Örneğin Irak'a 2000 yılında hiç ihracat yapmıyorken, Irak şimdi en fazla ihracat yaptığımız 4. pazarımız oldu. Şu anda eylül ayı itibariyle en çok ihracat yaptığımız ikinci ülke. Yıl sonuna kadar 7 milyar doları geçmeyi amaçlıyoruz” dedi.
Büyükekşi, çevre ülkelerin yanı sıra Çin'den Brezilya'ya kadar dünyanın dört bir yanında önemli ve yeni pazarlara adım attıklarını belirterek, Afrika stratejisi ile birlikte bugüne kadar ihmal edilen kıtayı yeniden keşfettiklerini söyledi.

Tüm bunlar Türk girişimci ruhunun önemli bir başarısı olduğunu vurgulayan Büyükekşi, “TİM olarak Cumhuriyetimizin 100. kuruluş yıl dönümü olan 2023 yılında 500 milyar dolar ihracat hedefliyoruz. 500 milyar dolar ihracat hedefini gerçekleştirebilmek için rekabetçi ihracat artışı anlayışına ihtiyaç duyduğumuzun farkındayız. İhracatçılarımızla beraber bizler bu farkındalığı inovasyon, teknoloji, yüksek verimlilik ve markalaşma şeklinde yaratacağız” diye konuştu.
Büyükekşi, bugün geriye dönüp bakıldığında, Güney Kore, Malezya, İrlanda, Finlandiya, Tayvan, Singapur, Çin ve Hindistan'ın ekonomi ve sosyal politikalarının odağına inovasyonu yerleştirdiklerinin görüleceğini dile getirerek, Güney Kore'nin, ihracat fazlası ve gelir dağılımındaki eşitlikle inovasyona dayalı kalkınmanın güzel örneklerinden biri olduğunu kaydetti.

“Yerli otomobil, inovasyon ve girişimcilik göstergesi”

Büyükekşi, Türkiye'nin yerli otomobil üretmesinin bir inovasyon ve girişimcilik göstergesi olduğunu dile getirerek, “Yerli otomobilde elde edilecek başarı diğer sektörlere de ilham olacaktır. Burada önemli olan yüzde 100'ü yerli otomobil yapmak değil. Önemli olan Türk markalı ürün üretmektir. Hangi ürünü nerede daha ekonomik olarak yaptırırsanız, yaptırırsınız. Mühim olan katma değerdir” dedi.

Girişimciliğin ekonomik büyümeye, istihdam yaratmaya ve sosyal gelişmeye de katkıda bulunduğunu anlatan Büyükekşi, bir ülkede girişimcilerin sayısı arttıkça, ekonomik gelişmenin hızlanacağını, istihdamın artacağını, yoksulluğun azalacağını ve eşitlikçi kalkınmanın gerçekleşeceğini sözlerine ekledi

“Teknoloji duruyor, inovasyon bambaşka bir yerden gelecek”

Londra Üniversitesi, Avrupa Araştırmaları Merkezi Direktörü Oskar Kayasan ise Asya bölgesinin ekonomik olarak hala sıcak olduğunu dile getirerek, küresel ekonomide kolay olmayan bir döneme girildiğini, doğmakta ve büyümekte olan ekonomilerin dünyayı yönlendireceğini anlattı. Dünyada, bütün ekonomi disiplinlerin tanımının değiştiğine işaret eden Kayasan, şunları söyledi:

“Bugün birkaç sene önce konuştuğumuz şeylerden bahsedemeyiz. İnsan dinamiğinde ne oluyor ona bakmalıyız. Teknoloji beklendiği şekilde ilerlemiyor. Değişiklikler var ancak tamamıyla yeni arabalar, çok özgün şeyler gelmiyor. Teknoloji gücünü kaybetti. Global ekonomi teknoloji ile ilerlemeyecek. Facebook nesili var evet ama temel bir değişiklik yaratan değişim yok. Nüfusun yoğun olduğu yerde pazar ekonomisini nasıl etkiliyor? Teknoloji duruyor, inovasyon bambaşka bir yerden gelecek. Ekonomik zorluklar var. İmparatorluklar gelip geçebiliyor. ABD zamanın sonuna doğru geliyor. Belki dünya ekonomisine inovasyon gerekli ama 21. yüzyılda yeni bir teknoloji yaratamıyorlar. Öte yandan politik güçlere baktığımızda dünya ekonomik sırasını da değiştirmekte. Nüfus bence bakmamız gereken önemli konulardan biri.”
Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı