Yeni patronlarımız bize güveniyor Koç kültürü onları da şaşırtıyor

KOÇ Grubu’nun sattığı İzocam’ın Genel Müdürü Nuri Bulut, yeni patronların yönetimi değiştirmediği şirkette Koç kültürünün devam ettiğini kaydetti.

Bulut, Alamana Industuries ve Saint Gobain Isover’ın İzocam’ı aldıktan sonra, özellikle insan kaynakları sisteminin kendi grup yapıları için örnek almayı düşündüklerini de aktardı.

YAKLAŞIK iki yıl önce Koç Ailesi’nin Kuveytli Alamana Indusries ve Fransız Saint Gobain Isover’a sattığı İzocam, yönetiminde ve vizyonundaki ’Koç’ çizgisini koruyarak yoluna devam ediyor. Yalıtım sektöründe yatırımlarını sürdüren İzocam, önümüzdeki süreçte ’topraksız tarım’a (sera ürünleri) girmenin hazırlıklarını yapıyor. İzocam’ın Genel Müdürlük görevini 2002 yılından bu yana sürdüren Nuri Bulut, "Yeni patronlarımız yönetim ekibinin kalmasını arzu ettiler. İyi giden bir çarka çomak sokmak istemediler" diyor. Devir işleminden sonra yeni patronların sistemin nasıl işlediğini çok ciddi denetlediğini belirten Nuri Bulut, şunları söylüyor: "Koç kültürünün prensiplerinin işleyişi onları da şaşırttı. Özellikle insan kaynakları yönetimindeki başarımız üzerine bu sistemi kendi grupları için de örnek alınabileceğini düşünüyorlar."

Koç Ailesi ve Koç şirketlerinin İzocam’da sahip olduğu yüzde 61.2 oranındaki hisse, 2006 Eylül ayında Kuveyt şirketi Alamana Industuries ile Fransız şirketi Saint Gobain Isover’e 171.3 milyon dolara satılmıştı. Satışın ardından iki yıldır görevinin başında olan Genel Müdür Nuri Bulut ile İzocam’ın yalıtım sektörünün yanı sıra topraksız tarım ürünleri konusuna da gireceğini söylüyor. Bu konudaki yatırımların son aşamaya geldiğini belirten Genel Müdür Nuri Bulut ile İzocam’ın devrinden sonra yaşanan gelişmeleri, yalıtım sektörünü ve hedeflerini konuştuk.

Æ İzocam’ın el değiştirmesinin ardından şirkette neler değişti?

-
Eylül 2006’da Kuveyt şirketi Alamana Industuries ile Fransız şirketi Saint Gobain Isover, İzocam’ı satın aldı. İlk şart olarak, yönetim ve ekibinin kalmasını arzu ettiler. İyi giden bir çarka çomak sokmak istemediler. Yönetim Kurulu üç ayda bir Kuveyt, Paris ve Türkiye’de toplanıyor. Devirden sonra ciddi bir denetimden geçtik. Sistemin nasıl işlediğini gördüler. Koç kültürünün prensiplerinin işleyişi onları da şaşırttı. Özellikle insan kaynakları sistemimizin kendi grup yapıları için de örnek alınması gerektiğini not düştüler. Satış politikalarımız, ihracat ve pazarlama dahil hiçbir hedefimizde değişiklik olmadı.

Seracılığa dönük ürünler

Æ Yalıtım sektörünün dışında yeni bir üretim alanı düşünüyor musunuz?

- İstanbul Ümraniye, Tarsus, Gebze ve Eskişehir’de üretim tesislerimiz var. Bunlar, camyünü, taşyünü, tekiz tesisi, haddelenmiş polistiren tesisi, şişirilmiş polistiren tesisi, elastomerik kauçuk ve polietilen köpük üretim tesislerinden oluşuyor. Topraksız tarım (sera kurulmasına yönelik ürünler) konusuna da girmeyi planlıyoruz. Bu konudaki çalışmalarımız sürüyor. İlk ürün denemelerimizi yaptık, çok beğenildi. Seralarda mineralleri koruyarak fidelerin yetiştirilmesi çok önemli konular. Toprağın olmadığı ya da verimsiz olduğu yerde damlama yöntemiyle serada gıda yetiştirmek, çok fazla mevsime bağlı olmadan ürün alabilmek çok önemli. Ancak sürekli toprak gibi seraların da yenilenmesi ve havalandırılması gerekiyor.

Æ Bu pazarı nasıl görüyorsunuz?

- Henüz çok dar bir Pazar. Bu ürünleri ihraç etmeyi düşünüyoruz. Avrupa ve sıcak ülkeler öncelikli pazarımız olacak. Hem topraksız tarım hem de halen ürettiğimiz yalıtım malzemeleri üretimini birlikte yürüteceğiz.

Æ Topraksız tarım ürünleri için yeni yatırım yaptınız mı?

- Mevcut üretim portföyümüzün içinde, kendine has bir formülle bunu üretebiliyoruz. Ek bir yatırım gerektirmiyor. Yaklaşık 10-12 yıldır gündemimizde olan bir konuydu.

Türk cumhuriyetlerinde yatırım uzun vadede gündeme gelebilir

Æ Kuveytli ve Fransız’lar Türkiye dışında İzocam kanalıyla başka yatırımları düşünüyorlar mı?

- Türk Cumhuriyetleri’nde yeni yatırımları düşünüyorlar, ama bunların ne kadarında biz yer alırız belli değil. Bölgeyi çok uzun vadeli görüyorlar ve Türkiye üzerinden bu ülkelere girmeyi düşünüyorlar. Özellikle Kuveytli ortağımız yalıtım sektöründe büyüyor. Ayrıca İzocam Türkiye’nin yanı sıra Ortadoğu ve Balkan ülkelerinde de yer etmiş bir marka.

Yalıtım malzemesi tüketimi en az 6 katına çıkmalı

Æ Yalıtım sektörünün büyüklüğü nedir?

- Türkiye’de yaklaşık 7 milyon metreküplük bir yalıtım pazarı var. Bunun 30-40 milyon metreküplere gelmesi gerekir. Türkiye’nin Avrupa seviyesine gelebilmesi için bu rakamın en az 6 misline çıkması lazım. Türkiye’de kişi başına yalıtım malzemesi tüketimi 0.1 metreküp. Avrupa’da bu rakam 0.6 metreküp, ABD’de ise bir metreküp. Türkiye’nin bu anlamda daha alacağı çok yol var.

Isı yalıtımı yapılmadığı için 7.5 milyon YTL’lik enerji kayıp

Æ Isı yalıtımının yapılmaması ne kadarlık bir enerji kaybına yol açıyor?

- Türkiye’de ısı yalıtımının yeterli olmaması ya da iyi yapılmaması nedeniyle yılda 7. milyon YTL’lik enerji kaybı doğuyor. Enerjinin yüzde 30’u konutlarda kullanılıyor. Bunun yüzde 85’i de ısıtım amaçlı ciddi bir enerji tüketimine neden oluyor. Ayrıca serinlerken de ısı yalıtımı çok önemli. Isınma için bir birim enerji harcanırken, serinlik için 2.5 birim enerji sarfediyoruz. Serinlerken daha fazla enerji harcıyoruz. Bu yüzden bina yalıtımlarının iyi yapılması son derece önemli.

Kuveyt ve İtalya, yeni gözde pazarlarımız oluyor

Æ Satışın ardından ihracat pazarlarınıza yeni ülkeler eklendi mi?

-Kuveyt Emirlikleri ve İtalya’dan yeni ürün talepleri geliyor. Önümüzdeki yıllarda bu ülkeler ciddi ürün çekecek bizden.

Æ 2007 cironuz ve ihracatınız neydi, 2008’i nasıl tamamlayacaksınız?

- 2007 yılı ihracatımız 41 milyon dolardı, bu yılın hedefi 43 milyon dolar. Ciromuz ise geçen yıl 253 milyon YTL idi. Bu yıl sonunda 295 YTL’ye ulaşmayı öngörüyoruz.

Yalıtım masrafları 3 yılda kendini amorti eder

Æ İyi bir yalıtım yapılması, bina maliyetini ne kadar artırıyor?

- Bir apartmanın iyi yalıtımlı bir duvara sahip olmasının 2.5-3 milyon YTY maliyeti var. Ancak bu harcanan rakam 2.5-3 yılda kendini amorti eder. İyi ve doğru yalıtımlı bir binada yüzde 50-60 enerji tasarrufu sağlanabilir. Tabii doğru ürün ve doğru uygulama yapılması burada çok önemli.

Yatırım kararlarımızı aksatmadan uyguluyoruz

Æ 2008 yılı sonunda yatırım tutarınız ne kadara ulaşacak?

- 2007 yılında 22 milyon Euro yatırım yaptık. Camyünü ve taş yünü kapasitemizi yüzde yüz artırdık. Bu yatırımın kararı İzocam’ın satışından önce alınmıştı, satıştan sonra da aynen gerçekleşti. 2008’de de 4 milyon Euro’luk modernizasyon yatırımı yaptık. Şu anda kapasitemiz yeterli. Ancak 2-3 yıl sonra yeni bir yatırım daha gündeme gelebilir.

NURİ BULUT

İZOCAM Genel Müdürü Nuri Bulut, 1953 Ankara doğumlu. Saint Joseph Fransız Erkek Lisesi’nin ardından, 1979’da İstanbul Teknik Üniversitesi’nden makine yüksek mühendisi olarak mezun oldu. İş yönetimi yüksek lisansını 1995’de Koç Üniversitesi’nde yaptı. İş hayatına 1978 yılında Tokar A.Ş.’de proje mühendisi olarak başladı. 1981’de İzocam Ticaret ve Sanayi A.Ş. Gebze tesislerine imalat şefi oldu. Sırasıyla imalat müdürlüğü, projeler müdürlüğü, mühendislik müdürlüğü yaptı. 1996-2002 yılları arasında Teknik Genel Müdür Yardımcılığını yürüttü. 2002 yılında ise İzocam Genel Müdürlüğü’ne getirildi.
Yazarın Tüm Yazıları