Yeni kuş havalandı

Tolga ÖZBEK
15.06.2013 - 00:00 | Son Güncelleme: 15.06.2013 - 01:19

İlk uçuş öncesinde 33 havayolu ve finansal kiralama şirketinden 613 adetlik sipariş alan A350XWB uçağı, test uçuşunu Fransa’nın Toulouse kentinde yaptı.

Toplam 2 bin 500 saatlik uçuş testinden geçirilecek uçağın teslimatı önümüzdeki yılın ortasında başlayacak. Uzun menzilli, çift motorlu yeni nesil yolcu uçağı, dün Airbus’ın ana merkezi Fransa’nın Toulouse kentinde ilk uçuşunu gerçekleştirdi. EXtra Wide Body (Ekstra Geniş Gövdeli) kelimelerinin baş harflerini alan A350XWB’nin tasarımına 2005’te başlandı. Tamamen yeni nesil geniş gövde ve motorlara sahip uçakta Airbus iki katlı A380’lerde kullanılan teknolojiden yararlandı.

A350XWB’nin ilk uçuşuna iki test pilotu, bir test uçuş mühendisi ve üç uçuş test mühendisi katıldı. Toplam 4 saat 4 dakikalık uçuş sırasında uçağı Airbus Şef Test Pilotu Peter Chandler ile A350XWB Proje Pilotu Guy Magrin kullandı. Kalkıştan sonra 20 dakika boyunca iniş takımlarını toplamayan uçak, önce ilk testlerin yapılacağı 3 bin 700   metreye tırmandı. Burada yaklaşık 2 saatlik uçuşun ardından 6 bin 500 metreye çıkan uçağın temel uçuş sistemleri ve     kumandaları test edildi.

İnişe gelişte önce fabrikayı selamlayan pilotlar ardından tekrar yükseldi. Ardından pisti karşılayarak Türkiye saati ile 15.04’te indiler. Airbus toplam 5 uçak ile toplam 2 bin 500 uçuş saati sürecek testler gerçekleştirecek. Rolls Royce’un Trent XWB turbofan motorlarına sahip A350XWB, havacılık otoritelerinin testinin ardından müşterilerine 2014’ün ikinci yarısından itibaren teslim edilmeye başlanacak.

A350XWB’ye Türk kanatçığı

UÇAĞIN havada dönmesini sağlayan kanatçık (aileron) adı verilen parçanın mühendislik tasarımı ve imalata Ankara Akıncı’daki Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TAI) tarafından gerçekleştirildi. Dünyanın önde gelen havacılık şirketlerinin katıldığı ihalede en verimli mühendislik ve en uygun fiyatlı üretim teklifini sunan TAI, A350XWB’nin imal edildiği sürece bu parçalarda dünyada tek kaynak olacak.

Uzun menzilde büyük rekabet

Boeing’in kompozit Gövdeli 787 Dreamliner uçağına rakip olarak geliştirilen A350XWB’de birçok teknoloji A380 uçağından alındı. Airbus, gövde imalatında sandviç panel teknolojisi kullanmayı tercih etti. Kompozit ile çok hafif metallerin birleştirilmesinden oluşan paneller birbirine monte edilerek A350XWB’nin gövdesi oluşturuluyor. A350XWB 3 farklı modele sahip olacak. Airbus öncelikle A350-900 modelini geliştirdi. İlk uçuşu yapılan bu modeli daha kısa gövdeli 800 ve daha fazla yolcu taşıyabilen 1000 modeli izleyecek. Yolcu kapasitesi üç sınıf konfigürasyonunda 270-350 arasında değişecek A350XWB, 787’den yüzde 8, günümüz yolcu uçaklarından da yüzde 25 daha az yakıt harcayacak.


 

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı