Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Yengeç bacağı balık etiyle doldu ‘dondurulmuş deniz ürünü’ büyüdü

DONDURULMUŞ deniz ürünlerinde Kayseri mantısının karideslisini üretip, yengeç bacağını balık etiyle dolduran, Uzakdoğu usulü kıtır karideslerle tüketicileri yakalayan firmalar, bir yılda yüzde 119 büyümeyi başardı.

Yıllık hacmi 11.4 milyon liraya ulaşan pazarda, Alaska mezgiti, Norveç somonu gibi balık çeşitlerinin yanı sıra, kalamar, yengeç, karides gibi usulü hazırlanmış, acılı-acısız kaplamalı deniz mahsulleri de ön plana çıkmaya başladı.

 

YILLIK 199.5 milyon liraya ulaşan dondurulmuş gıdadan yüzde 6 pay alan su ürünleri pazarında firmalar, Uzakdoğu usulü kıtır karidesten balık burgere, balık etli yengeç bacağından Kayseri usulü karidesli mantıya kadar piyasaya sürdükleri farklı damak tadlarına uygun yeni ürünlerle son bir yılda yüzde 119’luk büyüme oranını yakalamayı başardı. 11.4 milyon liraya ulaşan pazarın büyümesinde kaplamalı balık ürünleri öne plana çıkarken, karides, mezgit ve kalamarda en fazla tercih edilen ürünler oldu. Pazarda Superfresh, Alaska’nın Pollack tipi mezgitiyle üretiği ‘Altın balık’ı, Alimar Gıda, yengeç lezzetindeki balık etini yengeç bacağına sarıp, çıtır paneyle kapladığı ‘Akdeniz Lokumu’ adlı yeni ürününü Uzak Doğu ve Avrupa ülkelerine ihraç etmeye hazırlanıyor. Pınar’ın, çocukları balığa alıştırmak için geliştirdiği balık burger ve köfteleriyle dikkat çektiği pazarda, İngiliz merkezli Iglo, kıtır fileto fish fingers’la, beyaz et üreticisi CP’de, Uzak Doğu tatlarını içeren 10 farklı karides çeşidi ve karides mantısıyla dikkat çekiyor.


Yeni tatlarla dışa açılıyor

Arkadaşımız Cansu Mansur’un yaptığı araştırmaya göre, Superfresh markasıyla pazarda yer alan Kerevitaş, Alaska’nın Pollack tipi mezgitini kullanarak yüzde 100 löp balık eti ile ürettiği Altın Balık adlı kılçıksız ve kaplamalı ürünüyle ihracata yönelmeye hazırlanırken, Pınar da, hamsi, balık köfte ve burgerle çocukları yakalamayı hedefliyor. Geçtiğimiz yıl Türkiye pazarına giren İngiliz merkezli Iglo, kıtır fileto fish fingers ve Alaska mezgitinin yanı sıra, şişirilmemiş doğal karidesleriyle pazardaki payını artırmayı hedefliyor. Pazarın bir diğer yeni oyuncusu beyaz et üreticisi CP de, Uzak Doğu tatlarını içeren 10 farklı kaplamalı karides ürünüyle dikkat çekiyor. CP, piyasaya yeni sürdüğü dondurulmuş Kayseri mantısının karideslisiyle de uluslararası pazarlara açılmanın palanlarını yapıyor. Red Tiger markasıyla pazarda faaliyet gösteren Alimar Gıda, yengeç bacağına saralı balık etinin yanı sıra, sebzeli balık köftesiyle de Türk tüketicilerini damaklarından yakalamayı planlıyor.


210 tondan 409 tona çıktı

Nielsen Araştırma Şirketi verilerine göre Türkiye dondurulmuş perakende pazarı 2009 yılını 37 bin ton ürün satışı ve 199.5 milyon TL ciro ile kapattı. Toplam pazar içinde dondurulmuş su ürünleri pazarının payı tonajda yüzde 1, cirosal değerde ise yüzde 6 oranında gerçekleşti. 2008 yılında 210 ton olan dondurulmuş su ürünleri pazarı yüzde 94’lük bir büyüme kaydederek 2009’da 409 tona ulaşmayı başardı. Ciro bazında bakıldığında ise 2008’de 5.2 milyon TL olan dondurulmuş su ürünleri pazarı yüzde 119 büyüyerek 2009’de 11.4 milyon TL’ye ulaştı.

 

3 aylık fish fingers satışı 62 tona ulaştı

2010’un ilk üç ayında 154 ton ürün ve 4.5 milyon TL’lik ciroya ulaşan dondurulmuş deniz mahsulleri pazarında yeni ürünlerle bu yıl, yüzde 25 oranında bir büyüme daha beklediklerini savunan Kerevitaş Genel Müdürü Ergün Akkaya, “Dondurulmuş su ürünlerindeki bu hızlı büyümede fish fingers adı verilen kaplamalı balık segmentinin tüketiciler tarafından sevilmesi önemli rol oynadı. Fish Finger, dünyada su ürünleri kategorisinde başlı başına bir pazar olarak değerlendiriliyor. Türkiye’de son 3 yıldır satışları gelişmekte olan fish finger kategorisi özellikle son 3 aylık pazar gelişimine bakıldığında hızlı büyüme sürecine girdiği görülür. Son üç ayda Türkiye’de sadece 62 ton fish finger ürünü satıldı” dedi.

 

Avrupa’da 15 kilo Türkiye’de 150 gram

IGLO Türkiye’nin Başkanı Caner Tunaman, “Yağda fritözde ve diyet yapanlar için fırında pişirilebilen fish fingers ürün grubuna pişirilmeye hazır dondurulmuş kalamarı da eklemeyi planlıyoruz. Kişibaşına düşen yıllık tüketim Avrupa’da 15 kilo ile 25 kilo arasında değişirken Türkiye’de ise 150 gramda kalıyor. Kişibaşına tüketimi de ancak ürün çeşitliliği artırılarak yükseltilebilir” dedi.

  

Fiyat 10 liradan başlıyor 3 dakikada hazırlanıyor

CP Standart Gıda’nın Başkan Yardımcısı Nezih Gencer, kısa süre önce piyasaya girmelerine rağmen, şu ana kadar toplam 250 ton karides satışı gerçekleştirdiklerini söyleyerek, “Dondurulmuş
karidesler fritözde 3 dakikada, fırında ise 10 dakikada aperatif ya da ana yemek olarak servise hazır hale geliyor. Dondurulmuş deniz ürünlerinin 250 gramlık paketleri 10-19 TL arasında satışa sunuluyor” diye konuştu.

 

X