Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Yeme, içme üzerine

Tufan TÜRENÇ

Uzman doktorlar, kalbinden sorunu olanlara içki konusunda şöyle derler:

‘‘Her gün bir kadeh viski veya iki kadeh şarap içmek hiç içmemekten daha iyidir.’’

Sonra da konuyu şöyle açarlar:

‘‘Çünkü, her akşam bizim verdiğimiz dozda içki almak, yaşadığınız günlük stresi azaltır, sizi rahatlatır. Bunun için çok yararlıdır. Her akşam içebilirsiniz.’’

Kalp uzmanlarının bu görüşü, Amerikalı bilim adamları tarafından sağlam insanlar için de geçerli olarak kabul ediliyor.

Yani bizim yüzyılların imbiğinden süzülüp gelen ‘‘İçkinin azı karar, çoğu zarar’’ özdeyişi bilimsel açıdan yüzde yüz doğru çıkıyor.

British Medical Journal Dergisi'nde yayınlanan yazıda Çin'de yapılan bir araştırmanın çok ilginç sonuçlarına yer verildi.

Araştırma, Güney Carolina Üniversitesi tarafından 18 bin 244 Çinli erkek üzerinde yapılmış.

Bulgulara göre, haftada 14 tek içki içen 45-64 yaşları arasındaki erkekler arasındaki ölüm oranı yaşamları boyunca çaydan başka bir şey içmeyenlere oranla bile yüzde 19 daha düşük.

Yani doktorların bir kadeh viski veya iki kadeh kırmızı şarap ölçüsüne uyarsanız, hiç içki içmeyenlerden daha fazla yaşama şansınız var.

Peki, ya kendini tutamayıp biraz fazla kaçıranların durumu nedir?

* * *

Aynı araştırmaya göre çok ve sürekli içki tüketenlerin, yani şişenin dibini arayanların ömür çizgisi uzun değil.

Bu tipler araştırma ekibi tarafından tam üç yıl süreyle izlenmiş. Varılan sonuçlar şöyle:

Haftada 43 tek içenlerde ölüm oranı, az içenlere oranla yüzde 30 daha fazla.

Yani ömrü yüz kabul edersek, çok içki içenler, normal içki içenlerden üçte bir daha az yaşama riski altındalar.

Günümüz dünyasında insanların stresten kaçmasının olanaksız olduğu kesin.

Yani hepimiz günlük yaşantımızda az veya çok yıpranıyoruz. Akşamları alınan bir, iki kadeh içki bilimsel bulgulara göre çok yararlı.

Zaten bizim içki kültürümüz sarhoş olmaya değil, çakırkeyif olmaya göre ayarlanmıştır.

Rakı masalarının erbapları, ağzı yerine burnuyla içenleri sevmezler ve bu tiplerle içki muhabbetine girmezler.

Rakı masalarının değişmez kuralı, içki raconuna uymaya dayanır.

* * *

Şimdi gelelim yeme olayına...

Yine uzman doktorlar, hasta olsun olmasın her insanın yağlı ve kolesterol oranı yüksek yiyeceklerden uzak durmasını öneriyorlar.

Yapılan bilimsel araştırmalar, az yemek yiyenlerin, dolayısıyla normal kilolu insanların daha uzun yaşadığını kesin olarak ortaya koyuyor.

Danimarkalı araştırmacılar ise kilo vermek için çok sıkı rejim yerine daha kolay reçeteler uygulamanın geçerli olduğunu söylüyorlar.

Kopenhag Üniversitesi'nin ilginç bir çalışması var. Araştırmacılar, 43 şişman yetişkini 17 haftalık sıkı bir diyete alıyorlar.

Bu süre içinde bu insanlar 13.5 kilo veriyorlar. Daha sonra bu grubun bir bölümü sadece yağsız diyete devam ederken, diğer grup katı bir kalori hesabına dayalı rejime sokuluyor.

Bir yıl sonra yapılan ölçümlerde şu sonuç ortaya çıkıyor:

İlk grup kaybedilen 13.5 kilonun 5.4 kilosunu geri alıyor, sıkı kalori diyeti uygulayan gruptakilerde ise bu oran 11.3 kiloya kadar çıkıyor.

Yani diyette bile stresten kaçmak gerekiyor.

Özetle, yine bizim özdeyişe uymanın yararı var:

‘‘Yemenin de, içmenin de azı karar, çoğu zarar.’’

X