Yazmakta zorlananlar için 3 yöntem

Güncelleme Tarihi:

Yazmakta zorlananlar için 3 yöntem
Oluşturulma Tarihi: Aralık 26, 2016 09:13

Çocuk ve gençler zihinlerde savrulup duran düşünceleri belli düzende kağıda aktarırken zorluk yaşayabilir. Özellikle sosyal medya ve anlık mesajlaşmaların hızlıca ve kısa ifadelerle yazmayı daha da imrenilecek hâle getirdiğini düşündüğümüzde, yazmak her geçen gün öğrenciler için daha da zorlu bir hal alabilir. Bu durumdaki öğrenciler bir yazım aktivitesinde kâğıtlarına bakarak dalgın gözlerle bekliyor olur. ABD’li eğitim içerikleri platformu Edutopia’da bunu aşmak için yapabilecek üç temel strateji bulunuyor.

Haberin Devamı

1- Öğrenci konuşur, öğretmen yazar

Bu yöntemle aslında bir tür rol değişikliği yapılır. Öğrencinin masasına öğretmen oturur, onun kalemini ve defterini açar. Ardından öğretmen “Şimdi sen anlat, ben de söyleyeceklerini yazacağım” der. Onun bildiği bir konuda bir şeyler anlatmasını teşvik eder. Kendisi de bu söylenenleri düzgün şekilde organize ederek yazar. Böylece hem onun özgüveninin artmasına katkı sağlar, hem de yazım stratejileriyle ilgili öğretici bir aktivite yapmış olur.

2- Önce ses kaydı, sonra yazı

Öğretmenin yapması gereken, öğrencinin yazılacak konu başlığında bir süre konuşarak, bunu kaydetmesini sağlamak. Bunun için cep telefonundaki ses kayıt özelliği kullanılabilir. Ardından öğrenci için ayrılacak sessiz bir yerde, ses kaydı kâğıda aktarılır. Öğretmen genelde savruk ve düzensiz yazılan bu cümlelerin, belli bir sistemde yeniden yazılması aşamasında öğrenciye yardımcı olabilir.

Haberin Devamı

3- Özel uygulamaları es geçmeyin

Ses kaydına oldukça benzer bu yöntemle, işin içine birçok uygulama girer. Teknoloji artık söylenenleri anında yazıya aktarmaya imkân veriyor. PaperPort Notes, Dragon NaturallySpeaking, Dictation Pro, VoiceTranslator gibi birçok uygulama bunun için kullanılabilir. Öğrenci sesli bir şekilde yazacaklarını ifade eder. Yazıya aktarılan cümleler genellikle e-posta olarak gönderilebilir. Ardından öğrenci bu e-posta üzerinde çalışır.

TEKNOLOJİ ENGELLİYOR

Gençlere okuma-yazma ilgisi kazandırmak için faaliyet yürüten İngiltere merkezli National Literacy Trust, yaşları 8 ile 18 arasından değişen 32 bin 500 öğrenciyle bir anket düzenledi. Öğrencilere ne sıklıkla yazma çalışması yaptığı, neler yazdığı ve teknoloji kullanımlarıyla ilgili birçok soru yönetildi. Okul dışında günlük olarak bir şeyler yazanların oranının yüzde 20.7 olduğu tespit edildi. Araştırmaya göre sosyal medya ve mesajlaşma uygulamaları çocukların yaratıcı yazı çalışması yapmasını büyük oranda engelliyor. Okul dışında öğrencilerin yüzde 68.6’sı SMS, yüzde 44.3’ü sosyal medya siteleri ve yüzde 46.2’si ise mesajlaşma uygulamalarını kullanıyor. Uzmanlar ise yaratıcı yazım çalışmaları yapmanın zihinsel gelişim için çok yararlı olduğunu hatırlatıyor.

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!