"Yalçın Bayer" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Yalçın Bayer" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Yalçın Bayer

MSC ve RES

BİR gün arayla önce Trakya’nın Karadeniz kıyısındaki Yalıköy’e ve Tekirdağ Barbaros’a gittik. Birinde turizm ölmüş, pislikten geçilmeyen bir Rum beldesi; köy demek daha doğru... Karadeniz’e yakışmıyor.
Diğeri de şu ana kadar 450 milyon dolar harcanarak önümüzdeki aylarda hizmete girecek Türkiye’nin en büyük konteyner limanına dünyanın 2. büyük taşıma firması MSC’nin ilk yük gemisinin limana gelmesi... Lojistik hizmetlerinde ne teknikler gelişmiş; görmek gerekir.
Tekirdağ Saray ilçesine bağlı olan Yalıköy’e, Istranca Dağları’nın göbeğinden
geçilerek gidiliyor. Bir de ne gördük; güzelim ormanın
20 km uzunluğundaki yoğun meşe dışbudak ve kayın ağaçları, ‘rüzgârgülleri’ne ulaşmak için açılan yollar nedeniyle ‘kesime’ uğramış. Beşiktaşlı Serdar Adalı, 2014 Mart’ında
bu tahsisleri almış; baştan
19 kuleli olarak düşünülen ‘rüzgâr tarlaları’ daha sonra 91 kuleye çıkmış... Eğer kulelerin uzunluğu 85 metre ise pervanelerin enine doğru ne kadar yer kaplayacağını düşünün! Bu yatırımlar bununla da kalacak değil tabii...

BU İHANET NASIL YAPILIR

Ormanın manzarasını gördüğümüzde içimiz burkuldu; bu ne vahşilik diye... Saray Doğayı Koruma Derneği’nin dağıttığı “Her yere RES olmaz” afişi bizi kesmedi; bu mücadele zayıf kalmamalı... Dernek sözcüleri Av. Demet Karpat ile Av. Mustafa Karabulut’la daha sonra konuştuk. Neler anlattılar neler; kayıtları var. Sakın üzerlerine kimse baskı yapmaya kalkışmasın...
Onların çok dirençli oldukları anlaşılıyor. Karadeniz’de Ömer Şen ve arkadaşları gibi; ikisinin de yağmacılara iyi bir ders verecekleri anlaşılıyor.
Ergene Nehri’ni kamuoyuna mal edenler; yeni kömürlü termik santrallara karşı ayaklananlardan sonra çevrecilerin bu kez RES’ler için mücadele bayrağı açarken göreceğiz bundan sonra.
“Ormanımız, suyumuz, meramız toprağımız bizim” tabii ama böyle bir yağmaya nasıl izin verilir; akıldışı bir şey olsa gerek.
Ormanı kesin, biçin, alın istediğiniz yerlere de bu direkleri dikin diyen sorumsuzları hemen sorgulamak değil, görevden
alıp yargılamak gerekiyor.


EL DEĞMEMİŞ ORMANA İHANET


Tekirdağ Valisi ve Saray Kaymakamı bu alanları gördüklerinde vicdanları sızlamış mıdır, bilemeyiz. Hiç korkmadan projeye müdahale etmeliler; projeyi uygulayanların kulaklarını çekmeliler ve sonra da Ankara’ya durumu bildirmelidirler. Yapabilirler mi? Çevreciliğin ne olduğunu biliyorlarsa böyle yağmaya çoktan müdahale etmeleri gerekirdi. Bilsinler ki orası Istranca’nın (Yıldız) göbeği, ‘el değmemiş’ kesimi... Çoktan videosunu çekip Su ve Ormancılık Bakanı Prof. Dr. Veysel Eroğlu ile Prof. Dr. Başbakan Davutoğlu’na göndermeliydiler. ‘Bilim’ adamlığı biraz da çevreyi korumak ve kollamaktır; hep siyaset değil... Aynı görev RES’lere gelişigüzel lisans veren EPDK için de geçerlidir.
Bu uyarıyı yapmak bir gazetecilik görevidir.

ARTVİN ÖRNEĞİ

Artvin’in cennet köşelerinden Cerattepe’ye yapılmak istenen maden projesine karşı 760 davacı ve 61 avukat ile Türkiye’nin en büyük çevre hakkı davasının açıldığını
biliyor musunuz? Cerattepe’de doğa katliamına yol açmakla suçlanan Mehmet Cengiz’in madene ulaşmak için yol açmasına karşı Artvinliler,
gece gündüz nöbet tutuyorlar.
Aynı şey burada da olursa,
hiç şaşırmamak gerekiyor.
Ne denir ‘Önemli olan madenler değil ormandır’. Bölgenin doğa açısından değerini düşürenler yarın hesap vereceklerdir.


Türkiye’nin en büyük konteyner limanı sonbahara doğru açılıyor

VE MSC’ye gelelim...
1970 yılında MSC (Mediterranean Shipping Company), Rafaela gemisi ile deniz taşımacılığına adım atmış; Cenevre merkezli şirketin sahipleri İtalyan... En son filosuna dünyanın en büyük konteyner gemisi MSC Oscar’ı dahil eden şirket, bugün dünyanın en büyük konteyner taşıyıcıları arasında yer alıyor. Dünyada 480 ofis ve 54.000 çalışanı bulunan ve Türkiye’de MSC Gemi Acenteliği AŞ adıyla 1995’te faaliyete başlayan MSC sadece konteyner yatırımı ile değil, Tekirdağ Barbaros’ta birkaç ay sonra hizmete girmesi beklenen Asyaport Limanı ve Medlog lojistik yatırımları ile büyümeye devam ediyor. O denizlerde gördüğümüz MSC’li gemi-otel yatırımları da bu ailenin...
Tekirdağ niye... Ahmet Soyuer, geçmişte Türkiye’nin önemli tuğla ve kiremit üreticilerindendi, daha sonra da bir yük gemisinin olduğunu biliyoruz. Uzun yıllardan beri bir ‘yerlisi’ Tekirdağ’a yatırım yapmak istiyordu. Bu işe 11 yıl önce ‘zorluklarla’ başladı. Tekirdağ’da beş vali ile çalıştı; hepsi de bu projeye sahip çıktılar. Çevrecilerin az tepkisini çekmedi; zaman zaman bize de kızdığını biliriz. Ama böyle bir ulaşım deviyle mutlu bir yakınlık ve işbirliği içinde olmak herkese kısmet olmaz.
Evet Tekirdağ’a ekonomik olarak çok katkısı olacak bu yatırımın... Türkiye’nin en büyük, Avrupa’nın ilk 10 limanından biri olan Asyaport’a “İlk gemimiz perşembe günü 18.00’de gelecek” dedi. Nitekim, MSC Tokyo konteyner gemisi Asyaport’a yanaşan ilk gemi oldu oldu. Buradan ilk ithalat yükünü indirde ve ilk ihracat yükünü alan gemi, 275 metre uzunluğundaki MSC Tokyo idi... North-West Continent (NWC) hattında hizmet veren gemi, Aliağa Sinas ve Le Havre limanlarında uğrayarak Tekirdağ’dan ayrıldı ertesi gün... ‘Orta boy’ bir gemi Tokyo... Tekirdağ’a ileri yıllarda ekonomik gelişmelere göre 400 metrelik konteyner gemileri de yanaşacak tabii... Zaten tam kapasite ulaştığında yılda 2.5 milyon konteyner hareketine ulaşması bekleniyor. Asyaport’ta 11 adet 24 yan sıraya kadar hizmet verebilecek kapasitede rıhtım vinci ile 33 adet lastik tekerlikli saha vinci bulunuyor.
Müşterilerine daha fazla esneklik ve liman kapsama alanı vererek müşterileri için çok büyük bir sorun olan İstanbul limanlarının sıkışıklığını da hafifletmeye yardımcı olacak...
Asyaport’un ‘çağdaş’ özelliklerinden biri de ’yeşil liman’ olması... Karbon salınımını düşürmek için solar paneller, LED aydınlatma, LNG’li motorlu taşıyıcılar ve elektrikli vinçler gibi farklı teknolojilerle donatılmış olduğunu kaydedelim.

KEMAL UNAKITAN BARBAROS’TA

Ahmet Soyuer ve oğlu Emrah Soyuer’in törenden sonra verdikleri iftarda eski Maliye Bakanı Kemal Unakıtan’ı da gördük. Kendisini gayet sağlıklı gördük. “Benim bu yatırımda –yer tahsisinde- çok emeğim vardır” dedi; Ahmet Soyuer de kendisine teşekkür etti. Vali Enver Salihoğlu ile Belediye Başkanı Kadir Albayrak, Ulaştırma Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Özkan Poyraz, Denizcilik Federasyonu Başkanı Erkan Dereli ve öteki konuklar vardı.
Soyuer resmi açılışın sonbahara doğru yapılabileceğini söyledi.

X