Komşuları sıfırladık ‘uzaklar’a açıldık

Haberin Devamı

İSTANBUL Hububat, Bakliyat ve Yağlı Tohumlar Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Zekeriya Mete, New York’taki “Summer Fancy Food Show”da söze Dubai’den girdi:
- Dubai’de bir Türk Ticaret Merkezi kurma projemiz var. 2 yıldır üzerinde çalışıyoruz. Ekonomi Bakanlığı’nın “Yurtdışı ofis desteği” programından yararlanarak 1000 metrekare kapalı alanı olan bir yer kiralayacağız.
Dubai Türk Ticaret Merkezi’yle hedeflerinin ne olduğunu paylaştı:
- Orası 12 ay açık ofis-showroom olacak. Dubai’de sektör olarak yılda iki kez fuara katılıyoruz. Ticaret Merkezi, bir anlamda 12 ay açık fuar merkezi işlevi görecek.
Devletin şirketlere yılda toplam 40 milyon dolar fuar desteği ödediğini vurguladı:
- Dubai’de yılda 1 milyon dolarlık bütçe ile 12 ay açık bir tanıtım alanımız olacak. Orada yer kiralayan şirket bir yıl boyunca kalabilecek. Şu ana kadar 32 şirket başvuruda bulundu.
ABD’de de bir Ticaret Merkezi planladıklarını kaydetti:
- New York veya Los Angeles’de bir Ticaret Merkezi oluşturmayı düşünüyoruz. Los Angeles, Latin Amerika ülkeleri açısından daha doğru adres olabilir.
Sonra 2023’e dönük 500 milyar dolarlık ihracat hedefine değindi:
- Şu andaki tempoyla o hedefin çok uzağında gidiyoruz. İçeride bürokrasi, dışarıda politik sıkıntılarla uğraşıyoruz. Önümüze tarife dışı engeller çıkıyor. Komşu ülkelerle “sıfır sorun” derken en sorunlu noktaya geldik. Yani, bir anlamda komşuları sıfırlamış olduk.

Haberin Devamı

Komşuları sıfırladık ‘uzaklar’a açıldık


Ekonomi Bakanlığı’nın “Ur-Ge Programı” kapsamında uzak pazarlara yöneldiklerini belirtti:
- New York’taki fuara katılım da bu çerçevede gerçekleşti.
Türkiye’nin toplam ihracatının 150 milyar doları aştığını anımsattı:
- Son 6 yıldır ihracatımızda ciddi artış sağlayamıyoruz. Demek ki yeni birşeyler yapmak gerekiyor.
Ekonomi Bakanlığı’nın desteklerine dikkatini çektik, yanıtladı:
- İhracatçıya sadece parasal destek vermekle iş bitmiyor. Dış siyasette de önümüzün açılması gerekiyor. Ayrıca, bürokrasi de işlerimizi kolaylaştırıcı tutum benimsemeli.
Türkiye’nin 200 ülkeye ihracat yaptığının altını çizdi:
- Öyle pazarlar var ki, ihracatçımız kelle koltukta iş yapmaya çalışıyor. Afrika ülkelerinde hastalık riskine rağmen en ücra köşelere kadar gidiyor.
Bir yandan kur darbesi, diğer taraftan Suriye ve Mısır sorunu, Türkiye’nin ihracatının yönünü değer bazında aşağı çevirdi.
Onca yıllık tek parti iktidarında bile bürokrasiden şikayetler dinmedi, yeni dönem için soru işaretleri daha da arttı.
Dubai’de, Los Angeles’te Ticaret Merkezi oluşturmak, uzak pazarlara yüklenmek, ihracatın yönünü yeniden yukarı çevirmeye yeter mi?

Haberin Devamı

Kapıya müfettiş dayanıyor

İSTANBUL Hububat, Bakliyat ve Yağlı Tohumlar Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Zekeriya Mete, hükümette ve bürokraside eleştiriye tahammül olmadığından yakındı:
- Eleştiri dozu biraz artınca kapıya müfettişler dayanıyor, defterler didik didik ediliyor.


Kilosu 250-300 dolara ihraç edilen mantar var


NEW York’taki “Summer Fancy Food Show”da mantar, kekik, defne yaprağı gibi ürünlerin sergilendiği Çalışkan Tarım’ın standına girdik. Genel Müdür Süreyya Çalışkan ve İhracat Müdürü Aydoğan Akyol, önce mantar broşürü uzattı:
- Kuzu Göbeği Mantarı, Ayı Mantarı, Sarıkız Mantarı, Borozan Mantarı, Çintar-Kanlıca Mantarı
Çalışkan, mantar ihracatlarının 20 milyon Euro’yu bulduğunu belirtti:
- Yağışa göre değişiyor. Yağışın az olduğu yıllarda verim düşüyor. İhracat 2 milyon Euro’ya kadar iniyor. Son 10 yıllık ortalamamız yılda 10 milyon Euro’ya denk geliyor. Bazı türlerin kurusunun kilo başına ihracat fiyatı 250-300 doları buluyor.
Sonra kekik paketini gösterdi:
- Kekikte Türkiye rakipsiz. Denizli’de tütüne alternatif olarak ektirdik. Kekikten yıllık ihracat gelirimiz 3 milyon Euro.
Ardından defne yaprağını eline aldı:
- Defne yaprağında da Türkiye rakipsiz. Çin’e bile satmaya başladık. Defne yaprağı ihracatımız da 3 milyon doları buluyor.
Rakipsiz isek, defne yaprağı ve kekik ihracatı daha da büyüyemez mi?

Yazarın Tüm Yazıları