Karadeniz Somonu Kanada’ya kadar gidiyor

İstanbul’da büyük bir zincir marketin balık reyonu... Market, Karadeniz Somonu ile ilgili bir müşteri testi yapmak istedi. Reyonda Karadeniz Somonu ile Norveç Somonu’nu yan yana koydu. Testin amacı şuydu:

Haberin Devamı

- Kaç kişi Norveç Somonu yerine Karadeniz Somonu’nu tercih edecek?

Testi yaptıran Sagun Grubu Başkanı Ahmet Tuncay Sagun ve Yardımcısı Oğulcan Kemal Sagun, müşterilerin tutumunu izledi. Baba-oğul Sagun’lar iç geçirdi:

- Karadeniz Somonu’nun yüzüne bakan yok. Oysa Karadeniz Somonu, lezzet olarak Norveç Somonu’ndan hiç de uzak değil

Oğulcan Kemal Sagun, söz konusu test ile ilgili gözlemlerini babası Ahmet Tuncay Sagun ve kardeşi Nazlıcan Sagun’un olduğu buluşmada anlatıp ekledi:

- Yapılan tanıtımlar, müşterinin beyninde, “En iyi somon Norveç’ten gelir” algısını yerleştirmiş.

Somon üretiminde ulaştıkları noktayı ihracatla örnekledi:

- Karadeniz’de yetiştirdiğimiz somonu Rusya’dan Kanada’ya, Japonya’ya kadar farklı ülkelere ihraç ediyoruz. Somondan ihracat gelirimiz 14 milyon dolar.

Haberin Devamı

Söz ihracattan açılınca İstanbul Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçılar Birliği Başkan Yardımcılığı görevini yürüten Ahmet Tuncay Sagun devreye girdi:

- Sektörümüz 2023 yılı ihracat hedefini 2.5 milyar dolar belirlemişti. Hedefe yıl sonunda ulaşacağız. 2023 hedefini 5 milyar dolara çıkardık. Sektörümüzün ihracatında balığın payı 1 milyar dolar.

Karadeniz Somonu Kanada’ya kadar gidiyor

Oğulcan Sagun, şu eklemeyi yaptı:

- 1 milyar doların yüzde 83’ünü çiftlik balıklarımız oluşturuyor. İhracatımızda ağırlığı çipura, levrek, alabalık ve orkinos oluşturuyor.

Bu noktada orkinos ihracatının 65 milyon doları bulduğunu vurgulayıp, şu konuya dikkat çekti:

-  Türkiye’de orkinos kotası kura ile dağıtılıyor. Orkinos kotası için sıradan tekne sahipleri de kuraya giriyor. Kotayı alınca bizim gibi orkinos ile uğraşan şirketlere satıyor.

Tucay Sagun, orkinos teknelerinin ayrı olması gerektiğini savundu:

- Orkinos teknesi iç sularda başka balık avına çıkamaz. Diğer tekneler de orkinos kurasına girmesin. Böylece iş daha profesyonel yürür.

İhracatta yakalanan başarının iç tüketimde görülmediğinin altını çizdi:

- Kişi başına balık tüketimi yıllık 6 kilodan 5 kiloya geriledi.

Haberin Devamı

Bunda fiyatların rolünü anımsattık, Oğulcan Sagun yeme bağladı:

- Yemi Türkiye’de üretiyoruz ama içeriğinin yüzde 90’ı ithal. Döviz kuru etkiliyor.

Tuncay Sagun, fiyat konusunu şöyle toparladı:

- Bazı türlerde fiyat çok yükselmiş olabilir. Yine de, ülkemizde her bütçeye uygun balık bulunur.

Yüzde 83’ü çiftlik olmak üzere balık ihracatının 1 milyar dolara ulaşması, sektörün başarısını ortaya koyuyor...

Ancak, denizlerimizde kirliliğin artmaması için çiftliklerin çok iyi denetlenmesi gerekiyor...
 

EĞİTİME DESTEK İÇİN BAZI ESERLER 5 KATI FİYATA ALICI BULDU

İSTANBUL Modern, bu yılki “Gala Modern” gecesi için Hasköy Yün İplik Fabrikası’nı mekan seçti. Melkan Gürsel’in tasarımı, dDf’in organizasyon becerisi, eski fabrikayı “Gala Modern”e uygun hale getirdi. İstanbul Modern Yönetim Kurulu Başkanı Oya Eczacıbaşı, 14 yılda İstanbul Modern’i 7.5 milyon sanatseverin ziyaret ettiğini belirtip, ekledi:

Haberin Devamı

- Gala Modern sayesinde bugüne kadar 502 bin çocuk ve genç sanat eğitiminden yararlandı. Bu yıl hedefimiz 20 bin çocuk ve gencimize daha ulaşmak.

Maya Portakal Bitargil’le birlikte destek yarışını yöneten Rafi Portakal’a başlangıçta sordum:

- Kaç lira toplanır?

Şu yanıtı verdi:

- Ülkemiz sıkıntılı bir dönemden geçiyor. Bankalarla yeniden yapılandırma pazarlığı yapanların, konkordato ilan edenlerin sayısı artıyor.

Rafi Portakal, 2 milyon lira dolayında destek toplanan gecenin sonunda şu değerlendirmeyi yaptı:

- Yarışa girenler eğitime destek için çok istekliydi. 13 eserin tamamı piyasa fiyatının üstünde satıldı. Piyasa fiyatını 4-5 kat aşan eserler oldu.

Haberin Devamı


2008’DEN BU YANA YILDA 4 MİLYAR DOLAR BİRİKTİRDİK

COCA-Cola Inretnational’da uzun süre 100’e yakın ülkenin Kurumsal İletişim’ini yöneten Gürtay Kıpçak, beni “coca-colacompany.com”a yönlendiren bir mesaj attı.

Amacı The Coca-Cola Company Yönetim Kurulu Başkanı Muhtar Kent’in yazısına dikkatimi çekmekti:

- Muhtar Kent’in Coca-Cola’daki 40 Yılı.

Kent, yazısının başlarında şu dersi paylaştı:

- İş dünyasında başarının garantisi yok. 132 yıllık Coca-Cola bile varlığını sağlıklı sürdürebilmek için kendini hep yenilemek zorunda. 2007’de 2 bin 800 farklı ürünümüz vardı, bugün 4 bin 100’e çıktı.

İlk CEO olduğu 2008’den itibaren başlattıkları programların kazanımının altını çizdi:

Haberin Devamı

- 2008’den buyana her yıl 4 milyar dolar biriktirdik. Bununla daha fazla yatırım şansı yakaladık.

Mayıs 2017’de CEO’luk görevini James Quincey’e devrettiğini anımsattı:

- Nisan 2019’da da Yönetim Kurulu Başkanlığı’nı James’a bırakacağım.

40 yılın öyküsünü şu mesajla noktaladı:

- İçimde hâlâ yapıcı bir tatminsizlik var.

 

Yazarın Tüm Yazıları