"Vahap Munyar" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Vahap Munyar" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Vahap Munyar

‘Cep’e gönderilen mesaj CEO’da bile şüphe yarattı:Acaba beni izleyen mi var

AVEA CEO’su Erkan Akdemir, bir ara uyku sorunu yaşadı.

Gece 03.00-04.00 gibi uyanıyor, yeniden uyuyamıyordu. Böyle durumlarda maillerine bakıyor, sosyal medyayı izliyordu. Derken cep telefonuna bir hastaneden gönderilen SMS (kısa mesaj) düştü:
- Uyku sorununuz mu varsa “uyku kliniği”mize uğrayın.
İlk anda Avea’daki ekibinin kendisine şaka yaptığını düşündü. İlgili birimin sorumlusunu aradı:
- Siz beni mi izliyorsunuz?
- Nereden çıkardınız Erkan Bey?
- Cep telefonuma bir hastanenin “uyku kliniği” mesajı geldi. Tam da bugünlerde uyku sorunu yaşıyordum. Onlar nereden öğrendi bunu? Aranızdan biri mi yaptı?
- Hayır efendim. Malumunuz kurumlar bize senaryo verir. O senaryoya göre, gecenin söz konusu saatlerinde uyanık olup, cep telefonuyla işlem yapanlara “uyku kliniği” mesajı gönderilir. Siz de birkaç gün aynı saatlerde uyanık kaldıysanız, o gruba dahil etmişlerdir.
Aradan bir süre geçti, Akdemir İstanbul’daki ünlü alışveriş merkezlerinden birindeki önde gelen markanın mağazasına girdi. Takım elbise beğendi, iki tane birden alacaktı ki, kafasına takıldı:
- Eşim gardroba baksın. Aynı renkten varsa başka renk bakayım.
Eşine telefon açmaya hazırlanırken bir kısa mesaj geldi:
- Mağazamızda seçim yapmakta zorlanıyorsanız yardımcı olalım.
Yine ekibinden şüphelendi:
- Bunlar kesin beni izliyorlar. Nereden biliyorlar bu mağazada olduğumu.
İlgili birimin sorumlusunu bağlattı:
- Siz benim mağazada olduğumu nereden biliyorsunuz? Karar vermekte zorlandığımı kim, nasıl biliyor?
- Erkan Bey, mağazasında bulunduğunuz şirket, “Mağazalarımıza girip, 15 dakikadan uzun kalanlara, ‘Karar veremiyorsanız yardımcı olalım’ mesajı geçin” demişti. Siz de o kapsama girmişsiniz.
Boston’da (ABD) Massachusetts Institute of Tecnology (MIT) Mobile Experience Lab’la işbirlikleri çerçevesindeki çalışmaları izlerken Erkan Akdemir’den kendi yaşadığı “kısa mesaj” sürprizlerini öğrenince sordum:
- GSM operatörleri abonelerinin listesini satıyor mu?
- GSM operatörleri olarak böyle bir satışımız asla söz konusu değil. Abone listesini paylaşmamız yasak.
- Kapısından bile girmediğimiz mağazalar cep telefonumuza nasıl mesaj geçebiliyor?
- Yaşadığım örneklerdek, gibi, şirketler senaryo verir. O senaryoya göre tahmin edilen müşteri kitlesine isimlerine dahi bakılmaksızın SMS gönderilir.
Hemen şu eklemeyi yaptı:
- Aboneler bu tür mesajları istemediklerini beyan ettikleri anda, söz konusu SMS’lerin gönderilmesi biter. Çünkü, abone istemiyorsa mesaj göndermek yasaktır.
Avea’nın CEO’su bile olmadık anlarda aldığı SMS’ler üzerine kuşkuya kapılıyorsa, 70 milyon dolayındaki abone ne yapsın?
Anlaşılan en iyisi, “tanıtım, reklam sms’leri istemiyorum” seçeneğine yönelmek...

Dubai, 2020 Expo’su için MIT’in ‘şehir otosu’na bakıyor

AVEA CEO’su Erkan Akdemir ve BT Kıdemli Direktörü Egemen Kurdoğlu ile birlikte MIT’de bir sunum da Media Lab Araştırma Uzmanı Ryan Chin’den izledik. Chin, “Microcity” çalışmaları kapsamında geliştirdikleri “City Car” (şehir otosu) üzerinde durdu:
- Bu araç, 360 derece dönme kabiliyetine sahip. Park edilip, içindekiler inince ortadan katlanırcasına arka ve ön tekerlekler birbirine yaklaşana kadar küçülüyor. Park halinde daha az yer kaplıyor. Direksiyonun yeri kullanılan ülkenin tercihine göre sürücü tarafından değiştirilebiliyor.
Araçla ilgili daha ileri aşamayı aktardı:
- Bu aracın sürücüsüz dolaşması üzerinde de çalışıyoruz. Londra’da, New York’ta başarılı olan bisiklet paylaşımı programları, aynı şeyin araçlar için de söz konusu olabileceğini akla getirdi. Araç talep eden kişinin bulunduğu yere gidecek. Kendi kendine park edecek. Bir başkası çağırınca ona da gidecek. Paylaşımla birlikte şehir içine girecek araç sayısı da azalacak.
Aracın sürücülü modelinin çarpışma testlerinin sürdüğünü kaydetti:
- Dubai yönetimi, 2020’de gerçekleşecek Expo için bu araçla ilgileniyor. Görüşmelere başladık.
Kiralık bisiklet modeli, MIT’de hayal edildiği gibi şehir otosunda da tutar mı?

X