"Vahap Munyar" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Vahap Munyar" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Vahap Munyar

750 milyon Euro'luk 'Derviş'in 'güneş'i yeni lisansa takıldı

GEÇENLERDE MetCap Enerji Başkanı Celal Metin’le karşılaşınca, Merve Erdil’in Haziran 2011’de Hürriyet’te yayınlanan haberini anımsadım:

- Karaman’a 450 milyon Euro’luk ‘Derviş’i kuracak, doğalgaz, güneş ve rüzgar el ele elektrik üretecek...

Ardından “Derviş” adlı projenin son durumunu sordum:

- Karaman’daki hibrid elektrik üretme projeniz nasıl gidiyor?

Yatırımda kararlılık işaretini yüksek gerilim hattıyla verdi:

- 96.6’şar kilometrelik iki hattı Konya’ya olmak üzere, Adana ve Seydişehir’e de çekilenlerle birlikte 241 kilometrelik yüksek gerilim hattı yapıyoruz. Bu işe 55 milyon Euro harcadık.

Projede General Electric’le (GE) ortak olduklarını belirtti:

- 700 megawatlık doğalgaz çevrim santralı için çalışmalarımız sürüyor. Kalanını güneş enerjisi yatırımı düşünüyoruz. Projenin toplam bedeli 750 milyon Euro’yu bulacak. Güneşten enerji elde edilen saatlerde doğalgaz santralı duracak, diğer saatlerde çalışacak. Planımız böyleydi ama...

“Ama”dan sonra Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun (EPDK) 2 Kasım 2013 tarihli lisans yönetmeliğinin 14-4’üncü maddesini okudu:

- Üretim lisansı alındıktan sonra, lisansa konu sahada, malikin kendi arazisi üzerine kuracağı lisanssız üretim tesisi başvuruları Yenilenebilir Enerji Genel Müdürlüğü tarafından teknik değerlendirmesi uygun bulunmak ve başka lisanslı üretim tesisini etkilememek kaydıyla kabul edilebilir. Aksi halde her aşamada reddedilir.

Sonra sıkıntısını açtı:

- Doğalgaz çevrim santralı için lisans, ÇED hepsi tamam. Yanına, aynı komplekste sayılacak şekilde güneş santralı kurmak istiyoruz. Bu bölüm için sıfırdan lisans başvurusu yapmamız gerektiği söyleniyor. Oysa burası hibrid bir elektrik üretim merkezi olacak. Yani, aldığımız lisansa güneş enerjisinin de dahil edilmesi gerekir.

Çözüm için yönetmeliğin ilgili maddesinde şu değişikliği önerdi:

- Üretim lisansı sahibi bir tüzel kişi, lisansa konu üretim tesisinin elektriksel bir yenilenebilir enerji kaynağı kullanmak için lisans tadili başvurusunda bulunursa, mevcut saha ile bağlantı kapasitesinin değişmemesi kaydıyla, bu madde hükümleri çerçevesinde sonuçlandırılır. Bu fıkra kapsamındaki üretim tesisler, ilgili mevzuat hükümleri saklı kalmak üzere tadil öncesi ve sonrası kullanılan kaynaklar yenilenebilir olmak kaydıyla, kullanılan kaynağa karşılık gelen en düşük YEKDEM fiyatından mekanizmaya katılabilir.

Söz konusu alandaki güneş santralı için taleplerini de sıraladı:

- Vergi indirimi (kurumlar vergisi oranını yüzde 100’e kadar indirimli uygulama ve yatırıma katkı oranını yüzde 200’ü geçmemek üzere belirleme veya yatırımın işletmeye geçmesinden itibaren 10 hesap dönemine kadar kurumlar vergisi istisnası tanıma), KDV istisnası ve iadesi, faiz desteği, gümrük vergisi muafiyeti, YEKDEM alım garantisi...

Öneri sonrası Kırklareli’ne uzandı:

- 450 milyon Euro’luk bir doğalgaz çevrim santralı yatırımımız da Kırklareli’nde sürüyor. Doğalgaz çevrim santrallarımız 2020’de devreye girecek.

Metin’in “hibrid” çağrısına kulak veren olur mu?


82'DEN 76'YA İNİNCE UÇAK SAYISI ARTMIŞ OLUR MU
GEÇENLERDE Pegasus’la Dalaman’a uçarken Genel Müdür Mehmet Nane’nin şirket dergisindeki sunuş yazısına baktım:

- 40 ülkede 108 noktaya uçuyoruz. Uçuşlarımızın 72’sini dış hatlar oluşturuyor.

Bozburun’da Pegasus Genel Müdürü Nane ile karşılaşınca yolcu sayısında son durumu merak ettim, 2016’ya dönüp verileri paylaştı:

- 2016 sonu itibariyle iç hatlarda 15.29, dış hatlarda 8.85 olmak üzere toplam 24.14 milyon misafire hizmet verdik. İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’nda iç hat pazarı yüzde 5.8 büyürken, biz misafir sayımızı yüzde 10.7 artırdık.

Filodaki uçak sayısını sordum, yanıtladı:

- Yıla 82 uçakla başladık. 2017’yi 76 uçakla bitireceğiz.

- Yani, filonuz küçülüyor.

- Yıllık ortalama uçak sayısına bakarız. Bu yıl 8 yeni uçak filoya katılacak. 13 uçak satacağız. Filomuz daha da gençleşecek. Geçen yıl ortalama uçak sayımız 67’ydi. Bu yıl 76 olacak. Dolayısıyla operasyonda kullanılan uçak sayısı açısından 2016’ya göre yukarıdayız.

Görünen o ki, iç hat yolcusu, Pegasus’un büyümesinde önemli rol oynuyor...

X