"Vahap Munyar" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Vahap Munyar" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Vahap Munyar

15-20 yıl içinde neden Türkiye’nin yerli uçağı uçmasın

GENERAL Electric (GE) Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Canan Özsoy, şirketin kurucusu ve mucit Edison’un şu cümlesini anımsatarak söze girdi:

- İnsanların neye ihtiyacı olduğunu düşünerek icat yaparım.
Ardından GE’yi dünyada öne çıkaran özelliğe dikkat çekti:
- Pek çok teknolojinin kaynağında GE vardır.
Sonra, son 11-12 ay içinde Türkiye’de havacılık konusunda attıkları adımlara değindi:
- Yüzde 46.2 hissemiz bulunan Tusaş Motor Sanayi’nin (TEI) LEAP motorlarının yüksek yakıt verimliliği ve daha düşük ağırlığa sahip olmalarını sağlayan bliskler ihtisaslaşmış üretim tesis haline gelmesi için anlaşma imzaladık. Bu anlaşma, GE’nin Türkiye’de gerçekleştirdiği 515 milyon dolarlık yatırımın bir parçasıydı.
Arada şu ayrıntıya işaret etti:
- Türkiye’deki uçakların yüzde 60’ından fazlası GE ya da CFM motorlarıyla uçuyor.
Türk Genel Maksat helikopterinin motor üretiminin TEI’de üretileceğine dikkat çekti:
- Savunma Sanayi Müsteşarlığı, Sikorsky Aircraft ve Tusaş’ın anlaşması kapsamında üretilecek T-70 helikopterinde TEI’de GE lisansı altında üretilecek T700 motorları kullanılacak. Lisans, 300 adet helikopter üretimini kapsıyor. GE T700 motorunun Türkiye’de üretilmesi, savunma sanayine önemli yerli katkı sağlayacak.
TEI’nin ilk yıllarına döndü:
- 26 yıl önce TEI, uçak motorları için 7 parça üretiyordu. Bugün parça sayısı 320’yi geçti. Üstelik bu parçalar içinde stratejik olanların sayısı arttı. Türk havacılık sanayi, bugün 1000’i aşkın uçak parçası üretiyor.
GE’nin Türkiye Tekonoloji Merkezi’ne verdiği önem üzerinde durdu:
- GE’nin dünyadaki 9 mühendislik merkezinden biri olan Türkiye Teknoloji Merkezi (TTC), havacılıkla ilgili araştırma-geliştirme ve inovasyona odaklandı. TTC son 5 yılda yüzde 300 büyüdü. Buradaki 300’e yakın Türk mühendis, GE Havacılık’ın ticari ve askeri uçak, gemi ve endüstriyel motorlarının tasarım ve teknolojisini geliştiriyor.
Merkezde geliştirilen teknoloji ve tasarımların ihracının da söz konusu olduğunu vurguladı:
- TTC’nin genişlemesi ve Kaplama Merkez Laboratuvarı’nın açılması, Türkiye’nin havacılık sektörü için önemli kilometre taşıdır. TTC’nin geliştireceği teknoloji ve tasarımlar, Avrupa ve Uzak Doğu’da 20’yi aşkın ülkeye ihraç edilecek.
Havacılık konusuna noktayı umutla koydu:
- 15-20 yıl içinde Türkiye’nin kendi yaptığı uçak neden uçmasın?
Bırakın diğer gelişmeleri, sadece GE’nin Tusaş’la ortak olduğu TEI’nin helikopter motoru üretme aşamasına gelmesi, “yerli uçak” hayaline ulaşmanın hiç de uzak olmadığını gösteriyor...
Ancak, çevremizi saran “ateş çemberi”, “adli
yıl açılışı”nın bile
siyasi gerginlik yaratması, bu ve benzeri moral veren gelişmeleri gölgeliyor...


Girişimciye ‘çekirdek sermaye’ verecek


GENERAL Electric (GE) Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Canan Özsoy, TÜBİTAK’la “1512B Girişimcilik Ortaklık Protokolü” imzaladıklarını belirtti:
- Bu adımı ülkemizde yerel inovasyon kültürünün gelişmesine katkıda bulunmak için attık.
Ardından ekledi:
- Protokol kapsamında girişimcilere finansal destek de sağlayacağız. Bu kapsamda en az 3 girişimciye 10 biner lira “çeirdek sermaye” desteği vereceğiz.
Programa katılacak girişimcilerden sağlık ve enerji alanında fikir üretmelerini beklediklerini kaydetti:
- Sağlıkta örneğin bir kanser türü için tetkik ve tedaviyi hızlandıracak çözüm bekliyoruz. Enerjide de üretim, depolama ve tüketimde verimlilik üzerine yeni teknolojiler istiyoruz.


İnovasyon olmazsa anlamlı sıçrama olmaz


CANAN Özsoy, Türkiye’nin GE için öncelikli yatırım ülkelerindeki yerini koruduğunu vurguladı:
- Türkiye’deki üretim kalitesi, bizim için önemli teminat oluyor. Ancak, ülkemizin gerçek anlamda sıçrama yapması için inovasyon gerekiyor. İnovasyon, sıçrama için olmazsa olmaz stratejidir.

X