"Uğur Ergan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Uğur Ergan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Uğur Ergan

İzmir’de Gökçebağ şöleni

ÇAĞDAŞ Türk resminin önemli isimlerinden Yalçın Gökçebağ’ın bugün Alsancak’ta Selçuk Yaşar Resim Müzesi ve Sanat Galerisi’nde açılacak sergisinde yer alacak resimlerin büyük çoğunluğunun yapılışına şahit oldum. Gökçebağ her resim için titizlikle çalıştı.


Yalçın Gökçebağ’ın ay sonuna kadar sürecek sergisine ev sahipliği yapacak olan Yaşar Eğitim ve Kültür Vakfı açılış için beni de İzmir’e davet edince, Ankara’daki gündemin yoğunluğundan kurutulup biraz Ege havası almak için seve seve bu daveti kabul ettim. Sağ olsun sevgili dostum Hürriyet Ege Temsilcisi Deniz Sipahi de Gökçebağ’ın bu sergisiyle ilgili ‘konuk yazar’ olarak yazma teklifimi kırmadı. Bu sayede Hürriyet Ankara’da haftada bir gün yazdığımız köşemizi Hürriyet Ege ile bu hafta İzmir’e taşımış olduk.


Yalçın Gökçebağ, İzmir sergisi için büyük ebatlarda çalışmayı tercih etti. Konu olarak, artık kendisiyle özdeşleşmiş tepeden bakışlı resimler çoğunlukta. Ancak Ankara ve İstanbul’da açtığı sergilerden farklı olarak İzmir’e taşıdığı resimlerde değişik renk anlayışını gözlemek mümkün.
Tepeden bakışlı hasat ve çay tarlaları Gökçebağ’ın en çok sevilen eserleri arasında yer alır. Anadolu’da yaşam ağır basar resimlerinde. Hatta kimi eleştirmenlere göre Yalçın Gökçebağ, Türk resminin Yaşar Kemal’idir. Kemal, Anadolu’nun yaşamını, zorluklarını, insan ilişkilerini nasıl kaleme döktüyse Gökçebağ da bunları tuvale yansıtmıştır. Eleştirmen Sedat Örsel, Yalçın Gökçebağ için, “Eserlerinin ‘nesebi sahihtir’ ve özgünlük yönünden de ‘meşrudur’. Onlara dikkatle ve resimden anlayarak bakmak gerekir. Çünkü resimleri Yalçın’ı, Yalçın da Anadolu’yu ve çağdaş Türk resmini beyan eder” diye yazmıştır.
Yalçın Gökçebağ’la yaptığım konuşmalarda, ‘tepeden bakış’ anlayışının kendisinde nasıl oluştuğunu sorduğumda aldığım yanıt da ilginçti:


“TRT’de kameraman olarak çalışırken helikopterle çekim yaptığım dönemlerde bulduğum bir tarzdır doğaya tepeden bakarak resmetmek. Hem modernist bir anlatım meydana getiriyorum, hem de olayları daha geniş bir açıdan görme imkanı vermiş oluyorum. Resmi yakından yapsam birçok şey görülemez, mesela ağaç çeşmeyi kapatabilir, karşıdan en uçtaki insalar görülemeyebilir. Ancak tepeden bakışla her şey gözler önüne seriliyor. Ayrıca kompozisyondaki simetriye dikkat etmek gerekiyor. Geometriyi çok severim, resimlerimde simetri küçük ayrıntılarda hep bozarım. Resimlerimde simetri vardır, yüzey çoğunlukla çarpı işareti gibi bölünmüştür. İçerisindeki nesneler dengelidir ama birebir simetrik değildir.”
Konuk, konukluğunu bilmeli. Gökçebağ’ın sergisiyle ilgili yazdıklarım sanırım yeterli. Daha fazlasını görmek istiyorsanız, sergiyi kaçırmayın derim. İnanın Yalçın Gökçebağ’ın eserlerini, yaşadığı Ankara’da bile bulmak, sahip olmak oldukça zor. İzmirli sanatseverler bu fırsatın kıymetini bilmeli.

X