Eşlerin ortak sergisi

Ressam Zahit Büyükişliyen ve heykeltraş eşi Nilay Kan Büyükişliyen’in ortaklaşa açtıkları sergi Taurus AVM’deki Platform A Sanat Galerisi’nde. Büyükişliyen çiftinin “Yaşamı paylaşma” adını verdiği sergi 14 Ocak 2016 tarihine kadar açık kalacak.

Haberin Devamı

Bu sezon yazılara başlarken, kimi zaman bu köşeye bazı sanat eleştirmenlerinin konuk olabileceğini yazmıştım. Bu sergiyle ilgili değerlendirmeyi de Büyükişliyen çiftinin eserlerini yakından takip eden Nazlı Pektaş’a bırakmayı uygun buldum. Pektaş’ın önce Nilay Kan ardından Zahit Büyükişliyen’in eserleriyle ilgili görüşleri şöyle:
“Nilay Kan Büyükişliyen’in figürlerindeki çizgi, kararlı, kesintisiz beden boyunca ilerliyor. Bu çizgi heykelin boşluk içinde kapladığı hacmin de çerçevesi aynı zamanda. Ellere ulaşamayan kesik kollar, kimliksiz suretler ama çoğunlukla dimdik duran bedenler. Yan yana kadın erkek bedenleri, kimi zaman bir aile bazen yalnız bir kadın, bazen de müziğin ritmiyle kıvrılan bir dansçı. Sanatçının eserleri, bronz heykel olmalarını unutturan bir öykü ile boşlukta iz bırakıyor. Kadın ve erkeğin bazen sırt sırta, bazen yan yana kimi zamansa birbirlerine yaslanmış halleri, dinginliğe kavuşma isteğini çağırır. İkili ya da tek heykellerdeki oran-orantı ve denge, öykünün hatırlattığı dinginliğin biçimsel ifadesidir. Bir arada olmanın verdiği güce inanan kararlı bedenler, neredeyse soyuta yönelen formlarıyla yüzey hareket birlikteliğinde bedenden heykele evrilerek bronzun içinden dünyaya dokunuyorlar. Gördüklerimiz, malzemenin ağırlığından kurtulmuş, hareketi ve hareketsizliği çizginin formla olan dansında ortaya seren heykellerdir.”

Haberin Devamı

ZAHİT BÜYÜKİŞLİYEN

“Zahit Büyükişliyen’in resimleri rastlantıya yer bırakmayan bir kararlılığın ve duyumsamanın yaratım sürecindeki yalın kesişmesidir. Renk, çizgi ve boşluk birbirlerine attıkları ilmekler vasıtasıyla her defasında gökyüzünden yeryüzüne uzanan mekan ve zamanda o anın görüntüsü olurlar. Resim artık sanatçının gözünde olan bitenin dokusudur. Zahit Büyükişliyen’in tiyatro tutkusu ve bu alanda gerçekleştirdikleri bilinir. Zahit bey, bu sergi için de ‘Benim resimlerinde boşluk çok önemli bir yer kaplar, tiyatro yönettiğim zamanlarda da sahneyi resim gibi düşünürdüm. Resimde de tıpkı tiyatro sahnesinde olduğu gibi boşluk çok önemlidir. Çünkü tuvale yerleştirdikleriniz bu boşluk sayesinde hareket edebilir’ diyor. Resimlere baktığımızda renkler, çizgiler, lekeler ve boşluk kararlı bir dengenin eşliğinde tuval sahnede yerlerini alır. Zahit Büyükişliyen, resmini oluşturan ögelerin repliğini, resimde yer alma düzenini, ışığı ve gölgeyi boşluğun içine kararlı bir yönetmen refleksiyle kurar. Ayrıntılar, küçük lekeler, kırık ve devingen çizgiler, sağlam bir kurgunun içinde sanatçının birikim ve kazanımının koşulu olarak oradadır. Bu kurgunun içinde figürle karşılaşmazsınız ama ufuk hattından başlayarak resme kapılan bakışlarınız o resmin figürü oluverir. Gökyüzünün altında yayılan duygu bütüne ulaşmayı çabalar. Bu yönüyle Zahit Büyükişliyen’in resimlerinde doğu felsefesinin ve hatta doğu resminin izlerini bulmak olasıdır. Renk ise kurulan bu dengede Zahit Büyükişliyen için nefes alan bir dildir. Büyükişliyen, bu dilin ortaya çıkardığı duyguları iyi bilen usta bir sanatçıdır. Bunu çok iyi bilir çünkü sanatının ilk yıllarından beri türlü coğrafyaların belleğinde kalan izlerini, renkleri vasıtasıyla hatırlar ve izleyiciyle paylaşır ve her defasında dünya tuvaline açtığı pencereden içeri girer. Çizgi onun resminde kimi zaman yazı olarak belirir, kimi zaman lekeye dönüşür, kimi zamansa tıpkı son resimlerinde olduğu gibi okunmaz bir şiirin kılavuzu olur. Yazı ile çizgi arasındaki halleri sizi tuvale saplar. Çizgiler; kırık, kalın, ince ve en yalın halleriyle Büyükişliyen resminde renkle karşılaştıklarında soyut lirik bir anlatımın türlü hallerine bürünürler.”

Haberin Devamı

KENTTE NE VAR?

Burhan Doğançay-Abidin Elderoğlu-Kayıhan Keskinok-Mustafa Ayaz ve daha birçok usta sanatçıdan hediyelik küçük eserler- 15 Ocak 2016’ya kadar (Valör Sanat/Yıldızevler), Adnan Turani-16 Ocak 2016’ya kadar (KAV Sanat/Yıldız), Canan Atalay-15 Ocak 2016’ya kadar (Atlas Sanat-Çankaya), Nurtaç Özler-10 Ocak 2016’ya kadar (Krişna Sanat/Çankaya), Alper Gündüz-Anatolian Girls-Asaf Erdemli-Babik Design-Damla Sarı-Doğu Gündoğdu- Dragut Collage-Gamze Güleç-Gamze Tosun-Kemal İçden-Mo Design-Mustafa Kural-Pelin Yıldız-Sinan Dağ-Sinan Eronat-Sultan Burcu Demir-Studio Zigzag-Taha Baydar-Ufuk Akbey-Yalda Yaghin-Zeynep Merve Çiçek-31 Aralık’a kadar (Galeri Foyart/Çankaya), Süleyman Karakul-5 Ocak 2016’da açılacak (Gözde Sanat/A.Ayrancı), Şevket Cem Onat-16 Ocak’a kadar (Galeri Akdeniz/Yıydızevler), Hemzemin Sergisi-14 Ocak 2016’ya kadar (Peker Sanat/Yıldız), Yılbaşı karması-30 Aralık’a kadar (Stillife/Yıldızevler), Suluboyanın 100 yıllık serüveni-20 Ocak 2016’ya kadar (Emin antik/Kale), Mediha Bezgin 3’ümüz grubu-Bugün açılacak (Ziraat Kuğulu).

Yazarın Tüm Yazıları