"Uğur Cebeci" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Uğur Cebeci" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Uğur Cebeci

THY’den 3 flaş gelişme

TÜRK Hava Yolları (THY) hedefleri büyüttü. İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’nı almaya hazırlanan THY’nin dün açılan İstanbul Havalimanı’nın da yüzde 40 hissesini almak için harekete geçtiği iddia ediliyor. THY’nin son olarak New York JFK Havalimanı’nın 1 numaralı terminalinde ortak olarak yer alabileceği söyleniyor.

1- SABİHA GÖKÇEN’İ SATIN ALIYOR

THY’den 3 flaş gelişme

Yeni havalimanı tam kapasite ile açılıncaya kadar İstanbul’un ikinci büyük havalimanı olan Sabiha Gökçen’i THY alıyor. KAP yani Kamu Aydınlatma Platformu’na henüz bildirilmedi ama sonuç değişmeyecek gibi görünüyor. THY Genel Müdürü Bilal Ekşi zaten geçen günlerde bir açıklama yapmıştı. Görüşmeler yapılıyordu. Yapımı süren ikinci pist ve yeni ek terminalle kapasitesi 63 milyon yıl/yolcuya kadar yükselecek olan Sabiha Gökçen’in Malezyalı işletmecisinin ne zaman THY’ye devredeceğini bilmiyorum. Ama çok uzak görünmüyor. Bu alım işleminin tamamlanmasından sonra Türk Hava Yolları bu havalimanından uçuşlarını daha da yoğunlaştıracak. Bazı uzun uçuşların da başlayacağı gelen bilgiler arasında Son bir yılda yolcu sayısı yüzde 11 artarak 30 milyona dayanan Sabiha Gökçen Havalimanı Anadolu yakasında ulaşım rahatlığı ile giderek tercihlerin arttığı bir havalimanı haline geliyor.

2- İSTANBUL HAVALİMANI’NA ORTAK MI OLUYOR

THY’den 3 flaş gelişme

Son günlerde hızla yayılan bir söylenti hızla yayılıyor. İddiaya göre THY İstanbul Havalimanı’nın iki ortağı Limak ve MNG hisselerini satın almak için girişimlerde bulunuyor. İki ortağın yüzde 20 hisseleri için 200’er milyon Euro ödeneceği ve THY’nin yeni havalimanı ortaklığının yüzde 40’la kesinleşeceği çok konuşuluyor. Ancak taraflardan henüz bir açıklama gelmedi.

 

3- JFK’YE GÖZ KIRPIYOR

THY’den 3 flaş gelişme

THY’nin de kullandığı New York JFK Havalimanı’nın 1 numaralı terminali yıkılacak. Ama önce şu andaki terminal binasının yanına yeni bir Terminal 1 yapılacak. Daha sonra şimdi kullanılan bina yıkılarak iki yapı birleştirilip daha büyük bir terminal ortaya çıkacak. İlk tahminlere göre maliyeti 12-15 milyar dolar arasında olacak. JFK Terminal 1’in ortakları Air France, Japan Airlines, Korean Air ve Lufthansa. Çok sayıda hava yolunun kullandığı Terminal 1’e THY her gün üç kez geliyor. Burada başka hava yollarının özel yolcu salonlarını kullanıyor. THY özel yolcu salonu yapmak için girişimlerde bulunduğunda Terminal 1’in yeniden inşa edileceği bilgisi ortaya çıktı. Şimdi Türk Hava Yolları’nın da JFK Terminal 1’e ortak olup olamayacağı araştırılıyor. Bu gerçekleşirse çok iyi bir geliri olan Terminal 1’de THY mal sahibi ortak olarak yerini alacak.

 ‘ULUSLARARASI’ VE ‘GÜZEL’ EKLENMELİ

THY’den 3 flaş gelişme

Dünyanın en büyüklerinden biri.

Çok büyük.

Çok yorucu.

Ama gerekli.

Çok uzak.

Yakında yakınlaşır.

Yılda 90 milyon yolcuyu ağırlayacak.

Ama hedefi daha sonra 200 milyon yıl/yolcu.

Terminalinin tavanları yüksek, gün ışığına doyuyor.

Eğlenceli bir havalimanı olacak.

Çok erken gitmek lazım. En az iki saat. Dış hatta 3-4 saat. Erken gitmek lazım.

İçeride yolunuzu bulmanız kolay. Dışarıdan göründüğü gibi ürkütmüyor.

Doğru yönlendirmeler var.

Kontrast ayarları iyi ışıklı levhalar.

Kapıların numaraları rahat görünüyor.

Akıllı sistemler aklınızı karıştırabilir.

Ama alışırız.

Biraz zaman var. Kızıyorlar ama olsun.

Aceleye gelmez. Hepsi olur, acayip hava atarız dünyaya.

İstanbul Havalimanı...

Keşke  adı ‘Güzel İstanbul Havalimanı’ olsaydı.

Düşünebiliyor musunuz gökyüzünden pilotlar Güzel İstanbul diye sesleneceklerdi.

Her yerde Güzel İstanbul denilecekti. Yazılacaktı, çizilecekti.

Güzel İstanbul’dan, örneğin Münih uçuşu diye anons yapılacaktı.

Kendi sloganı şehrin sloganını da taşıyacaktı.

Beautiful İstanbul Airport...

Bana güzel geldiği için yazdım.

Ama İstanbul Airport’a itirazım var.

En azından İstanbul International Airport olarak düzenlenebilir.

Öyle değil mi ‘Güzel İstanbul’un Uluslararası Havalimanı.‘

İstanbul Havalimanı...

 

HEDEF ÖZEL TERMİNAL

YENİ havalimanı konusunda THY’nin en çok canını sıkan bir özel terminalinin olmaması. Yani THY terminali yok. Var olan terminalde belli Gate’ler (Kapı) ayrılarak bu soruna bir çare bulunuyor. Ama Türk Hava Yolları’nın isteği THY terminalinin ayrı olması. Birçok ülkedeki gibi THY kendi terminalinde çok daha hızlı operasyon yapmayı hedefliyor. İstanbul Havalimanı’nın ilk etabında bu fırsatı kaçıran THY şimdi ikinci fazı tümüyle kapatmayı hedefliyor. Bu yüzden de ortaklık girişimlerine sıcak bakıyor. Yani havalimanının önemli bir ortağı olup hedefine gitmek istiyor. Şirketin parasının olması yeni terminali sahiplenmek için ciddi bir cesaret veriyor. Öte yandan THY yeni havalimanındaki tesislerinin kurulumunu hızla yapıyor. Büyük kısmı 31 Aralık tarihine yetişecek. İkramdan Tekniğe gerçekleşecek yeni yapıların bitirilebilen bölümleri  THY’nin operasyonunun hızlandırmasını sağlayacak.

 

X