Mutlu şehrin mutsuz kapısı

Sinop’un nüfusu 40 bin. İstanbul’da 400 bin Sinoplu var. Uçaklar, yaz-kış yüksek dolulukla bu şirin kente uçuyor. Ama ya terminal?

Haberin Devamı

Sinop’a karadan gitmek isteseniz, İstanbul’dan mesafe 650 kilometre.

Atatürk Havalimanı’ndan ise her gün sefer var.

Karadeniz kıyılarını seyrede seyrede 1 saat 15 dakikada Sinop’a varıyorsunuz. Şehir üzerinde tur atıp inişe geçiyorsunuz...

Sinop Havalimanı, Amerikalıların 1950’lerde kurduğu askeri üssün personelini taşımak için yapılmış küçük bir meydandı.

Üs kapatıldıktan sonra havalimanı sivil statüyle DHMİ’ye 1993’te geçti. THY bir dönem RJ100 uçaklarıyla sefer yapsa da hat zarar ettiği için 2002’de kapandı.

Haberin Devamı

Sinop uçuşları, 2008’de 1600 metrelik pistin yapımıyla THY tarafından yeniden başladı.

Eski hangar terminal haline getirildi. Sadece A319 uçaklarının uçabildiği kısa pist, operasyona yetmiyordu.

2013 başında havalimanı tekrar kapandı.

Pistin uzunluğu 1980 metreye, eni de 30’dan 45 metreye çıkarıldı.

Tüm bu yatırım için havalimanı kapatılırken bu sırada terminalin büyütülmesi bir türlü akla gelmedi.

Yeni terminal için başlanan inşaat ise 2017’de bitecek. Terminal sadece 650 metrekare büyüklüğünde.

Yolcu çok olduğunda bazen 200 yolcu kapasiteli A321 bile geliyor. Yolcular ikiye bölünüyor.

Grup grup içeri alınıyor. Kalabalıkta adım atacak yer yok. Sıcak havalarda ise terminalin içinde durulacak gibi değil.

CEHENNEM SICAĞI

Cehennem sıcağını hissedip, 15 metrede iki ayrı güvenlikten geçip uçağa kendinizi atıyorsunuz.

Haberin Devamı

Sadece yolcu olarak değil, uğurlamaya-karşılamaya gelenlerin de bekleyecekleri yer yok.

Havacılık büyürken bir türlü Anadolu terminalleri paralel gelişimi yakalayamıyor.

Bir bakıyorsunuz pist yetersiz kalıyor, bir bakıyorsunuz abuksabuk tasarlanmış, inşaat hatalarıyla dolu terminaller sizi karşılıyor.

DHMİ’nin de yerel yönetimlerin de aklına bir türlü terminallerin o kentin dünyaya açılan kapısı olduğu gelmiyor.

Bu kapı Sinop’un gırtlağını sıkıyor. İnsanı geldiğine geleceğine pişman ediyor.

Aslında DHMİ’nin plansızlığı yüzünden işin altı üstüne yetişememiş.

Mutlu şehrin kapısı bu yüzden mutsuz bir yer halini almış...

DOLULUK YÜZDE 84

Sinop’taki THY Müdürü Yusuf Gürdal Yılmaz, aslen Sinoplu.

Haberin Devamı

Uzun yıllar THY Genel Müdürlük’te çalıştıktan sonra memleketine dönmüş.

THY’nin merkezi nüfusu en küçük olan uçuş noktasının müdürü ama doluluk oranı olarak yüzde 84’e ulaşmış. İstanbul’dan her gün uçak var.

Parçalı tarifede İstanbul’dan uçak pazartesi, çarşamba, cuma ve pazar günleri saat 09.25’te, diğer günler de 14.40’ta kalkıyor.

Yurtdışından ise başta Düsseldorf ve Amsterdam olmak üzere bağlantılı trafiği var.

Zaman zaman hac seferlerinin de yapıldığı havalimanı kentin gelişmesi için stratejik bir öneme sahip.

HER TARAF TARİH

Sinop’ta her yerden tarih fışkırıyor.

Kentin tarihi milattan önce 5000 yılına kadar uzanıyor.

Örneğin, Hıristiyanlığın bir dönem hac merkezi olan Balatlar Kilisesi’nde yapılan kazı, Sinop’u yeniden bir çekim merkezi haline getirecek.

Haberin Devamı

Prof. Dr. Owen Doonan ile eşi Nursel Hanım, eskiden otogar olan bölgede belki de Sinop’un tarihini değiştirecek bir kazı çalışmasına birkaç gün önce başladılar.

Buradan çıkacak tarih, Sinop’un kuruluşuna ışık tutacak.

Sinop’un mozaikleri

Sinop Valisi Dr. Yasemin Özata Çetinkaya, kentin gelişimini turizmde görüyor.

Bir Zeugma gibi Sinop’un bu konuda adını dünyaya duyurması için çaba sarf ediyor.

Mozaikler heyecan verici. Çünkü o kadar detaylı ki, insan bakmaktan gözlerini alamıyor.

Sinop Cezaevi’nin San Francisco’daki Alcatraz gibi bir marka olabilmesinin yolunu araştırıyor.

Yazarın Tüm Yazıları