‘Sokak kızı’na saygı

Kimler saygı albümünü hak eder? Bu, yanıtı zor bir soru. Kestirmeden şöyle tarif edelim: Bir külliyat sahibi olmak şart. Besteyle veya yorumla yol açmış, bir döneme damga vurmuş olmak da öyle... Nazan Öncel; şarkılarının yapısı, sözlerinin samimiyeti, değindiği konular, hayatı, müzik yapma hikâyesine eşlik eden algılayış biçimiyle fark yaratmış bir isim. Yani ‘Ve Nazan Öncel Şarkıları’, isabetli bir saygı albümü...

Haberin Devamı

‘Sokak kızı’na saygı
Aramızdan ayrılan sanatçıların ardından yapımcı şirketin denetiminde şarkı, aranjör ve sanatçı seçimi yapılarak saygı albümleri yayımlamak mümkün. İşe salt ticari bakan şirketler, popüler isimlerle ‘best of’ kıvamında seçkilerden yana kullanıyor hakkını. Ama ‘en iyi’ ya da ‘en özel’ şarkılar her zaman ‘çok satan’lar olmuyor.

İkinci yöntem, sanatçının yaşarken saygı albümünün başında bizzat durması. Ancak burada da sanatçı kendisine ne şekilde saygı gösterileceğine karar vermiş oluyor. Yine de bizim gibi işin sadece ticaretinin önemsendiği ülkelerde bu yöntem sanki daha doğru. Sonucu beğensek de beğenmesek de en azından biliyoruz ki saygıda kusur edil(e)memiş.

Haberin Devamı

Kimler saygı albümünü hak eder? Bu, yanıtı zor bir soru... Kestirmeden şöyle tarif edelim: Bir külliyat sahibi olmak şart. Besteyle veya yorumla yol açmış, bir döneme damga vurmuş olmak da öyle...

Sevişmekten de cinsel tacizden de politikadan da söz etti

Nazan Öncel; şarkılarının yapısı, sözlerinin samimiyeti, değindiği konular, hayatı, müzik yapma hikâyesine eşlik eden algılayış biçimiyle fark yaratmış bir isim. Büyük mücadele vererek geldiği 30’larının ortasında hayatımıza bomba gibi düşen ve aykırılığıyla sevilen biri.

İyi aile kızı yerine, posterinde Sid Vicious, tişörtünde Metallica olan sokak kızından, yeri geldiğinde sevişmekten ya da ‘gebermekten’ söz eden; giden adama beni hatırla derken hicranlı ama vicdanlı bir beddua savuran; politikaya ya da sosyal konulara yoğurdun kaymağı gibi değil kendi yaşamından yola çıkarak değinen; ‘Ceylan’da yaşamı bir havan topuyla son bulan Ceylan Önkol’u, ‘Güya’da Gezi olaylarını, ‘Demir Leblebi’de üvey babasının cinsel tacizine uğrayan Nazan Öncel’i anlatabilen bir kadın. Suya sabuna dokunmadığında bile içten, yani neresinden baksanız bir ozan.

Sezen ve Tarkan olmasaydı...

Albüme gelecek olursak... Şayet Sezen Aksu ve Tarkan yorumları olmasaydı rahatlıkla bu iş olmamış derdim. Tarkan; daha önce Sibel Can’ın okuduğu ve albümün 90’lara ait olmayan tek parçası ‘Yalnızlar Treni’ni bir Tarkan hit’i haline getirmeyi başarmış. Sezen Aksu ise daha önce reddettiği söylenen ‘Gitme Kal Bu Şehirde’ye şarkının özüne ilişmeden vokal üslubuyla öyle içli dokunmuş ki daha albümün girişinde çarpılıyorsunuz.

Haberin Devamı

Gelelim Sıla’ya... Açıkçası daha önce Ayşegül Aldinç’le anılmış, Nazan Öncel’in de bizzat okuduğu (Ben ‘Nükleer Başlıklı Kız’ yorumunu da severim) ‘Beni Hatırla’yı, okusa okusa Sıla bu denli etkili okurdu. Sebebi açık; parça kendisine cuk oturuyor ruh olarak ve özünden uzaklaşamasa da şarkıya Sıla gibi dokunmayı başarıyor.

Kimi çekingen okumuş, kimi uçmuş

Mehmet Erdem’in ‘A Bu Hayat’ı kendi albümünde icra etmiş olsa şaşırtmayacağını, Fatma Turgut’un ‘Zor Dünya’da potansiyelini tam olarak yansıtamadığını, Göksel’in ‘Gidelim Buralardan’da romans dozunu biraz kaçırıp şarkının hüznünü azımsadığını, Manuş Baba’nın bizzat düzenlemiş olsa da ‘Bu Havada Gidilmez’in kendisi için nokta atışı bir seçim olmadığını, Koray Avcı’nın ‘Erkekler de Yanar’ performansının ilgi çekebileceğini ancak taş üstüne taş koymakta sıkıntı yaşadığını, Eypio’nun rap’e çok uygun bir formu olan ‘Aynı Nakarat’ı ‘piyasa’ yapmaya çabaladığını (yine de bu formülün tutma olasılığının yüksek olduğunu) belirteyim.

Haberin Devamı

Çağan Irmak meselesi

Çağan Irmak’la Nazan Öncel’in sevgi bağı malum. Ancak keşke Irmak için ‘Göç’ gibi zor ve Öncel hayranları için özel bir parça uygun görülmeseydi. Çağan Irmak şahane bir müzik insanı, önemli bir yönetmen ancak şarkıcı değil; bunu unutmamak gerek. Öncel’in ablası Neylan Okan’ın ‘Nazlı Ay’ yorumuna diyecek lafım yok ancak bu şarkıyı da daha önce işaretlerini verdiği üzere Mabel Matiz hak ediyordu demeden geçmeyeceğim.

Büyük mücadele vererek geldiği 30’larının ortasında hayatımıza bomba gibi düşen ve aykırılığıyla sevilen biri Nazan Öncel. Neresinden baksanız bir ozan... .

‘Sokak kızı’na saygı
Ve Nazan Öncel Şarkıları Çeşitli Sanatçılar, DMC

Bence en iyi yorumlar...
Albümün en ilgi çekici yorumları benim açımdan Hayko’dan ‘Bırak Seveyim Rahat Edeyim’, Ceylan Ertem’den ‘Ben Sokak Kızıyım’ (doğru şarkı adı budur, ‘Sokak Kızı’ albümün adıdır) ve Gökhan Türkmen’den ‘Nazınla Dünya Sazınla Dünya’ oldu. Hayko’nun işe kendini katarken dozu ayarlaması ve şarkı seçiminin doğruluğu, Ceylan Ertem’in Can Güngör düzenlemesiyle şarkıya boyut katması, Gökhan Türkmen’inse ters köşeden gol atması kayda değer.

Haberin Devamı

İkinci albüm ne zaman?
Özetlemek gerekirse, 14 parçalık bu saygı albümü, eli yüzü düzgün ve yaz sonunda piyasayı yeniden hareketlendirecek güçte bir yapım olmuş. Nazan Öncel’in içine sindiğine eminim ama ben 4 yıldızımı albümün ikincisi çıkarsa vereceğim. Zira kimlerin nasıl yorumlayacağını çok merak ettiğim en az bir bu kadar daha ‘özel’ şarkısı var kendisinin. Saysak, yazı bitmez...

 

 

Yazarın Tüm Yazıları